Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mjölkflaskor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Har inget minne av flaskbäraren. När kom den???
    Minns endast (tror jag) de silverfärgade på standardmjölk och de gröna på skummjölk. Då återstår röda för grädde.
    Last edited by Kecke; 2006-06-03, 18:28.

    Comment


    • #17
      Blev inte riktigt klok på om det var någon som viste vad detta var för flaska.
      Bifogade filer

      Comment


      • #18
        Du sa att det var en mjölkflaska.
        Kanske du vill berätta mer?

        Comment


        • #19
          Jag vill veta lite mer, en undersökning.

          Comment


          • #20
            Bjerka eller något ditåt, stod det på en flaska som liknade en mjölkflaska jag hittade i skogen idag. Tog inte hem den, eftersom den hade skador.

            Comment


            • #21
              Jag får väl bidra med AFs "storebror" en 1/1 LITER från Halsbergs Mejeri.
              Bifogade filer

              Comment


              • #22
                Ursprungligen postat av Per
                Bjerka eller något ditåt, stod det på en flaska som liknade en mjölkflaska jag hittade i skogen idag. Tog inte hem den, eftersom den hade skador.
                Bjerka Säby kanske? Har för mig jag har sett mjölkflaskor med det namnet. Är/var inte det ett gods eller säteri i ärheten av Linköping?

                Comment


                • #23
                  Det verkar finnas några flaskor kvar från Halsbergs Mejeri trots den korta tid mejeriet fanns. Är det någon mer som har något därifrån?

                  Lasse C.s bild av den tuberkelfria mjölken är väldigt spännanade (och otäck).
                  Har varit på en kyrkogården i Varberg där massor av barn är begravda, avlidna i tuberkulos.
                  Vet att många barn från Norrland fick komma till Varberg för behandling mot tuberkulos, vet inte rikitgt när det var, 30-40-talet???????

                  Kan det vara så att många företag använde sej av flaskorna från Orrefors för sin mjölk? Eller....??????
                  OCH: Var det vanligt att tuberkulos spreds via mjölk?

                  Comment


                  • #24
                    Flaskan som 766 visar. Är det någon som vet något om den?
                    Ser gammal ut i mina ögon.

                    Comment


                    • #25
                      Det verkan lite dåligt bevänt med just innehav och kunskapen eller....

                      Comment


                      • #26
                        Käre 766.
                        Jag har, som du antyder, väldigt dåliga kunskaper när det gäller flaskor.
                        Försöker att lära mej mer på detta forum.
                        Om du har, som du antyder, mer kunskaper, så vore jag väldigt glad om du delade med dej. Ser ingen som helst anledning till att du håller inne med dina kunskaper. Fast valet är ditt.
                        Last edited by Kecke; 2006-06-06, 12:00.

                        Comment


                        • #27
                          Enda anledningen till..... är att jag vill få en inblick i hur pass ovanlig ovanstående flaska är. Så vi får hålla oss ett tag till.

                          Comment


                          • #28
                            Bjerka

                            Mikael, jovisst, Bjärka-Säby ligger söder om Linköping och en snabb koll på nätet visade att det funnits ett mejeri på slottet från ca 1882 fram till 1932!

                            Ibland tänkar man inte längre än näsan räcker...får återvända och plocka hem flarran, för "forskningens" skull.

                            Har nu hittat ytterligare en Bjerka Säby 1 liter, men denna gång hade flaskan kraftig beläggning
                            Last edited by Per; 2006-06-28, 16:12.

                            Comment


                            • #29
                              Mjölkflaska RMI

                              Här kommer en trolig mjölkfklaska, har lagt in den på "fel rubrik" tidigare.
                              Någon som vet vad RMI kan stå för?
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #30
                                Hittade ett par mellanbrorsor till Halsbergarna 1/2 liter. Samma volym, men formen skiljer rätt mycket. Fick även med en lite nyare, Mejeri (eller Mjölk) Centralen. Gjord på Surte va?
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X