Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Finskt silverhänge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Finskt silverhänge

    Lyckas inte se vad det står på stämpeln mer än 925 FINLAND och så svensk kattfot och S. Först en liten stämpel, som väl kanske står för tillverkaren, men jag kan inte läsa den. Någon som känner igen smycket och kanske dessutom kan säga vad det är för slags sten?

    Söffe
    Bifogade filer

  • #2
    Hej, stenen ser ut att vara rökkvarts. Tillverkaren går inte att luska fram med så knapphändiga uppgifter, du kunde kanske försöka ta ett foto av stämplarna med makrofunktionen på din kamera.

    Comment


    • #3
      Har försökt ta foto med makrofunktionen, men inte lyckats! Rökkvarts kan det nog var, tack för det! Hoppades att formen på smycket skulle kunna räcka för identifiering, men det är ju bara en chansning, förstås!
      Söffe

      Comment


      • #4
        Silverstämpel

        Har försökt rita av den första stämpeln som finns på smycket. Hittade ett bra förstoringsglas, men lyckades inte med kameran direktfotografera.
        Söffe
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Jag vet inte vad det är för stämpel men prova leta på denna sidan.
          Silver from Finland; Hallmarks, Date Marks, & Makers' Marks - 925-1000.com the most extensive internet resource for research of Silver marks, Hallmarks & Maker's Marks found on antique, vintage and collectible silver -

          Hoppas du hittar den där!
          Loppisadiktus

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
            Jag vet inte vad det är för stämpel men prova leta på denna sidan.
            Silver from Finland; Hallmarks, Date Marks, & Makers' Marks - 925-1000.com the most extensive internet resource for research of Silver marks, Hallmarks & Maker's Marks found on antique, vintage and collectible silver -

            Hoppas du hittar den där!
            Tackar! Mitt hänge finns med där!!! Något olikt dock med annan sten och halsring i st för kedja. Däremot är jag inte helt säker på vad firman heter. Kultaseppe Salavaara Ky Finland Oy står det. Jag gissar att de 2 första orden är egenamn, men vad betyder Ky. Oy är väl = AB.

            Borde nog gå en kurs i finska!

            Söffe

            Comment


            • #7
              Kulta seppä gissar jag att det stod..o det betyder guldsmed. Salavaara är ett efternamn.behöver du hjälp med översättning så säg till...jag e finskspråkig*L*

              Comment


              • #8
                Snygg isbjörn eller Kurs i finska?

                Ky står för kommandiittiyhtiö dvs kommanditbolag och kultaseppä betyder guldsmed. Har gjort en liten sökning och fått fram att Salovaara Ky använde "isbjörnsstämpeln" (jääkarhuleima) mellan 1955-1988. Senare har samma stämpel använts av andra (Kaarinan kulta, Perring Oy ja Oy Perkko).
                Uppgifterna går att få fram på sidan

                Kan förståss vara knepigt utan kurs i finska. Ditt smycke verkar ju vara från Salovaara Ky. Vem som designat smycket framgår ju inte. Salovaara kan ju bara vara efternamnet på ägaren av guldsmedsaffären/bolaget. Hoppas detta gav något.

                Comment


                • #9
                  Tack så väldigt mycket för dessa uppgifter! Återkommer gärna när jag har nya texter jag inte förstår!

                  Söffe

                  Comment

                  Working...
                  X