Sidan 5 av 6 FörstaFörsta ... 2 3 4 5 6 SistaSista
Resultat 41 till 50 av 59

Ämne: Etelhems krukmakeri

Då ber jag att få gratulera!
    Den hade jag missat, men å andra sidan räcker det gott med två.

Ingen svagt synlig monogramstämpel?

Allmogen lergodssamlare Polssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Citat Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    Då ber jag att få gratulera!
    Den hade jag missat, men å andra sidan räcker det gott med två.

Ingen svagt synlig monogramstämpel?
    Tack för gratulationen! Tyvärr "Ingen svagt synlig monogramstämpel".
    Har dina fat "samma" diameter (23 cm)?
    Senast redigerat av Polsson den 2011-03-19 klockan 18:23.
    p-son

Citat Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
    Tack för gratulationen! Tyvärr "Ingen svagt synlig monogramstämpel".
    Har dina fat "samma" diameter (23 cm)?
    Ja, det är samma mått på den med mörka grenar och vikten är 435 gram. Men det ljusare fatet är en cm större och väger ett hekto mer. Där är det säkert far och son som skiljer.
    Du har anledning att vara lika rädd om nyförvärvet, som om något annat på väggen - Kyrkofatet till exempel.
    Ingen tung fluga på lunchkanten inte!

Det är lustigt, inte förrän då hantverkare kom häromdagen för att byta kyl och spis, blev det anledning att tömma kryddhyllan och där stod gamle trotjänaren som hållit reda på alla tandpetare genom åren.
    Etelhem undertill! Det var som...
    Så nu kommer den till heders med bild som förtjänsttecken, och det är glädjande att den vill fortsätta sitt värv i många år till.

Namn:  Etelhem 48.JPG
Visningar: 573
Storlek:  17,5 KB

Namn:  Etelhem 49.JPG
Visningar: 546
Storlek:  22,3 KB
    Senast redigerat av Gideon den 2011-03-19 klockan 21:03.

Hittade den här krukan i dag. H15cm. Har kollat igenom länken men hittar inte något med samma signering som min.
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

För några år sedan skrev jag till Solbergs i Etelhem och frågade om denna signering.
    Fick till svar att det troligen var Erik Annervik som signerade så.
    Senare har jag haft kontakt med en son till Annervik och fick då bekräftat att signeringen även användes vid den egna verkstaden i Stockholm.

Här har jag frågat efter lite upplysningar om denna verkstad.
    http://precisensan.com/antikforum/sh...=Erik+Annervik

Tack för svaret Bengt H. Det finns inte mycket att läsa om denne Erik. Googlade och fann svaren du givit tidigare på AP. Tidsmässigt upplever jag vasen/krukan som 70-tal.

Liknande

Citat Ursprungligen postat av Rolf J Visa inlägg
    Föll pladask för den här vasen eller kanske skålen, makalöst välgjord och tunnväggig.
    Höjden ca 13.5 cm.

Har inte lyckats hitta referenser, är det någon som vet när den kan ha tillverkats
    Har en liknande: tunnväggig , svart, 8 cm hög, men utan dekorprickarna. Den är signerad Etelhem och med en signatur som jag inte lyckas tyda. Kanske står det LH, Uf eller Ut. Några tips? Vacker är den i alla fall.
    Senast redigerat av Amelia1 den 2011-12-08 klockan 11:49. Anledning: Glömde säga en grej

Citat Ursprungligen postat av Amelia1 Visa inlägg
    Har en liknande: tunnväggig , svart, 8 cm hög, men utan dekorprickarna. Den är signerad Etelhem och med en signatur som jag inte lyckas tyda. Kanske står det LH, Uf eller Ut. Några tips? Vacker är den i alla fall.
    Välkommen till forumet, Amelia!

Den "liknande", är Egil Solbergs svartgods.
    Kan Du ordna en bild på signaturen?

Foto på signaturen

Hej!
    Trevligt forum!Här kommer foto på signaturen. Hoppas på kunnig hjälp att tyda den . Fotot verkar bli stort, men eftersom jag är helt ny här hoppas jag på tolerans. Namn:  IMG_9339.jpg
Visningar: 569
Storlek:  22,9 KB

Signaturen ser ut som UH, och då kan det vara Ulf Hinas, även om jag inte sett just den stämpeln tidigare. Han gick bort i våras.
    http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post117278

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •