Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Cirkusdirektören Rhodin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Cirkusdirektören Rhodin?

    Hej igen.

    Enl. utsago så ska den första tavlan med (som jag tror) en gata i Stockholm vara målad av den Rhodin som ägde och drev Cirkus Brazil-Jack. Den andra tavlan ska vara målad av en son till Direktör Rhodin ev. Trolle Rhodin som själv blev Cirkusdirekör. Jag har också hört att dessa tavlor, åtminstone pappans tavlor endast gavs bort som gåvor till nära och kära och aldrig var till försäljning, hur dessa tavlor har kommit i min familjs ägo vet jag inte. Är det någon som vet något om dessa tavlor och om det kan stämma med min historia. Det vore också intressant att få reda på var motiven kommer ifrån. Den första tavlan är målad i olja och den andra är målad med kritor (pastell)? Tacksam för svar och åsikter.

    Mvh/Urban.








  • #2
    Har sökt lite på diverse Rhodinare. Finns ingen uppgift om att någon av dom målade. Om någon målade så var det säkert på amatörnivå och då kanske det inte finns anledning att nämna ev. måleri.
    Fick Kungsgatan i skallen när jag tittade på den första. Säkert helt fel. Tycker oljan är rätt bra med sina starka färger. Tvåan ser ut att vara från någon suspekt bakgata i Paris. Gamla Stan har kanske haft en restaurang med franskt namn. La någonting.

    Comment


    • #3
      Visst står det: Målaren Rhodin?
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #4
        Så rätt Äjth. Det glömde jag skriva. Det finns i konstböckerna några Rhodinare som var konstnärer. Men om dom är från cirkusfamiljen är en annan femma. Förnamnen på konstnärerna stämmer dock inte med de som cirkusfamiljen Rhodin bär eller burit.

        Comment


        • #5
          Tavlan i olja är riktigt trevlig.
          Skrönor kring Rhodinarna fanns säkert. Tavlan nr 1 är bra hur som helst!
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #6
            Skulle kunna vara Tedde Rhodin...

            Comment


            • #7
              Tedde hittade jag. Men uteslöt honom på oljan. Den är målad 1939 och Tedde föddes 1924 så han var nog för ung. Däremot pastellen kanske men knappast.
              Skrev om oljan rätt bra. Kan faktiskt ta bort rätt.

              Comment


              • #8
                Hej och tack för svar.

                Den i olja är (möjligen målad av Brasil Jack) och den andra av en son och när jag hör Tedde så ringer det en liten klocka om att sonen ev. studerade konst i Paris. Så det kan mycket väl vara ett motiv från Frankrike, och som jag skrev från början så har jag förstått att åtminstone Senior Rhodin var en ren amatör. Även Kungsgatan känner jag igen. Har tittat på tavlan igen och på neonskylten till höger står det Palladium.
                Tänkte ändå att någon visste om dom brukade måla.

                Mvh/Urban.

                Comment


                • #9
                  Sant är att det finns flera Rhodinare som professionellt har ägnat sig åt konst, och att åtminstone ett par av dem hänger ihop i ett far/sonförhållande - samt dessutom - att nästan alla Rhodinare tillhör samma jättestora och jättegamla svenska släkt, känd sedan tidig medeltid har jag för mig - och att även Brazil-Jack ingår i denna släkt och är anfader till de målande Rhodinarna man kan stöta på på marknaden nu.
                  Den som ovan kallas fadern är sannolikt Alessandro Lamberto Bertolomeo Rhodin, (som var som till Carl Rhodin alias Brazil Jack).
                  A L B Rhodin bodde i Stockhoolm och var professionell konstnär med huvudsaklig storhetstid omkring mitten och före mitten av 1900-talet. Skrönan om att tavlorna aldrig såldes köper jag inte.
                  Sonen kan vara Jan Rhodin som lever och är verksam som konstnär. Ring upp honom och fråga hur det hänger ihop med dina tavlor och Rhodinarnas konstnärsskap.

                  Comment


                  • #10
                    Tack för svar HgF.

                    Det kan mycket väl vara en skröna alltihop men jag har hört om och sett oljemålningen i hela mitt liv, (just fyllda 60) den hängde hos min morfar till han dog 1953. Vad gäller pastellen så vill jag minnas att den kom till betydligt senare och grejen var att nu kunde far och son hänga brevid varandra, mamma var jätte glad över de bägge tavlorna. Jag ska försöka att få tag på den där Jan Rhodin som du tipsar om, hur det nu ska gå till. Stort tack än en gång.

                    Mvh/Urban

                    Comment


                    • #11
                      Detta kan kanske hjälpa...

