Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Almedahls "draken"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Almedahls "draken"

    hej
    Har fått dukar från min svärmor bla draken från almedahl.
    Dessa är helt oanvända, med etiketterna kvar.
    Vet att dom är värdefulla, men jag funderar över ifall man vågar använda dom? Hur är det med skötsel, går det att få bort fläckar? hur gör man lättast?
    skulle gärna satt ut en bild men kameran är tyvärr på lagning!

  • #2
    Ursprungligen postat av Bertilsson Visa inlägg
    hej
    Har fått dukar från min svärmor bla draken från almedahl.
    Dessa är helt oanvända, med etiketterna kvar.
    Vet att dom är värdefulla, men jag funderar över ifall man vågar använda dom? Hur är det med skötsel, går det att få bort fläckar? hur gör man lättast?
    skulle gärna satt ut en bild men kameran är tyvärr på lagning!
    Är de i linne?
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      Japp i hellinne.
      man tycker att de borde tåla en del?

      Comment


      • #4
        Ja de tål en hel del. Använd dem som torkhanddukar, tvätta dem i 90 grader om de är vita, annars i 60 grader. Tumla dem inte, häng dem istället. Nyfiken på hur de ser ut.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #5
          Använd dem INTE som torkhanddukar! Det finns det billiga linnehanddukar att tillgå för det syftet.

          Jag tycker absolut att linne ska användas. Ta bort fläckar av rödvin genom att doppa dem i kokande vatten. Ej kallt vatten, för då blir de svarta! Häll på salt medan middagen pågår, men koka fläcken så fort som möjligt (doppa själva fläcken i en kastrull med kokande vatten. Forma till en spets. Hela duken behöver inte kokas.

          Tvätta dem utan sköljmedel och hängtorka t.ex. på duschstången. Tumla ej, stryk ej, varmmangla ej. Om du har en kallmangel så kan du mangla dem, men det tycker inte jag är så viktigt. Ju högre kvalitet på linnet (vilket du har) desto slätare ligger duken på bordet även utan mangling.

          Om man sköter den som ovan så har du iallafall inte försämrat förutättningarna för nästa ägare. En omgång sköljmedel eller en tumling räcker för att förstöra duken för alltid.

          Comment


          • #6
            Kollade på Tradera, där fanns vita med drakenmönstret, men finns det även färgade?
            Men Peter S, om man inte ska använda dem till torkhanddukar vad ska du då ha dem till? Servetter till bordet finns ju ! Skulle inte utsätta dem för vinskvalpet på bordet däremot! men att torka torrt med, porslin och glas, absolut!
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #7
              Äjth, vad har du läst? Läs om tråden en gång till. Han har fått DUKAR, dvs borddukar. Varför ska man torka något med dem? Drakslingan är Almedahls storsäljare och betingar fortfarande höga priser (även om jag själv tycker det finns snyggare). Drakslingan finns bara i vitt.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                Äjth, vad har du läst? Läs om tråden en gång till. Han har fått DUKAR, dvs borddukar. Varför ska man torka något med dem? Drakslingan är Almedahls storsäljare och betingar fortfarande höga priser (även om jag själv tycker det finns snyggare). Drakslingan finns bara i vitt.
                ni får ursäkta. Almedahls är för mig så förknippat med handdukar. Det står ingenstans att det är handdukar, det har jag läst in alldeles själv. Tack för din påpekan peter S, men jag fick mig ett gott skratt!!
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                Comment


                • #9
                  tack

                  för svaren ska försöka att använda dessa, och ja det är dukar...

                  ps inte för det spela någon roll, men jag är inte en kille

                  Comment


                  • #10
                    Det som är viktigt med sådana här bättre dukar i linne är att de SKA manglas efter tvätt. Har man ingen mangel så är det värt kostnaden att lämna dem till ett tvätteri.
                    Skulle du få en rödvinsfläck på så får du bort den genom att doppa fläcken i kokande mjölk, ett gammalt husmorsknep som funkar än. Lycka till med dina dukar, men se till att använda dem!

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Susiflätan Visa inlägg
                      Det som är viktigt med sådana här bättre dukar i linne är att de SKA manglas efter tvätt. Har man ingen mangel så är det värt kostnaden att lämna dem till ett tvätteri.
                      Skulle du få en rödvinsfläck på så får du bort den genom att doppa fläcken i kokande mjölk, ett gammalt husmorsknep som funkar än. Lycka till med dina dukar, men se till att använda dem!
                      Nej. Varje mangling sliter faktiskt på fibrerna om än ytterst lite. Men om man måste vika dukarna för att få in dem i mangeln så slits fibrerna i vecket rätt rejält. Med en stenmangel som tar hela duken i utbrett läge är det förstås annorlunda. Om man inte har någon mangel så går det bra att lägga servetter och mindre dukar släta. Platta ut dem mot en skiva (jag använder en bänkskiva i badrummet) i vått tillstånd och sträck kanterna (avigan upp!) så får de ett nästan manglat utseende när de torkat.

                      Manglingen är enbart en estetisk sak.

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Bertilsson Visa inlägg
                        ps inte för det spela någon roll, men jag är inte en kille
                        Ber om ursäkt... Jag läste också slarvigt _slår mig på kinden_. Jag brukar vara noggrann med det där.

                        Comment


                        • #13
                          dåså

                          nu när jag vet vad jag ska tänka på så åker dukarna fram på nästa kalas!
                          svärmor blir nog glad om dessa använda
                          det blir nog till å lämna in dom på tvätt då jag inte äger någon mangel, men det behövs för att man ska få fram glansigheten i linnetyget!

                          Comment


                          • #14
                            Om man lämnar in dem för mangling så blir resultatet fantastiskt och du behöver inte vara rädd för att de slits - det är bra kvalité som tål att skötas på rätt sätt.

                            Comment


                            • #15
                              Jag har ett annat tips på att få bort rödvin på tyg....lägg på filmjölk, yoghurt eller creme fraiche eller liknande och låt ligga några timmar sen bara att kasta i maskin och tvätta som vanligt. Funkar alltid!

                              Comment

                              Working...
                              X