Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Marcel Breuer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Marcel Breuer?

    Finns det någon i forumet som kan tipsa om tillverkare och/eller design av denna stol. Den är tillverkad på -20 eller -30talet.
    Bifogade filer

  • #2
    En "rocking chair"?
    F'låt! Kunde inte låta bli!
    Välkommen till forumet!

    Marcel Breuers stolar är mer intrikata och arkitektoniska i formen.
    Din påminner till viss del om en del stolar i hans produktion men är förmodligen en massproducerad stol från 1930-talet.
    Är det skinn i sitsen?
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

    Comment


    • #3
      Tack för det och tack för svaret

      Det är inte skinn i sitsen. Det finns några karmstolar, säng och bord också.
      Möbeln kommer från min morfar som möblerade en läkarmottagning i slutet av -20 el. början av -30 talet.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Jay! Vad häftigt! Ser precis ut som jag alltid har föreställt mig en psykologbädd!
        *obs inget negativt om din morfar*

        Läckra möbler, är bädden bekväm om man lägger en madrass över?

        Comment


        • #5
          Sängen och bordet ser mer breuerska ut. Har du bild på karmstolen också?
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

          Comment


          • #6
            Jag fick...

            ...möjligheten att testa sängen för en sisådär 45 år sedan och har inte provat se´n dess. Jag vill passa på att nämna att morfar inte var psykolog.

            Comment


            • #7
              Ska bordsskivan ligga ovanpå stålrören eller ska den fästas mellan dem? Det vill säga: går fästhålen genom rören horisontalt eller vertikalt?
              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
              Konfucius

              Comment


              • #8
                Jag har...

                ...tyvärr inte möblerna tillhands (förråd och sommarstuga) men jag skall vid tillfälle kolla hålen.
                Bifogade filer
                Last edited by micke; 2006-05-30, 08:33.

                Comment


                • #9
                  Horisontella el. icke horisontella?

                  Ursprungligen postat av Ballonggreven
                  Ska bordsskivan ligga ovanpå stålrören eller ska den fästas mellan dem? Det vill säga: går fästhålen genom rören horisontalt eller vertikalt?
                  Hålen är horisontella.
                  Bifogar en spegelbild från samma möblemang.
                  Bifogade filer

                  Comment

                  Working...
                  X