Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hushållsvåg.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Eskil du hittade faktiskt en mer eller mindre exakt samma modell som den jag har här:

    Click image for larger version

Name:	IMG_20220203_090417.jpg
Views:	1
Size:	76,5 KB
ID:	575952

    Click image for larger version

Name:	IMG_20220203_090451.jpg
Views:	1
Size:	141,4 KB
ID:	575953

    Click image for larger version

Name:	IMG_20220130_195416.jpg
Views:	2
Size:	143,0 KB
ID:	575954
    Det är bara urtavlan som skiljer och det är inte alls svårförklarligt då svenska företag inte gärna ville binda sig till en tillverkare utan ville kunna byta tillverkare utan att byta ut annonserna.
    Järngjuteriet Alexanderwerk grundades 1885 och tillverkade första året bara köttkvarnar/kötthackarmaskiner (dom hade exempelvis en modell som Husqvarna började tillverka redan 1877 efter amerikanskt patent). Men efter som att efterfrågan på dessa inte var stor så började man 1886 (kanske redan slutet av 1885) tillverka allt från vågar, rivjärn och kaffekvarnar.
    Just den här vågen är rätt tidstypisk 1890-1920 men levde kvar förmodligen enda fram till 1946 då man slutade tillverka Hushålls artiklar.
    Det som skiljer urtavlorna från varandra är praktiskt taget bara ängeln som var Alexanderwerk logga fram till 1943.
    Att ställskruvarna sitter på olika ställen kan egentligen inte placera dom i en eller annan tidsperiod uppe var smidigare men Silvia på Alexanderwerk har sett vågar från så väl 1890 som 1940-talet med ställskruven på så väl sidan som uppe. Sidan gick troligen fortare att montera medan uppe föredrogs av kunderna.
    Min har en svensk/nordisk stil på urtavlan medan den med ängel troligen var mer en export till England och Frankrike stil mässigt.

    Comment


    • #17
      Tänkte först inte skriva, eftersom det var uppenbart för alla att se, men ändrade mig:

      De vågar, som jag har länkat till, skiljer sig från H-Å.W:s våg skalmässigt. På H-Å.W:s våg motsvarar 1 på den inre skalan 425 g. Det bör vara ett skålpund, använt i gamla recept t.ex. Denna skala är anpassad för Sverige.
      På de andra vågarna motsvarar 1 på den inre skalan 500 g. Detta bör vara ett Zollpfund. Därför tror jag inte att de andra vågarna är anpassade för fransk eller engelsk marknad, utan för den inhemska, d.v.s. Tyskland (fungerar bra även i Schweiz). Det tyder också texten på en av dem på: "Haushalt Waage". Så även på denna:
      Informacje o SECESYJNA WAGA KUCHENNA 10 KG - ALEXANDERWERK - 7626179762 w archiwum Allegro. Data zakończenia 2019-01-06 - cena 340 zł

      Tecknet är dock detsamma: librasymbolen, ℔

      Comment


      • #18
        Eskil det var som sagt en grundläggande reflektion som jag borde gjort och riktigt bra att du påpekade för mig.
        Det är bra att du beslutade dig för att lägga ut det i tråden också.
        Kanske borde Man på Alexanderwerk också påpekat det eller nej kanske inte efter som att vi inte diskuterat måtten på urtavlorna utan företagets ängel logga. Som alltså inte varit avsedd för export till Nordiska länder utan mer England och Frankrike.
        För mig bekräftar just den detaljen att min våg kan ha varit en postorder pryl efter som att det är de svaren jag fått när jag försökt hitta min väggkaffekvarn som jag vet varit en postorder pryl däremot har jag inte hittat den i någon katalog. Däremot har jag hittat min gammelmorfars pappas snusdosa i en sådan katalog.
        Jag fick nämligen svaret att dom helst inte ville ha företags loggor på sina saker, vilket däremot inte stämmer helt, uppgifterna om att så lite som möjligt importerades stämmer inte heller helt då exempelvis vågar tillverkades i Sverige och därför var mer kostnadseffektivt att köpa här då lönerna var låga.

        Comment


        • #19
          Eskil det var som sagt en grundläggande reflektion som jag borde gjort.
          Kanske borde Man på Alexanderwerk också påpekat det eller nej kanske inte efter som att vi inte diskuterat måtten på urtavlorna utan företagets ängel logga. Som alltså inte varit avsedd för export till Nordiska länder utan mer England och Frankrike.
          För mig bekräftar just den detaljen att min våg kan ha varit en postorder pryl efter som att det är de svaren jag fått när jag försökt hitta min väggkaffekvarn som jag vet varit en postorder pryl däremot har jag inte hittat den i någon katalog. Däremot har jag hittat min gammelmorfars pappas snusdosa i en sådan katalog.
          Jag fick nämligen svaret att dom helst inte ville ha företags loggor på sina saker, vilket däremot inte stämmer helt, uppgifterna om att så lite som möjligt importerades stämmer inte heller helt då exempelvis vågar tillverkades i Sverige och därför var mer kostnadseffektivt att köpa här då lönerna var låga.

          Comment

          Working...
          X