Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nu får det vara nog med reproduktioner!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Nu får det vara nog med reproduktioner!

    Som om det inte redan räcker med alla kopior/reproduktioner så fick jag syn på denna idag:

    Tänkte bara meddela / uttrycka min ilska över detta, grrrrrr!

  • #2
    Jag tycker det är helt OK att "vanligt" folk också kan få tillgång till bra design. En av mina favoritmöbler är Lounge Chair and Ottoman av Charles och Ray Eames. För att vara riktigt funktionell och trevlig för användning i ett vanligt hem är de nytillverkade "replikerna" mycket bättre än de nedsuttna, skinnspruckna och ömtåliga originalversionerna. Det viktigaste är att de märks upp på rätt sätt.

    Blir du lika arg på Rörstrands servis Ostindia som tillverkats sedan 1932 och numera nästan inte har något gemensamt med originalutseendet? Eller Swedish Grace från 1930 som skiljer i färg, form och tjocklek jämfört med då?

    Jag är helt kallsinnig till ett fiktivt antikvärde. Om det inte går att avgöra när ett föremål är tillverkat, beroende på att material och tillverkningsmetod och kvalitet är exakt samma, så ser jag inte heller något behov att skilja dem åt. Ofta finns en liten skillnad som avgör vilken av versionerna som är äldst, men ibland inte.

    Comment


    • #3
      Så länge man kan skilja på nyproducerat och gammalt så tycker jag liksom Peter att det är helt okej. Däremot så vill jag väldigt gärna ha reda på åldern och historian bakom de föremål jag köper. Man kan tycka att antikvärdet är fiktivt, men det finns fler faktorer som gör att det finns reella värden i att veta ålder och om det är original. Ett original och en replika kan se identiska ut, men vara utförda i olika material, och det är rätt bra att veta när man ska serva objektet, gammalt porslin är till exempel torrare och lättare än nytt, och därmed lite känsligare för allehanda behandlingar. Och det är inte roligt att förstöra ett vackert objekt för att man råkar tro att det är yngre än vad det är... Sedan så tycker i alla fall jag att det finns ett värde i att kunna studera ett original, se hur teknik, material och tänkande använts i utförande vid tiden för objektets tillkomst. För även om man kan tillverka identiska kopior idag, så är sällan tekniken, handen, tanken densamma som då. Rentav aldrig skulle jag vilja påstå.

      Comment


      • #4
        Ett bra exempel är väl musselmalet från Royal Copenhagen. Det går inte att se om de är gjorda igår eller för 100 år sedan... För mig har de exakt samma värde.

        Observera att jag skrev till både material och kvalitet som variabler. Då stämmer det ju fortfarande med dina exempel.

        Comment


        • #5
          Jo, det är sant, men det är ju extremt sällan som saker och ting är identiska eller ej.

          Comment


          • #6
            Varför ska man då vara så upprörd som Daniel är? Det finns väl skillnader även i danska trämöbler? Det var väl mest det jag kommenterade...

            Om man vill fortsätta diskutera löst inom detta område så kan man fråga sig många saker: Hur ska man räkna installationer och videokonst? På Liljevalchs pågår just nu en utställning med Meta Isaeus-Berlins installationer. I åtminstone 2 verk är det hennes "idé" som är själva konsten. Den ena är en vägg med vattenfyllda latexhandskar, den andra en massa köksbord med trolldeg. Originalutförandet (handskfyllning samt -hängning och trolldegsbakande och utkavlande) gjordes av Meta själv, men till utställningen av museets personal. Är det också repliker? Eller originalverket?

            Vad är det som är själva designen? Formgivningen eller utförandet? Hur många ex av en glasvas av Gunnar Cyrén får man göra innan det är att betrakta som replik? Väl att märka att han aldrig blåste själv.

            Comment


            • #7
              Intressanta synpunkter, svåra frågor att svara på dock. Tror att man får betrakta det som frågor med ytterst individuella svar, där var och en ger svaren.

              Får se vad andra säger, men mina egna åsikter i frågan är att något är att betrakta som original då formgivningen är densamma, produktionen kontinuerlig sedan start och utav samma tillverkare.

              Vad gäller Meta Isaeus-Berlins alster så skulle jag vilja kalla båda för original, fast skiljda sådana, det hon skapade i sin verkstad är ett original, det som kan beskådas på museet ett annat.

