Sunds Glasbruk startade med dessa glasproppar 1902. Bruket lades ner 1928, men jag vet inte hur länge dom höll på med propparna. Det var tydligen bara dom tillverkade sådana.
Sunds Glasbruk startade med dessa glasproppar 1902. Bruket lades ner 1928, men jag vet inte hur länge dom höll på med propparna. Det var tydligen bara dom tillverkade sådana.
Jag kan bara bidra med dessa ur Orrefors katalog från 1913
Intressant med dessa gamla mjölkflaskor.
Jag trodde inte att man hade gjort mjölkflaskor så länge.
AF.s flaska från 1906-1907 är den som är, dokumenterat, tidigast tillverkad vad jag kan förstå. Eller.....?
Kul också med bilderna från Orrefors.
Jag njuter i fulla drag av dessa bilder. Själv kommer jag ihåg 50-talet (norrland) när vi syskon släpade hem mjölk i 5-liters och 3-liters mjölkhinkar (heter det så?) med lock. Kommer inte ihåg om det fanns glasflaskor också.
Bilderna från Orrefors skulle ju kunna pryda en vägg i en liten sommarstuga. Ren och skär nostalgi!
Ett litet sidospår: glasproppar har man på senare tid börjat använda som alternativ förslutning på vinflaskor.
"Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
Konfucius
Fick alltid ett förmaningens ord av morsan
när jag blev skickad till mejeriet för att fylla
mjölkkrukan. Ta`t försiktigt var rädd om grädden.
De flesta kommer nog ihåg bildens flaskbärare.
Men hur många kommer ihåg vilken färg det var
kapsylerna för de olika mjölksorterna och grädde?
Har inget minne av flaskbäraren. När kom den???
Minns endast (tror jag) de silverfärgade på standardmjölk och de gröna på skummjölk. Då återstår röda för grädde.![]()
Senast redigerat av Kecke den 2006-06-03 klockan 18:28.
Blev inte riktigt klok på om det var någon som viste vad detta var för flaska.
Du sa att det var en mjölkflaska.![]()
Kanske du vill berätta mer?
Bjerka eller något ditåt, stod det på en flaska som liknade en mjölkflaska jag hittade i skogen idag. Tog inte hem den, eftersom den hade skador.
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)