Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nån som minns 70-tals-hippien?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    70tal

    Kände mig vacker i kraglös blus med pösiga ärmar i oblekt bomull.Sydd från femina mönster.Naturmaterial var självklart.Lång omlottkjol som var röd på ena sidan grön på andra(vändbar köpt på indiska)Blev med på ett foto som togs på Bingsjöstämman ( som hängt på utställning men jag har aldrig sett det själv nån som vet?)Sen fick jag ett par lågt skurna utsvängda jeans med knappgylf.Min svägerska som var från USA hade köpt dem där o broderat dit en fjäril på benet. Hon hade läderväska med långa fransar. O naturligtvis hade vi afganpäls på vintern.Killarna hade vit militärpäls.Velour var ju också ett vanligt material.To m vår son fick en liten afganpäls när han fyllde 1 år
    Vi färgade mycket kläder i batikfärger t ex vita målarbyxor o farfarsundertröjor.Allt var i så bra kvalitet så det höll i många år. OJoj kan skriva hur mycket som helst .Tänker även på modstiden som var innan o var mycket uppseendeväckande i klädstil då.

    Comment


    • #17
      Modsen var innan hippietiden.Visst det var helt sjukt man åkte till stockholm o skulle ha en US army jacka med kulhål i o sen målade man dit piecemärke!!! Så skrev man banden som man gillade o såg på popgalor.Shanes Mascots Slamcreepers o naturligtvis Beatles eller och Stones.Till det hellugg o av någon anledning skulle man sitta ner var som helst gatan eller en trapp o så rökte vi tjejer pipa

      Comment


      • #18
        Ursprungligen postat av giggi Visa inlägg
        Man handlade och gick i kläder från Indiska, som vanligt folk inte klädde sig i då, älskade hela världen och hade ingen aning om att dessa kläder antagligen var ett resultat av barnarbete.
        Den här tröjan är det enda plagg jag har kvar från den tiden. Inte från Indiska visserligen, men en affär på Drottninggatan i Stockholm som hette smycket.
        Hade också en afganpäls. Den hängde i många år hos mamma, sen gav hon bort den utan att fråga mig.
        Nån annan som har kvar nåt från den tiden? Hade varit kul att se mera!!
        När är tröjan ifrån? Varumärke? Jag får nästan lite retro-hippievibes utav kvaliten och nederkantssöm, ser ut att vara ett tunnare t-shirttyg och inte indisk bomull?

        Jag tillhör generationen som fick se hippietiden i backspegeln, dvs, jag var för liten när den begav sig, och fick hänga med retrohippiestilen som gick av stapeln under mitten av åttiotalet istället när min egen tonårstid kom. Butiksskedjan Indiska blev viktig, fast helst skulle det förstås vara Anarkális urval som i större utsträckning kändes mer "genuin" i förhållande till varor. Har nog lite kvar, dvs, min dotter har lagt beslag på det mesta och hon kör mina gamla plagg i repris.

        Någon som har bilder på loggor på afghanpälsar? Skall datera en nu, i broderad ull, är lite tveksam till om den är "äkta vara" eller en senare grunge-kopia. Själva jackan går det i stort sett inte att se skillnad på, utan det är loggan som gäckar mig.

        Men aaah, vad jag önskar att jag hade fått vara med under stundentrevolternas tid, och inte i perioden där allt gick ut på att skapa sig en yuppietillvaro, dvs, som en protest mot detta.

        Idag skall vi väl inte ens tala om; nu har modet stulit våra protestsignaler (dvs, vi som omgav oss med hippiegrunkor även när de var omoderna) och man skapar åter nytt. Tänk er vilka problem vi kommer att ha om 20 år att reda ut om något är äkta hippie, eller om det är hippieepok 2; åttiotal eller grunge 90-tal eller om det är retro 00-tal. Huvva!

        Näbbstövlarna har jag kvar, min fot passar inte längre så jag har endast använt dem under jobb under nittiotalet när jag jobbade som tomtemor. Har däremot skaffat mig ett par nya för några år sedan. Dyra? Javisst, men då de är bäst när det är snö (om det är äkta lappstövlar) så kommer de att hålla många snöperioder under många år framöver. Så i längden är det billigare än de flesta andra billiga stövlar.

