Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strykjärn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Hur dom gjorde vet inte jag men man kan antaga. Om man vill vara klyddig så, dom lät vatten urholka järnet tills dess ett lagom hål bildats och därefter sänktes handtage ner för att fastnitad (då klumpen var varm så det även blev en krympeffekt).
    I stället för vatten kunde man slå ett hål med dorn eller borra ett.

    Comment


    • #32
      Hittade mitt första idag. Trevligt tycker jag. Tyvärr var det inget lod kvar. Förresten Kecke, har du fått tag i nåt i mässing? Du har ju intressanta saker att byta med
      Bifogade filer

      Comment


      • #33
        Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
        Hittade mitt första idag. Trevligt tycker jag. Tyvärr var det inget lod kvar. Förresten Kecke, har du fått tag i nåt i mässing? Du har ju intressanta saker att byta med
        Nej, jag har inte hittat något i mässing än.

        Comment


        • #34
          Det är bara att pressa på.
          Bifogade filer

          Comment


          • #35
            Hej jag pressar upp denna gamla tråd med några frågor och en bild på ett strykjärn. Hur stora strykjärn användes egentligen? Detta strykjärn känns lite i överkant för en totalnovice som mig som aldrig använt dessa järn. 11 kg visar badrumsvågen, ca 28 cm långt, 8 cm högt och 7-7.5 cm brett. Med handtag är höjden 18.5 cm. Torde kunna extraknäcka som städ eller handslägga.

            Det vore kul om någon vet vad 7an står för och om det var något speciellt sorts tyg eller strykning man använde detta järn till. Uppskattning av ålder uppskattas också.

            Comment


            • #36
              Pressvisning

              Såg tråden i dag och kom på att förrådet innehöll bla två gamla strykjärn. Det med lod, användes av min farmor en gång som musfälla. Hon tog ut lodet, lade en ostbit längst in och fäste ett snöre vid öppningsspaken. Vad hon gjorde med musen när den var fångat minns jag inte.

              Nummer fyra väger nästan 3 kg och nummer sex 4,5 kg med lod.
              Bifogade filer
              Last edited by Polsson; 2009-07-12, 23:31.
              p-son

              Comment


              • #37
                Med tanke på vad jag har läst i strykjärnstråden, är detta ett strykjärn modell äldre. Skulle jag ha fel, så stryk ett streck över vad jag skrivit.
                Bifogade filer
                p-son

                Comment


                • #38
                  För fotogen
                  Bifogade filer
                  Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

                  Comment


                  • #39
                    En hög ,med strykjärnskamin
                    Bifogade filer
                    Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

                    Comment


                    • #40
                      Spis värmer strykjärn

                      Ursprungligen postat av Lars H Visa inlägg
                      En hög ,med strykjärnskamin
                      Aha, nu förstår jag! Det var på det viset man fick strykjärnen varma förr i tiden. Intressant samling vill jag lova, Lars H!
                      p-son

                      Comment


                      • #41
                        Strykjärnskaminerna var lite lyx, knappast var mans egendom. Vanliga strykjärn värmdes annars direkt på järnspisen, eller innan dess när man hade lodstrykjärn med lodet i glöden i eldstaden.

                        Comment


                        • #42
                          Och långt innan dess...
                          På heliga Birgittas tid var det ordning minsann, alla jungfruar i klostret fick inte vara högfärdiga iförda pressade kläder det var emot reglerna. 1500-tal fanns det skrädarskrå som med stadgade straff för den som framkom med det som var förbränt i prässan.
                          Medan varje bondes kärring i Skåne 1800-tal hade sin egen gniestain.
                          Linné beskriver om arbetet med gnidsten om intresse finns.

                          Comment


                          • #43
                            Jo, har hittat något enstaka strykjärn i bouppteckningar från mina bondsläktingar under 1700-talet, men de är riktigt sällsynta där, på den tiden var strykjärn högreståndsföremål.
                            Glättestenar har vi haft med i några äldre trådar, liksom mangelbräden som man höll sig till här lite längre norrut

                            Comment


                            • #44
                              länk
                              Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

                              Comment


                              • #45
                                Ursprungligen postat av Lars H Visa inlägg
                                Tack för den, Lars H!
                                p-son

                                Comment

                                Working...
                                X