Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 1 2 3
Resultat 21 till 22 av 22

Ämne: Nu får det vara nog med reproduktioner!

Citat Ursprungligen postat av omnibus
    Ha, en intressant diskussionpå precisensan! Inte var dag

Jag tycker man som kineserna ska ha en helt osentimental syn på det hela. Om en stil eller design uppskattas kan man återuppta tillverkningen när som helst, med de metoder och material som bjuds. Så får marknaden avgöra om det är bra eller inte. "Teakbord tillverkat i dansk 50-talsstil". Som på ebay.th "Mid Century Danish Style Teak Coffee Table Eames Era".

De enda som kan beklaga sig är sentimentalisterna samt den som nyss köpte ett halvslitet original på Lauritz för 7000.

Någon drog paralleller till konstvärlden. I mitt gebit, där vi renoverar antikviteter har jag kollegor som älskar att hitta intressanta objekt i extremt dåligt skick ("basket case" kallar vi dom), och sedan renovera dom på ett sådant sätt att de efter patinering (naturlig eller manuell) inte ska kunna gå att skilja från ett orört original - inte ens om man sågar av objektet på mitten eller utför laboratorieanalyser. De lämnar sedan någon detalj som visar den insatte hur det ligger till.

Enda problemet som jag ser det är den ekonomiska biten (hur värdera? och lätt hänt att föremålet senare säljs med falsk rubrik!) samt då den sentimentala biten.

Köpter nyligen en original Pistillino. Patina i detta fallet betyder att ljuseffekten uteblir, då kromet mattas med åren. Det finns nytillverkade original från Valenti - inget fel med dessa då!

Är din Pistillino omlackad med guldspray? eller ser den ut så om kromlacken försvinner?

Ingen av dom är min, den övre är antagligen original, eller möjligen spraylackerad (vilket aldrig kan ge samma reflektion som kromplätering). Förkromning sker normalt som ett tunt skikt ovanpå nickel, för bättre hållbarhet har man kanske ett skikt koppar i botten. När det blåtonade kromet åldras syns det underliggande nicklet, som är mattare och har en gul färgton. När Pistillinon åldras kan det också bli svarta och röda fläckar.
    Det är svårt att hitta en original-original som har glansen kvar.
    mvh

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •