Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Johnny Mattsson Trätäljaren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hej Docwood och välkommen till detta forum! Kul att se att du kommer med ny information om Johnny Mattsson. Jag känner väl till att JM vistades på Kurorten i Varberg och han bör givetvis ha träffat Allan Kanje. Men jag kände inte till att det var JM som gjort designen till Varbergsbocken. Och det finns blåa varianter: Hallandsbocken och Varbergs getabock.
    Jag tror mig veta att köpmannen Alvar Martinsson på något vis förvärvade rätten till bocken och sålde i sina butiker. Men det behöver nog kontrolleras och givetvis vem som tillverkade. (24,5 -5,5 cm höga).
    Bifogade filer
    Last edited by Lars M; 2017-08-18, 20:14.

    Comment


    • Sälja

      Hej. Funderar på att sälja den här fruktservisen och muggarna. allt signerat JM. Kom med prisförslag vid intresse. Mvh Erik
      Click image for larger version

Name:	IMG_9270.jpg
Views:	2
Size:	78,2 KB
ID:	569739

      Comment


      • Byns Vackraste Häst

        Denna har jag ärvt av min morfar som ägde en pantbank i Stockholm där denna vackra träfigur med mässings- och läderdetaljer en gång lämnades in. Enligt historien jag har fått höra finns den i två exemplar. Denna samt det andra skall vara skänkt till kungen och finnas på Stockholms Slott. Med tanke på tidpunkten är den troligen skänkt till Gustav V (eller möjligen Gustav IV Adolf).
        Kruxet är att jag hittar ingenting på namnet som står på plaketten om vem som gjort den: "R.Mattson" Förränn nu när jag hittade namnet Jonny Mattson. Mannen som lämnade in verket till morfar hade det knapert med ekonomin. Kanske ville han inte skylta med sitt riktiga namn på exemplaret till pantbanken???

        Finns det någon som vet nåt om detta? Även uppslag på andra forskningsspår. Kan man på något sätt vända sig till Slottet?

        Tacksam för alla tips jag kan få.
        /OlleE
        Bifogade filer

        Comment


        • Hej Olle - vi kan vara överens om att det är ett makalöst vackert slöjdalster du har - jag är överfull av beundran. Men resten av historien ger jag inte mycket för. (ta inte följande personligt) Börja med "R. Mattson", den delen av historien saknar trovärdighet - Johnny Mattsson stavade sitt namn på ett annat sätt och sysslade med en helt annan typ av trähantverk. Men - R. Mattson är ju ett fullgott spår att spinna vidare på, om man bara frigör sig från Johnny Mattsson. Sedan har vi pantbankens hantering av föremålet - det har aldrig varit möjligt att panta föremål under falskt namn, oavsett vilka skäl man har till det. Det har inte heller varit möjligt för pantlånaren att godtyckligt "ta hem" pantade föremål. Här finns en lagfäst procedur som måste följas. När lånet har övergått till ett betalningskrav, ska pantlånaren lämna in föremålet till försäljning på en offentlig auktion. Eventuellt överskott från försäljningen tillfaller låntagaren.

          "Det finns två - en här och en på Kgl slottet" - Detta är en av de vanligaste skrönorna när det gäller udda prylar. Syftet är väl närmast att "kungen" ska funka som en stoppkloss för vidare efterforskning. Du undrar lite vördnadsfullt om man på något sätt kan vända sig till slottet. Det var mest förr "slottet" uppfattades som en onåbar stoppkloss. Förvånar mig att du inte redan har sänt en bild till Husgerådskammaren och frågat om detta ekipage. Man skriver ett vanligt brev till Husgerådskammaren och frågar, med RELEVANTA UPPGIFTER och bifogar en bild på föremålet.

          Jag gissar att en så skicklig slöjdade som har gjort detta ekipage - är så välkänd att hans identitet inta kan vara långt borta, utan snart kommer att dyka från samlarkretsar.

          Comment


          • 37 cm lång är den här lövformade skålen i teak. I "dåligt" skick och till fyndpris men blev riktigt hyfsad efter rengöring och behandling med Fulgentin. (En flaska som jag köpt i butiken Precis en sån på Österlen för flera år sedan). Jag passar på att länka till tidningen VI nr 5 1953 som där skriver om Johnny Mattsson https://www.tradera.com/item/341422/...mattsson-gavle
            Bifogade filer

            Comment


            • Snyggt!

              Det är alltid lika kul att "restaurera" slitna träföremål, tycker jag.

              Comment


              • Kanske dags att lägga in något i JM-tråden efter sex och ett halvt års frånvaro?

                Den här skulpturen är 55 cm hög
                Bifogade filer

                Comment


                • ... och den här är 30 cm hög...
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • Den största i furu, 35 cm bred och 25 cm hög
                    Den mellanstora i teak, 27 cm bred och 18 cm hög
                    Den minsta, 19 cm bred och 12,5 cm hög
                    Bifogade filer
                    Last edited by Jonny Mårtes; 2022-07-08, 08:49.

                    Comment


                    • Svärtad madonna 35 cm hög
                      Variant av kobra 33 cm hög
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Skulptur 53 cm hög
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • 34 cm, 42 cm och 25,5 cm långa
                          Bifogade filer
                          Last edited by Jonny Mårtes; 2022-07-09, 09:28.

                          Comment

                          Working...
                          X