              Och när det kommer till Gunnar Cyrén så tycker jag att de är att betrakta som original så länge vaserna produceras enligt samma formgivning och utförande på/för det företag som startade produktionen, förutsatt de inte har lagt ned produktionen vid något tillfälle för att senare återuppta den. All återupptagen produktion är att betrakta som replikor, stilkopior eller pastischer.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Jung_Kee
                Och när det kommer till Gunnar Cyrén så tycker jag att de är att betrakta som original så länge vaserna produceras enligt samma formgivning och utförande på/för det företag som startade produktionen, förutsatt de inte har lagt ned produktionen vid något tillfälle för att senare återuppta den. All återupptagen produktion är att betrakta som replikor, stilkopior eller pastischer.
                Det var alltför länge sedan jag gav mig in i en debatt, så nu är det minsann på tiden.

                Vad är det som gör ett massproducerat designföremål till ett "original", och inte en replika, stilkopia eller pastisch? Är det troheten till designen/formgivningen? Det tillverkande företaget? En obruten produktionslinje? Eller kanske till och med att den framställts med identiska "tillverkningsredskap" (jfr. litografier)? Man kan dra det här i stort sett hur långt som helst...

                I den mån man känner att man måste skilja på original och annat är min syn på saken att alla föremål som framställts av en rättighetsinnehavare är original, åtminstone som huvudregel. Enligt denna syn är till exempel den installation Peter refererade till och de nyproducerade Adam- och Berså-serviserna "original", men sannolikt inte det bord som Daniel länkar till i första meddelandet i tråden (och det är rimligt enligt min syn). Sen är det en annan sak att man kan värdesätta åldern på och historian kring ett föremål (vilket jag själv absolut gör!), men det är som jag ser det en annan fråga än original/kopiefrågan...

                Comment


                • #9
                  Något som det är stor skillnad när det gäller "fiktivt" värde kan vara en flintkniv. Såg en sådan som var nytillverkad för 4500.- danska. Ett helt fantastiskt arbete som man ej kan föreställa sig kan tillverkas över huvud taget. Om den hade varit 5000 år så hade den haft en hel "fiktivt" att förmedla. Är det sådant som är svårt att förstå?
                  Last edited by Jung_Kee; 2006-05-15, 22:02. Anledning: Personangrepp är fortfarande inte tillåtet.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av cjf
                    Det var alltför länge sedan jag gav mig in i en debatt, så nu är det minsann på tiden.

                    Vad är det som gör ett massproducerat designföremål till ett "original", och inte en replika, stilkopia eller pastisch? Är det troheten till designen/formgivningen? Det tillverkande företaget? En obruten produktionslinje? Eller kanske till och med att den framställts med identiska "tillverkningsredskap" (jfr. litografier)? Man kan dra det här i stort sett hur långt som helst.
                    Välkommen till pratkvarnarnas land!

                    Vad mig anbelangar så är det alla de betingelser som du räknar upp som ger mig ett originalproducerat föremål. Trohet till formgivningen, en obruten produktionslinje hos samma producent och begagnandet av samma teknik. Dvs att så snart en förändring i förhållande till ursprungsprodukten sker, så är det inte längre frågan om originalproduktion av den produkten. Däremot kan man starta produktion av ett nytt original, som kan likna det gamla intill förväxling, men det är ändock ej samma produkt.

                    Ursprungligen postat av cjf
                    Sen är det en annan sak att man kan värdesätta åldern på och historian kring ett föremål (vilket jag själv absolut gör!), men det är som jag ser det en annan fråga än original/kopiefrågan...
                    Jo, absolut, dock var mitt svar ämnat att förklara varför man kan tänkas vilja ha original istället för senare tillverkade objekt. Jag uppfattade det som att Peter menade att det kvittar om något är original eller ej så länge man inte kan se skillnad på förmålen med blotta ögonen.

                    Comment


                    • #11
                      Jag menade nog att definitionen av "original" är lite svår att besvara. Visst finns det skillnader mellan äldre och yngre generationer, men original i fråga om serieproduktion är väl ändå en definitionsfråga som kan betyda så många olika saker. Om bordet i länken är en kopia utförd på ett annat företag för att snylta renommé av en väl uttänkt design, en dyr produktutveckling och höga kvalitetskrav och produktionskostnader, så är det bara att förakta. Klart att rättighetsinnehavaren ska vara den enda som får marknadsföra sin produkt.

                      Men ärligt talat, Jungis, hur långt måste uppehållet vara innan man pratar om ett återupptagande? Tiden det tar för formen att svalna? Tillverkning på beställning av exklusivare varor där det kan dröja ett par år mellan mecenaterna?

                      När det gäller unika saker är det ju mycket lättare att svara på frågan.

