Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

50-talsfåtöljer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • 50-talsfåtöljer

    Köpte häromdagen dessa till förväxling lika med Finn Juhls fåtöljer och har nu hoppfullt men förgäves trevat över google. Är det någon som kan identifiera dem. De har förstås ingen märkning någonstans...

    Vänligen
    Bifogade filer

  • #2
    Väldigt OT:
    Så snyggt du verkar ha hemma! Man kan inte få ett hemmahosreportage här?
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

    Comment


    • #3
      Hehe... Du har nu sett lägenhetens trevligaste vrå så en rundgång vore bara besvikelse. Men tack, det värmer, Greven!

      Comment


      • #4
        Letat igenom typ 700 fåtöljer här:
        Furnitureindex indeholder møbler designet af danske arkitekter og designere fra det 20. og 21. århundrede. Søg i over 15.000 møbler og interiører i basen og find korte biografier af designere. Basen bliver løbende opdateret. Søg i databasen    

        Många snarlika men ingen precis som din.
        Den är nästan helt säkert dansk och från andra halvan av 1950-talet om man utgår ifrån de andra jag hittade.
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

        Comment


        • #5
          Svårt att rangordna min tacksamhet; din ansats att finna fåtöljerna eller länken. Hoppet om att klura ut vem som ligger bakom dem får väl anses ha blivit ännu mindre nu när den inte fanns med där, men länken känns obetalbar...

          Jag gillar formgivningen mycket, men av någon anledning är det alltid fåtöljer jag hittar när jag hittar möbler på loppis och förmodligen blir de fem jag redan har kvar medan dessa får vandra vidare. Dynorna är det inte mycket bevänt med och erfarenheten säger mig att punkten "klä om" på att-göra-listan aldrig kommer bli förbockad. Även om de förmodligen skulle överglänsa Amiral-fåtöljerna i bakgrunden om jag så gjorde.

          Ett stort tack, greven!

          Comment


          • #6
            Är det stoppningen eller klädseln som givit med sig?

            Comment


            • #7
              Klädseln... samt en av remmarna (sadeljord, eller vad det nu kallas) under den ena dynan. Förmodligen inget jätteingrepp, men som sagt... jag är svårstartad när det kommer till sådana saker...

              Comment


              • #8
                Stolene kan være norske, har sett lignende stoler designet av Fredrik Kayser for Vatne lenestolfabrikk eller av Torbjørn Afdal for Bruksbo tegnekontor, uten at jeg har noen god kildereferanse akkurat nå...

                Er de laget av teak eller eik?

                Bård

                Comment


                • #9
                  Hittade en del trevliga möbler även av honom men fortfarande inte just dessa. Stommen är av ek, f.ö.

                  Efter ett visst velande sålde jag iväg dem igår och det känns inte alltför tomt i hjärtat idag. Vore fortfarande roligt att veta vem som ligger bakom formgivningen och kunna ge lite info till det utsökt trevliga par som köpte dem...

                  Varmt tack för era ansträngningar!

                  Comment


                  • #10
                    Fåtöljen heter "Kandidaten" och formgivaren är dansken Ib Kofod-Larsen. Fåtöljen tillverkades av Olof Persson möbler i Jönköping (OPE)

                    Comment


                    • #11
                      Du kan ta en titt här:

                      En blogg om formgivning och samlande av 50- och 60-talsgrejer!


                      Jag har hittat en liknande stol och även en matchande soffa som är "Kandidaten" (märkta dynor), men dina skiljer sig, så jag är inte säker. Kolla antalet ryggpinnar, formen på frontbrädan och sidodelarna så stämmer de inte med Kandidaten.


                      Jag har en bild av en annan soffgrupp som skulle kunna vara en möjlig träff, sittgruppen "Böja" från Bejra möbler i Tibro.
                      Bifogade filer
                      http://www.porslinsbloggen.se/

                      Comment


                      • #12
                        Håper dette ikke er dårlig nytt, men stolene er ikke Ib Kofod Larsen. Det er Ikea-stoler fra midten av 60-tallet ved navn 'Jarl'.

                        Comment

                        Working...
                        X