Sidan 8 av 8 FörstaFörsta ... 5 6 7 8
Resultat 71 till 80 av 80

Ämne: Mjölkflaskor

Citat Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Hej, gillar också curry men kistan delar inte min förtjusning tyvärr......
    Strandhs patentkork och Sunds glasbruk blir väl en bra början.
    http://precisensan.com/antikforum/sh...light=strandhs
    Currylike kommer utav att min hund heter Curry. Det är en kromfohrländer och jag slår vad om att de flesta säger, vad tusan är det för en hund. Liknar en foxterrier men klokare....tar starkt avstånd från kryddan curry...

Borgmästaregården

Köpte Denna flaska i somras på en loppis/samlarmarknad. Tyckte den var trevlig. Det är lite svårt att fota transparanta flaskor och att sen texten är lite svag, ja, det gör det ju inte enklare... Någon som vet något om Borgmästaregårdens mejeri, som troligen låg i Malmö? Vilket glasbruk kan ha gjort flasken? Vet inte hur pass ovanlig den är men jag har i alla fall inte sett någon mer. Namn:  010.jpg
Visningar: 1345
Storlek:  151,6 KBNamn:  002.jpg
Visningar: 1222
Storlek:  29,0 KBNamn:  004.jpg
Visningar: 1184
Storlek:  25,3 KB

Faganders Mejeri

Bytte mig till denna för ett par år sedan från en då icke flasksamlande kompis. Har aldrig sett någon mer så den kanske inte är helt vanlig. Trevlig form har den i alla fall. Rymmer ca 5 dl. Någon som vet glasbruk? Namn:  037.jpg
Visningar: 1245
Storlek:  120,3 KBNamn:  038.jpg
Visningar: 1191
Storlek:  133,7 KB

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Citat Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
    Härlig form på youghurtflaskan på bild 1.
    Gjord på Limmared tydligen.
    http://www.stockholmskallan.se/Soksida/Post/?nid=10497

MC som mjölkcentralen men denna lilla flaska rymmer bara 10 cl och kommer från Surte. 10,6 cm hög och märkt MC sex gånger. Vilken förslutning eller kork som användes vet jag inte.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

½ liter rymmer denna 23 cm höga flaska. Klöverblommor och blad på en vapensköld och Malmö Mjölk-steriliserings AB. Ingen märkning om tillverkare.

LasseC visade på inlägg 12 en bild med förlaga till "skyddsmärke" och rätt stavat. Den flaska Sladden visar på inlägg 41 http://precisensan.com/antikforum/sh...kflaskor/page5 är liksom min felstavad "skydsmärke" och är märkt 06. På min har en 08 kommit in. Rymmer cirka 37 cl.

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Här är original flaskans text.

Jag har också två "Skydsmärke", den ena 1982/08 och den andra 1982/06. Bägge är köpta med mjölk och kapsyl hos McDonalds i Uppsala sannolikt 1983, kan ha varit 1882. Flaskorna ingick i en kampanj hos McD just då - man kunde köpa en viss burgaremeny där mjölkflaskan ingick. Som en liten krydda i kampanjerbjudandet fick man behålla tomflaskan, vilket jag gjorde och uppenbarligen fortfarande gör.
    Men kampanjen funkade dåligt på mig eftersom detta tillfälle var sista gången jag satte min fot på ett McD-ställe.

MC-flaska

På #30 visade E.B. en flaska och frågade om den kom från Surte - förmodligen för att bokstaven L skulle vara från tiden då Surte tog över L som i Liljedals och knoppöl.-..? Flaskan är från Limmared vill jag påstå och min rymmer 3 dl och är 18 cm hög och diametern är 6 resp 4,5 cm. Men från när och hur förslöt man flaskan...?
    https://www.arla.se/om-arla/arlas-hi...len-1945-1975/
    Senast redigerat av Lars M den 2023-01-23 klockan 18:54.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •