Dessa tavlor är inte målade av Alessandro Rhodin. Det var min farfar och jag har en hel del tavlor målade av honom och tycker nog att även om stilen för den första skulle kunnat ha varit ett alster av honom, så är signaturen helt fel. Han signerade alldrig sina tavlor med "Målaren.." och hade karakteristiska och hängande R och N i sina signaturer. Se här
Min farbror Jan Rhodin är en duktig konstnär och hans tavlor dyker ibland upp autionsverket i Stockholmsamt ett galleri i Gamla stan säljer hans målningar (Pro Arter eller nått liknande tror jag det galleriet heter). Jan målar mest i akvarell och då djur och natur motiv samt tidigare även en del Stockholmsmotiv. Det är med all sannolikhet inte han som målat någon av dessa tavlor heller då han alltid signerar med sitt namn.
Brazil Jacks son hette inte Tedde utan Teddy.
Denna Tedde är i stället son till Barnum Margaretha Martina Rhodin som var Brazil Jacks dotter. Han heter Teveder Adolf Rhodin men kallas för Tedde. Se här
Stilen är den samma så det råder nog ingen tvekan om att målning 2 är hans. Se här
Brazil Jack (Carl Max Alexander Rhodin) målade inte allt för mycket vad jag vet. Jag har varken sett eller hört talas om några alster av honom utan det var nog hans passion för flugfiske, cirkusliv och gycklarkonster som upptog mestadelen av hans tid och liv. Kan dock ha fel så mitt tips skulle vara att skicka ett mail till Trolle Jr. som driver Cirkus Brazil Jack och fråga (kolla deras webbsida för mail adress). Trolle Sr. var nog den som hade det mesta av Brazils kvarlåtenskaper och om det finns några tavlor så borde Trolle Jr. veta om detta. Det är en trevlig kille som jag inte tror har något emot att hjälpa till om man frågar honom.
Jag hoppas detta var till någon hjälp att bena ut vem denna Tedde Rhodin var (eller är om han fortfarande är i livet) och även för att utesluta vissa "målare".![]()