Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Salt & peppar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Vardagskryddor som salt och peppar har lockat formgivare att göra kvarnar och ströare i allehanda utförande: alltifrån kitsch till elegant design finns på den här tråden. Här tre exempel från Skandinavien. Först Signe Persson-Melin med ströare "kvadrat" och ett hål resp fem hål. Sedan två kvarnar i teak från Bodum i Danmark och allt tyder väl på att det är Richard Nissen som är formgivare? Georg Fontana har ju också varit formgivare åt Bodum - men Nej. Men svårläst.....(Men vit prick på saltet!)
    Slutligen ett annorlunda par salt- och pepparströare. Till synes skruv och mutter men behållarna består egentligen av fjädrar och man strör genom att böja och därigenom få ut salt resp peppar!! Lundhom. Mere under hjelmen står det på fodralet av valnö(t?).
    Bifogade filer

    Comment


    • #47
      Salt & peppar

      För en del år sedan ärvde jag min mammas samling av saltkar. En hel del hamnade på återvinningsstationen; sådana som var märkta "Grüss aus Heidelberg" etc, men en del kunde jag inte få för mig att slänga. Dessutom hade jag köpt en del av dem och gett till henne på födelsedagar t.ex. Här är några exempel på vad som finns kvar: Först några i glas
      Click image for larger version

Name:	salt3 (2).jpg
Views:	1
Size:	79,1 KB
ID:	571950
      Sådana hade hon hur många som helst.
      Så några av porslin:
      Click image for larger version

Name:	salt1 (2).jpg
Views:	1
Size:	54,7 KB
ID:	571951
      Till sist några i silver/glas och silver. En liten favorit längst fram, från Georg Jensen:
      Click image for larger version

Name:	salt2 (2).jpg
Views:	1
Size:	70,9 KB
ID:	571952
      Ha det bra och tack för mig!

      Comment


      • #48
        Tack själv! Det var en trevlig samling.
        Här häst och vagn i två storlekar kanske för salt och peppar? Handblown in Mexico. Hur attans blåser man med händerna
        PS Mitt förra inlägg visade Lindholm och inget annat DS.
        Bifogade filer

        Comment


        • #49
          Salt

          Den här såldes som saltkar av en välrenommerad auktionsfirma, men jag är inte så säker på det. Storleken gör att jag snarare tror att den är avsedd för något annat, kanske senap. Silver från Birmingham - också en av mina favoriter.
          Click image for larger version

Name:	Salt4.jpg
Views:	1
Size:	46,0 KB
ID:	571979
          Än en gång - ha det bra!

          Comment


          • #50
            Ett par i silver från 1854, svenska. Den ena tyvärr skadad och lagad.
            Click image for larger version

Name:	salt5.jpg
Views:	1
Size:	62,2 KB
ID:	572081

            Comment


            • #51
              I början på 1970-talet ingick Arabia i Wärtsilä-koncernen som tillverkade och sålde allt mellan isbrytare och salt- och pepparkar https://sv.wikipedia.org/wiki/Wärtsilä
              Här det senare. Två sexhåliga ströare. Den till vänster är högre och förmodligen för salt och den till höger således för peppar. 4,2 cm Ø och 6,5 resp 4 cm höga. De båda gummipropparna var helt "förstenade" så de är utbytta med naturkork. Vem kan vara designer eller formgivare? Jag återkommer med fler från Arabia.
              Bifogade filer
              Last edited by Lars M; 2020-01-19, 18:41.

              Comment


              • #52
                Eskimå och Eskimö eller enuiter säger man kanske idag. Esteri Tomula från Arabia har gjort och med E.T. låtit signera från 1960-tal. Men jag har bara en sameflicka i samma serie. Får väl leta efter en samepojke....? 4,5 cm höga.
                Bifogade filer

                Comment


                • #53
                  Formgivet i Stainless Sweden. Jag tycker mig känna igen men jag kan inte komma på vem som formgivaren är eller vem som tillverkat. Tre resp sju hål och stainless på en plastkork!
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #54
                    Hej

                    När Pop-Up Återbruk var i Bagarmossen med
                    sina containrar....
                    På Pop-up återbruk kan du lämna små möbler, textil, kläder, hemelektronik och miljöfarligt avfall. Du kan lämna saker för både återvinning och återanvändning. Vi är på två platser varje helg under perioden april - oktober.


                    ...så hittade jag en, vad jag tror är en saltglaserad
                    pepparströare. Då kunde jag inte läsa namnet,
                    men med förstoringsglas kunde jag senare se att
                    namnet på tillverkaren är Bendigo Pottery i Australien


                    Keramikverkstaden har verkligen en lång historia,
                    som började i Skottland med en lång resa för att
                    gräva guld vid Bendigo Creek med George Duncan
                    Guthrie, 1858.
                    Domestic and decorative ceramic wares from Australia's oldest working pottery.


                    Tyvärr hittade jag inte någon saltströare. Det är
                    svårt att ta bilder av blanka och knottriga saker.
                    Den är ca. 6 cm hög.

                    Den här keramiken likar mycket en av de senapsburkar
                    jag visade här:


                    Hälsar
                    Staffan
                    Bifogade filer
                    Last edited by Staffan Kvist; 2021-10-24, 15:46.

                    Comment


                    • #55
                      Magnet

                      Likt en rostfri propeller utan axel är de här två ströarna i plast som förenas av en stark magnet. 12 cm lång och 3x3 cm i "mötet". Inte någon märkning om tillverkare eller var...
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #56
                        Inte heller här finns någon märkning om tillverkare. Men för de som vet är det Rörstrands Picknick av Marianne Westman som formgav grisarna som ströare för salt och peppar. Utöver svarta och röda finns också gula och en med svarta rutor.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #57
                          Udda hål

                          Stainless Sweden visade jag på # 53 här ovan och de har tre resp sju hål. Här är två likadana men med 5 och 9 hål. Nu saknas alltså 1, 11, 13....udda hål. Men framför allt vem ät designer och tillverkare?
                          Bifogade filer
                          Last edited by Lars M; 2022-04-28, 09:07.

                          Comment


                          • #58
                            Boda Nova

                            Salt och peppar i Oval Steel från Boda Nova (här med logotype för Electrolux). Signe Persson Melin (1925-2022) och maken John Melin (1921-1992) var ju med och påverkade Boda Nova men nog var det väl Mikael Björnstjerna (f.1935) som formgav de här? 3,5 x 2,5 cm och 10 cm höga.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #59
                              Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                              Likt en rostfri propeller utan axel är de här två ströarna i plast som förenas av en stark magnet. 12 cm lång och 3x3 cm i "mötet". Inte någon märkning om tillverkare eller var...
                              Hej
                              Salt og Peber sæt från Berendsohn Plus
                              Med vänlig hälsning,
                              Jonas

                              Comment


                              • #60
                                Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                                Stainless Sweden visade jag på # 53 här ovan och de har tre resp sju hål. Här är två likadana men med 5 och 9 hål. Nu saknas alltså 1, 11, 13....udda hål. Men framför allt vem ät designer och tillverkare?

                                Kanske Germetoo AB?

                                Comment

                                Working...
                                X