        Comment


        • #19
          Ni börjar bli gamla hör jag

          Comment


          • #20
            Var det 1970 som det var mupparnas århundrade bildligt alltså?

            Comment


            • #21
              Jag har i min ägo en kort pälsjacka från våren 1974, med väldigt speciellt mönster. (svarta och vita pälstrianglar)
              Pälsen är väldigt mjuk och min mor, (som köpte jackan i en affär i Kiruna) hävdar att det är kanin.
              Den har kavajknäppning och tre mockaklädda, ganska stora knappar.
              Det sitter också ett bältesspänne mitt fram i midjan.
              Ärmarna, kragen, oket, muddarna och bröstfickorna är i svart mocka.
              Tyvärr har sömmen gått upp lite under ena armen, och pälsen är nött bakom knapparna.
              I övrigt är den i fint skick.
              Jag har aldrig sett en liknande jacka och jag tror att den kan vara importerad eftersom den är i storlek 14.
              Det sitter en liten lapp i inre sidosömmen, som kanske innehållit skötselråd eller tillverkaren, men den är blekt/nött till oläslighet.

              Någon som vet om det finns en marknad för såna saker?

              Comment


              • #22
                Mysig tråd!

                Härlig tråd! Fyller på med mina ärvda näbbstövlar.
                Min mormor köpte dessa på 70-talet i Kiruna.
                Jag ska helt klart ta tag i att fetta in dem, de är ju min storlek & kommer användas!
                Bifogade filer

                Comment


                • #23
                  Hippie

                  Så här tjusig var jag i min hippieutstyrsel på tidigt 70-tal.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #24
                    Oj, vad konstig bilden blev, det är ett inscannat foto.

                    Comment


                    • #25
                      Cool! var kjolen hemsydd ?
                      http://gilasgrotta.blogspot.com/

                      Comment


                      • #26
                        Ursprungligen postat av Gila Visa inlägg
                        Cool! var kjolen hemsydd ?
                        Tack Gila! Yesss, jag sydde den själv. Jag hade just varit på semester i Amsterdam och "alla" hade sådana spiralkjolar och jag tyckte de var så häftiga, men jag hade inte riktigt råd att köpa någon. Så fanns det ett diagram i en tidning som hette "Hennes" (efterföljaren till FickJournalen), två matchande bomullstyger inköptes, satt ett par kvällar och sydde och voila! När jag dessutom fick tag på en T-shirt i exakt rätt gul nyans var lyckan fullständig. Tyvärr har jag inte sparat kjolen, lika bra det förresten med tanke på omfånget ...

                        Comment


                        • #27
                          Ursprungligen postat av Smirtha Visa inlägg
                          Härlig tråd! Fyller på med mina ärvda näbbstövlar.
                          Min mormor köpte dessa på 70-talet i Kiruna.
                          Jag ska helt klart ta tag i att fetta in dem, de är ju min storlek & kommer användas!
                          Hej Smirtha.

                          Näbbskor av alla de valörer var väldigt vanligt här i Umeå när jag var liten. Just den där varianten hade ju ingen gummisula på den tiden utan det var läder runt hela foten utan någon skarv under. Detta gjorde att dom blev fruktansvärt halkiga och gick under benämningen "Blisterpunga" Att blistra = att vissla och när dom blev blöta så såg dom ut som en gammal pung.

                          Sammanfattning av uttrycket "Blisterpung" är alltså att dom där läderpåsarna var halkiga så det visslade om det

                          /Urban

                          Comment


                          • #28
                            Ursprungligen postat av giggi Visa inlägg
                            Kul med respons!!
                            Nåt som jag saknar är "näbbstövlarna" som jag köpte på Hötorget. Det var väldigt viktigt att fetta in dom ofta så att dom blev mörka och såg gamla ut. Hade dessa stövlar tills sömmarna gick upp.
                            Synd att jag inte har nån bild på dom nu, då jag har lånat ut just det albumet.
                            Har en annan bild som nog är ganska tidstypisk.
                            men näbbstövlarna är ju tillbaka litegrann! har sett både billiga på typ din sko och liknande och lite dyrare på fornania (?), acne, vaga bodn med flera

                            Comment

                            Working...
                            X