Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Johnny Mattsson Trätäljaren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Hej igen! Det är utan tvekan så att Rolf Mannqvist under sin långa tid i Mattssons verkstad gjorde många objekt, främst sådana som gjordes i flera exemplar men säkert också unika pjäser. Jonny Mårtes påstående att Rolf "tillverkat ca 90 av föremålen" på utställningen vid Länsmuseet i Gävle bör emellertid tas med en stor nypa salt eftersom vi inte vet vilka föremål det handlar om, eller i vart fall ger påståendet utrymme för tolkningsmöjligheter; det fanns t ex säkert 90 föremål bara i knapp- och manschettmontern (ursäkta att jag drar det till sin spets). Det är också så att ett objekt kan vara resultatet av samarbete där Rolf snidade delar till ett föremål. Försiktighet med slutsatserna bör vara ledstjärna även om, eller kanske just eftersom, påstående kommer direkt från Mannqvist själv (hoppas han inte läser detta milda påhopp...). Den utmärkt skicklige Rolf tar nog gärna ut svängarna när han berättar. /Claes L

    Comment


    • #32
      Jodå Claes L, jag håller helt med dig. Missförstå mig inte. Jag försöker naturligtvis inte föringa den store Johnny Mattsson på något sätt. Det är ju JM's design och Rolfs inflytande ska på intet sätt överdrivas. Att JM behövde hjälp i verkstan visar ju bara att han hade stor efterfrågan på sina häftiga föremål i trä. Är ju ingen skillnad mot att andra designers av föremål inte själv tillverkat. Det som är kul med JM är att han verkligen också tillverkade själv och var en obestridlig mästare på det. Det som är kul är att Rolf var med när det begavs sig och att han fortfarande lever och kan berätta.

      Comment


      • #33
        Hej allihopa!

        Här är en till salu just nu:

        Comment


        • #34
          ang johnny mattso

          Såg att det finns ett helt underbart teakfat av Johnny Mattsson på tradera just nu.



          så snygg måste ju vara ett tillfälle för en sammlare.

          lasse

          Comment


          • #35
            Kul tråd att se! Man får lite aha upplevelser, i en släktings stuga finns just en liknande skapelse, förmodligen nån slags skål, båtlik i formen, tyvärr måste jag erkänna att jag använde den som färdmedel i bäcken för mina leksaker när jag var liten, men jag tror att den har klarat det ganska bra, verkar vara bra kvalitet! jag ska kolla nångång om jag kan hitta en bild nånstans på skålen. Den har haft jobb som båt, kortlekshållare och div-arbetare, pensionerad som fraktfartyg men still going strong. Ja tänk vad kul med aha upplevelser, skålen har iaf, trots hårt liv alltid haft en central plats i hemmet, en mycket omtyckt skål! Och det är en av de saker som jag starkt förknippar med just den stugan. Och jag såg på ditt utställningsblad var den köptes och vilket år (gissningsvis). Kul!
            Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

            Comment


            • #36
              Kanske är dags att lägga ut en del bilder på JM-pryttlar igen. Här ett par örhängen i ljust (björk) och mörkt trädslag.
              Bifogade filer

              Comment


              • #37
                Så här lägger jag ut ytterligare en hylla med andra Mattsson-alster. Alla signerade med JM på undersidan utom segelbåten som är signerad "Johnny Mattsson 1948".

                Från vänster:

                Ölgås i furu höjd 32 cm,
                Ölgås i furu höjd 16,5 cm,
                Skål/kåsa i furu höjd 15,5 cm,
                Skål i björk höjd 7 cm,
                Ölgås i teak 19 cm,
                Skulptur i teak höjd 28 cm,
                Seglbåt i björk höjd 14,4 cm
                I bakgrunden tallrik i teak diameter 27 cm

                Tråkigt bara att jag inte är en sådan bra fotograf....
                Bifogade filer

                Comment


                • #38
                  Finns det ingen annan än jag som samlar på Johnny Mattson? Ingen annan som vill lägga ut lite bilder?

                  Comment


                  • #39
                    Det finns inte så många länkar på nätet men här är de som finns som ger någon form av info om Johnny Mattsson.

                    Sida med kort info om Johnny Mattsson


                    Artickel i Arbetarbladet 2006-02-18


                    Andy Pallins annons i Antikvärlden Glas på Rejmyre
                    Journalistiken är vår kärna · Med över 2000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern.


                    Notis i Antikvärlden om JM's utställning på Länsmuseet i Gävle
                    Journalistiken är vår kärna · Med över 2000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern.


                    Blogg hos Gävledraget
                    Här beskriver Gävledraget en del aktiviteter så du ser några exempel på vad vi sysslar med. Vi är bl a turister i vår egen stad!


                    Fest i Gamla Gävle. JM sjunger och spelar dragspel


                    Bilder på statyer i Gävle där bl a JM är representerad


                    För övrigt rekommenderas boken "Johnny Mattsson träkonstnär" på Askild & Kärnekulls förlag, 126 sid, 1976 av Hans Lidman. Finns att få tag på på antikvariat och ibland på Tradera för 200 - 300 kr. Finns på många bibliotek och då under Ibz.

                    Comment


                    • #40
                      JM är också representerad på Moderna museet med skulpturen "Huvud" från 1958. Tyvärr så gick det inte att skapa en länk till sidan på moderna museet. Jag hoppas att det är ok att lägga ut deras bild på skulpturen istället här när jag uppger källan.

                      Höjd med sockel: 74,5 cm
                      Höjd utan sockel: 53,5 cm

                      Moderna museets inventarienummer: NMSK 1737
                      Bifogade filer
                      Last edited by Jonny Mårtes; 2007-09-04, 20:46.

                      Comment


                      • #41
                        Har inte varit på forumet på ett tag. Skulle vilja lägga in bladet man gav ut till besökarna av Johnny Mattssons minnesutställning på Gävle Museum 18 febr - 16 april 2006.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #42
                          Synd att man inte hade bilder också, som en katalog typ.

                          Comment


                          • #43
                            Jag har två st karaffer som föreställer en man och en kvinna
                            i grönt rejmyreglas. signerade undertill med JM
                            Jag har tagit med dom till Rejmyre glasbruk och dom har tittat på dom. De som var där då har aldrig sett några sådana förut, men sa direkt att formgivningen på dessa var typisk JM och att de var troligen det enda paret som finns??
                            Har ni hört talas om några sådana?
                            Den kvinliga karaffen är ca 35/40cm hög runda former, karaffknoppen är huvudet inga ögon o mun.
                            Manliga karaffen är samma höjd men rak i linjen konisk,
                            karaffknoppen har ögon o mun och hatt.
                            Ni kan väl höra av er om ni vet något om dessa
                            Peter

                            Comment


                            • #44
                              Johnny Mattsson gjorde ju ofta häftiga träskulpturer av kvinnor. Dessa gjordes stilistiskt men i runda former. Han gjorde också skulpturer på temat man och kvinna. Ett exempel på detta är den skulptur i betong, Två människor, som står utanför museet i Gävle mittemot huset som var Johnnys sista bostad.

                              Bifogat foto av Lisse-Lotte Danielson, Gävledraget.

                              Förövrigt signerades Mattssons glas på Rejmyre ibland med "JM", ibland är de osignerade.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #45
                                Räknas även i vårt grannland Norge som en av de stora. På anrika Hantverksskolen (startade 1886) i Dovre finns han naturligtvis med som exempel på en av de stora i en exklusiv liten skara träskulptörer, i stort sällskap från Donatello till Döderhultaren .

                                Comment

                                Working...
                                X