                      Dessa tavlor är inte målade av Alessandro Rhodin. Det var min farfar och jag har en hel del tavlor målade av honom och tycker nog att även om stilen för den första skulle kunnat ha varit ett alster av honom, så är signaturen helt fel. Han signerade alldrig sina tavlor med "Målaren.." och hade karakteristiska och hängande R och N i sina signaturer. Se här

                      Min farbror Jan Rhodin är en duktig konstnär och hans tavlor dyker ibland upp autionsverket i Stockholmsamt ett galleri i Gamla stan säljer hans målningar (Pro Arter eller nått liknande tror jag det galleriet heter). Jan målar mest i akvarell och då djur och natur motiv samt tidigare även en del Stockholmsmotiv. Det är med all sannolikhet inte han som målat någon av dessa tavlor heller då han alltid signerar med sitt namn.

                      Brazil Jacks son hette inte Tedde utan Teddy.

                      Denna Tedde är i stället son till Barnum Margaretha Martina Rhodin som var Brazil Jacks dotter. Han heter Teveder Adolf Rhodin men kallas för Tedde. Se här

                      Stilen är den samma så det råder nog ingen tvekan om att målning 2 är hans. Se här


                      Brazil Jack (Carl Max Alexander Rhodin) målade inte allt för mycket vad jag vet. Jag har varken sett eller hört talas om några alster av honom utan det var nog hans passion för flugfiske, cirkusliv och gycklarkonster som upptog mestadelen av hans tid och liv. Kan dock ha fel så mitt tips skulle vara att skicka ett mail till Trolle Jr. som driver Cirkus Brazil Jack och fråga (kolla deras webbsida för mail adress). Trolle Sr. var nog den som hade det mesta av Brazils kvarlåtenskaper och om det finns några tavlor så borde Trolle Jr. veta om detta. Det är en trevlig kille som jag inte tror har något emot att hjälpa till om man frågar honom.

                      Jag hoppas detta var till någon hjälp att bena ut vem denna Tedde Rhodin var (eller är om han fortfarande är i livet) och även för att utesluta vissa "målare".
                      Last edited by rhodin; 2009-02-17, 23:59.

                      Comment


                      • #12
                        Rhodin.

                        Stort tack för svar. Jag har länge funderat om hur det är med dessa tavlor och hann inte ta reda på det ordentligt av min mor innan hon gick bort. Jag minns att hon pratade om Brazil Jack och hon har skrivit på ramens baksida att den är målad av honom. Nu ska jag vara ärlig och säga att min salig mor hade lätt för att skena iväg med saker och ting ibland och det är bla. därför som jag ville forska i det här. Teddes tavla har i alla fall samma stil som den jag har så den kan ju vara rätt. Jag ska försöka att gå vidare i ämnet så får vi se. Tack än en gång för ditt engagemang.

                        Mvh/Urban
                        Mailadr. solvandan4b@hotmail.com

                        Comment


                        • #13
                          Hej igen.

                          Jag har nu skickat ett mail till Trolle Jr. så vi får se om han hör av sig. Jag ska hålla er underrättade.

                          Mvh/Urban

                          Comment


                          • #14
                            Hej.

                            Nu har jag haft kontakt med Tedde Rhodin flera gånger både via brev och telefon. Det är en pigg herre född 1924 och still going strong. Han har skickat mig information om sig själv, sin släkt och de två tavlor som jag har funderat över. Det är Tedde som har målat pastellen, (det har jag fått skriftligt på) och den andra tavlan har Alexander Rhodin målat (också bekräftat) alltså inte Brazil Jack utan hans äldste son. Alexander var en etablerad konstnär och bosatt i Stockholm. Tedde Rhodins morfar var Brazil Jack och han har berättat för mig att hans morfar inte målade några tavlor. Summan blir alltså att det är äkta Rhodin tavlor men att oljan inte är målad av Brazil Jack utan av hans son. Tack vare PES och tips härigenom har jag nu fått helt klart vad som är vad och dessutom fått prata med en fantastiskt trevlig och hjälpsam herre nämligen Tedde Rhodin. Stort tack till alla inblandade. Inte minst Tedde.

                            Mvh/Urban

                            Comment


                            • #15
                              Jag tror inte de uppgifter du har är riktigt korrekta.

                              Bartolomeo Alexandro Lamberto Rhodin som var Brazils äldste son signerade inga verk med "Målaren Rhodin" utan antingen med "A Rhodin" eller bara "Rhodin". Det var han som var etablerad målare bosatt i Stockholm.

                              Han hade å andra sidan en bror som bode i Västerås som hette Carl Max Alexander Rhodin. Kan det vara han som signerat med "Målaren Rhodin"?
                              Last edited by rhodin; 2009-05-22, 20:57.

                              Comment

                              Working...
                              X