Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mjölkflaskor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    ½ liter rymmer denna 23 cm höga flaska. Klöverblommor och blad på en vapensköld och Malmö Mjölk-steriliserings AB. Ingen märkning om tillverkare.
    Bifogade filer

    Comment


    • #77
      LasseC visade på inlägg 12 en bild med förlaga till "skyddsmärke" och rätt stavat. Den flaska Sladden visar på inlägg 41 http://precisensan.com/antikforum/sh...kflaskor/page5 är liksom min felstavad "skydsmärke" och är märkt 06. På min har en 08 kommit in. Rymmer cirka 37 cl.
      Bifogade filer

      Comment


      • #78
        Här är original flaskans text.
        Bifogade filer

        Comment


        • #79
          Jag har också två "Skydsmärke", den ena 1982/08 och den andra 1982/06. Bägge är köpta med mjölk och kapsyl hos McDonalds i Uppsala sannolikt 1983, kan ha varit 1882. Flaskorna ingick i en kampanj hos McD just då - man kunde köpa en viss burgaremeny där mjölkflaskan ingick. Som en liten krydda i kampanjerbjudandet fick man behålla tomflaskan, vilket jag gjorde och uppenbarligen fortfarande gör.
          Men kampanjen funkade dåligt på mig eftersom detta tillfälle var sista gången jag satte min fot på ett McD-ställe.

          Comment


          • #80
            MC-flaska

            På #30 visade E.B. en flaska och frågade om den kom från Surte - förmodligen för att bokstaven L skulle vara från tiden då Surte tog över L som i Liljedals och knoppöl.-..? Flaskan är från Limmared vill jag påstå och min rymmer 3 dl och är 18 cm hög och diametern är 6 resp 4,5 cm. Men från när och hur förslöt man flaskan...?
            Under åren efter kriget fortsatte Mjölkcentralen att växa genom fusioner, men samtidigt lades många mindre mejerier ned. Och 60 år efter bildandet bytte företaget namn till Arla.
            Bifogade filer
            Last edited by Lars M; 2023-01-23, 19:54.

            Comment

            Working...
            X