                      Och mycket riktigt, när man svär i kyrkan kan man lika gärna passa på: Om en meissenfigurin från 1700-talet är framställd på precis samma sätt som en på 1900-talet ser jag ingen anledning till att favorisera den äldre. Jag tycker att den senare är ett klart prisvärt alternativ som har (nästan) allt som den äldre har, utom möjligheten att den stått i en slottssal där August den Starke dansat polonäs... Och det räcker inte för att hetsa upp mig. En flintkniv med 3000 år på nacken har däremot en markant skillnad mot den nyare: Den var äldre var tillverkad för husbehov för att användas, vilket den yngre definitivt inte är.

                      Trevligt att se så många babblare härinne förresten!

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Peter S
                        Jag menade nog att definitionen av "original" är lite svår att besvara. Visst finns det skillnader mellan äldre och yngre generationer, men original i fråga om serieproduktion är väl ändå en definitionsfråga som kan betyda så många olika saker. Om bordet i länken är en kopia utförd på ett annat företag för att snylta renommé av en väl uttänkt design, en dyr produktutveckling och höga kvalitetskrav och produktionskostnader, så är det bara att förakta. Klart att rättighetsinnehavaren ska vara den enda som får marknadsföra sin produkt.

                        Men ärligt talat, Jungis, hur långt måste uppehållet vara innan man pratar om ett återupptagande? Tiden det tar för formen att svalna? Tillverkning på beställning av exklusivare varor där det kan dröja ett par år mellan mecenaterna?

                        När det gäller unika saker är det ju mycket lättare att svara på frågan.

                        Och mycket riktigt, när man svär i kyrkan kan man lika gärna passa på: Om en meissenfigurin från 1700-talet är framställd på precis samma sätt som en på 1900-talet ser jag ingen anledning till att favorisera den äldre. Jag tycker att den senare är ett klart prisvärt alternativ som har (nästan) allt som den äldre har, utom möjligheten att den stått i en slottssal där August den Starke dansat polonäs... Och det räcker inte för att hetsa upp mig. En flintkniv med 3000 år på nacken har däremot en markant skillnad mot den nyare: Den var äldre var tillverkad för husbehov för att användas, vilket den yngre definitivt inte är.

                        Trevligt att se så många babblare härinne förresten!
                        Jawohl ist das so! Men det är ju därför vi käbblar här inne i tråden, för att säga vad vi tycker är original, inte sant! ;^)

                        Och för att besvara din fråga: Så länge det är samma form och produktionen aldrig formellt har lagts ned så är det att betrakta som original tycker jag *obs! betoning på tycker, vi är trots allt subjektiva varelser här* men vad gäller "framställning - ändamål"-biten så har jag inte riktigt bildat mig någon bestämd uppfattning i frågan ännu.

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Peter S
                          ...utom möjligheten att den stått i en slottssal där August den Starke dansat polonäs...
                          Där snackar vi riktig proviniens!!!

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Jung_Kee
                            Så länge det är samma form och produktionen aldrig formellt har lagts ned så är det att betrakta som original tycker jag *obs! betoning på tycker, vi är trots allt subjektiva varelser här* men vad gäller "framställning - ändamål"-biten så har jag inte riktigt bildat mig någon bestämd uppfattning i frågan ännu.
                            Jag kan fortfarande inte riktigt se varför nedläggning av produktionen skulle spela någon roll. Det måste finnas massvis av exempel (som jag givetvis inte kommer på nu) på tillverkning som lagts ned och återupptagits medan formgivaren fortfarande var knuten till tillverkaren, och särskilt i ett sådant fall har jag svårt att se varför man skulle betrakta det som nåt annat än ett original...

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av Jung_Kee
                              Vad mig anbelangar så är det alla de betingelser som du räknar upp som ger mig ett originalproducerat föremål. Trohet till formgivningen, en obruten produktionslinje hos samma producent och begagnandet av samma teknik. Dvs att så snart en förändring i förhållande till ursprungsprodukten sker, så är det inte längre frågan om originalproduktion av den produkten. Däremot kan man starta produktion av ett nytt original, som kan likna det gamla intill förväxling, men det är ändock ej samma produkt.
                              Måste svara här också...

                              Med tanke på vad du skriver om förändringar ovan, hur ser du på den ofta subtila förändring/förädling som nästan alltid dyker upp när en produkt produceras under lång tid eller i stora serier (när man ex.vis. tar genvägar i produktionen genom att förändra vissa detaljer). Är det inte längre en originalproduktion, även om formgivaren varit inblandad?

                              Comment

                              Working...
                              X