Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elsi o Margareta Bourelius

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Elsi o Margareta Bourelius

    Äjth och jag hittade denna helt sanslösa samling mörkhyade damer (den högsta cirka 30cm) på en loppis idag. Tack vare signeringen vet vi vem som är skyldig till de feta läpparna, stirrande ögonen och toppiga brösten.

    Kan ni gissa vilken inte helt okänd formgivare och keramiker som hämtat konstnärlig inspiration i gamla upplagor av Nordisk Familjebok?
    Bifogade filer
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

  • #2
    Elsi Bourelius? Jag har för mig att jag sett något liknande.

    Comment


    • #3
      Jaja Peter S. Du har så rätt så. Varför kan du allting?
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

      Comment


      • #4
        Peter är, liksom jag, perfekt!
        Gud gjorde några perfekta huvuden,
        resten satte han hår på.

        Comment


        • #5
          Jag tycker de är superläckra. Och det är ju också en form som utgår från drejskivans möjligheter. Men jag tycker nog att den randiga kjolen är mycket bättre än de vita. Elsis fajanser är oerhört underskattade i mina ögon. Stengodset (oftast ristat och bara delvis glaserat) som hon gjorde senare är så otrooooligt mycket tråkigare...

          Comment


          • #6
            Elsi o Margareta Bourelius

            Jag har några frågor runt ovannämnda damer...har två föremål hemma som förbryllar mig..det ena är en kvinnofigurin 23 cm hög som är signerad marga Bourelius..det andra är ett fat med signaturen elsi och siffrorna 327 direkt följt av något som kan vara ett litet L i skrivstil...jag undrar om någon vet något om dessa två ting..samt undrar jag över Margareta Bourelius..är hon mamma till figurinen..den är ju väldigt enkel i jämförelse med hennes andra alster..sedan är jag nyfiken på om Margareta och Elsi ev är syskon??
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Ingen som vet något om damerna Bourelius??

              Comment


              • #8
                Tror att Elsi var Margaretas mor.
                Men du kan ju kolla med Margareta direkt:
                The first time that a burner on my electric stove stopped working, I was stunned to see the technician lift the top of the stove to expose the wires underneath. When I saw how easy it was to just plug it back in, I felt like I'd wasted money on the service call. That's when I decided to research appliance repair so that I could troubleshoot things on my own. This blog is a collection of the things that I've learned through my research. I hope that the information here makes it easier for you to spot the signs of trouble and fix them on your own.


                Edit: Websidan är inte aktiv längre (2023), men finns arkiverad:
                Last edited by Anna-Carin; 2023-05-23, 09:44. Anledning: lagt till ny länk
                "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                Konfucius

                Comment


                • #9
                  Ok..tack så mycket..ska göra så..

                  Comment


                  • #10
                    Har nu fått ett mycket vänligt mail från Margareta Bourelius där hon bekräftar att figurinen är gjord av henne..till min förvåning var den bara en sex sju år gammal..fatet är gjort av hennes mor Elsi på 60-talet

                    Comment


                    • #11
                      Här är en ovanligare pjäs av Elsi. Riktigt fräck tycker jag.
                      Bifogade filer
                      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                      Konfucius

                      Comment


                      • #12
                        Den var kul--aldrig sett nåt liknande av henne

                        Comment


                        • #13
                          Liknar lite Lilla My i mumintollen tycker jag

                          Comment


                          • #14
                            Margareta Bourelius har designat till JIE Keramik har jag sett

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
                              Här är en ovanligare pjäs av Elsi. Riktigt fräck tycker jag.

                              Den var riktigt häftig!
                              Min dam är nog inte heller så vanlig.
                              Bifogade filer
                              Loppisadiktus

                              Comment

                              Working...
                              X