Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 16 av 16

Ämne: Almedahls "draken"

Citat Ursprungligen postat av Susiflätan Visa inlägg
    Det som är viktigt med sådana här bättre dukar i linne är att de SKA manglas efter tvätt. Har man ingen mangel så är det värt kostnaden att lämna dem till ett tvätteri.
    Skulle du få en rödvinsfläck på så får du bort den genom att doppa fläcken i kokande mjölk, ett gammalt husmorsknep som funkar än. Lycka till med dina dukar, men se till att använda dem!
    Nej. Varje mangling sliter faktiskt på fibrerna om än ytterst lite. Men om man måste vika dukarna för att få in dem i mangeln så slits fibrerna i vecket rätt rejält. Med en stenmangel som tar hela duken i utbrett läge är det förstås annorlunda. Om man inte har någon mangel så går det bra att lägga servetter och mindre dukar släta. Platta ut dem mot en skiva (jag använder en bänkskiva i badrummet) i vått tillstånd och sträck kanterna (avigan upp!) så får de ett nästan manglat utseende när de torkat.

Manglingen är enbart en estetisk sak.

Citat Ursprungligen postat av Bertilsson Visa inlägg
    ps inte för det spela någon roll, men jag är inte en kille
    Ber om ursäkt... Jag läste också slarvigt _slår mig på kinden_. Jag brukar vara noggrann med det där.

dåså

nu när jag vet vad jag ska tänka på så åker dukarna fram på nästa kalas!
    svärmor blir nog glad om dessa använda
    det blir nog till å lämna in dom på tvätt då jag inte äger någon mangel, men det behövs för att man ska få fram glansigheten i linnetyget!

Om man lämnar in dem för mangling så blir resultatet fantastiskt och du behöver inte vara rädd för att de slits - det är bra kvalité som tål att skötas på rätt sätt.

Jag har ett annat tips på att få bort rödvin på tyg....lägg på filmjölk, yoghurt eller creme fraiche eller liknande och låt ligga några timmar sen bara att kasta i maskin och tvätta som vanligt. Funkar alltid!

Tack Atena för tipset!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •