Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Passer sæt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Passer sæt

    Jeg har det her sæt. Hvor gammel skal vi regne med at det er?
    Æsken er i træ og beklædt med ?? På æsken står initialerne CH - og de initialer går igen på de dele som ligger over blyanten. Kun på de dele under blyanten mangler initialerne.
    Bifogade filer

  • #2
    Jag gissar att det är från runt 1900.
    Kan ju passa på att visa mitt lite enklare och billigare samt nyare, som är klätt i vaxduk. Mormors bror lämnade kvar det när han åkte till amerika 1926, han var född 1904 så det är köpt någon gång på 10-talet.
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Sent 1800-tal kanske vi också kan säga, fast det är ju inte så många tydliga tidsmarkörer i schatullet. Lila (schagg???) känns alla fall sent 1800-tal, och stämpeln likaså.

      Comment


      • #4
        Ja der er forskel i de to sæt. Det store arbejde i mit sæt kommer rigtig i relief når man ser dit ved siden af.
        Det er min kones oldefar som har haft det. Tror hun nok. Hendes bedstefar var tømmermester og givetvis har faderen haft behov for et rigtigt sæt.
        Udover at alle delene er stemplet med initialer så er der gjort meget ud af udførelsen. Skruer som kan løsnes og spændes med fingrene.
        Jeg tror, at alle dele er i sættet. Jeg må søge om jeg kan finde ud af mere. Min kones forældre er døde, jeg tog det da vi ryddede op. Men vi er givetvis i slut 1800.
        Bifogade filer
        Last edited by hose; 2008-10-26, 19:37.

        Comment


        • #5
          Jag har ett nästan identiskt passarset som Hose. När jag kommer hem i slutet av veckan ska jag kolla om det finns någon märkning på min, är den lika borde det ju röra sig om tillverkaren.
          På bilden av märket på schatullet tycker jag att det ser ut som att det står mer än bara C.H, att det skulle stå något typ C. H lm, eller är det bilden som luras?
          ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

          Comment


          • #6
            Godt set, jeg tog det for urenheder, men der står et eller andet. Men hvad
            Holm????
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Jeg tog også et par billeder af hjørnerne. Det er læder på træ. Og stand er ikke så god, men man kan se at der engang har været dekoration i læder.
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Vet du inget om din frus förfäder? Inget av namnen i hennes släkt som stämmer? H-lm ser det ut som, men tycker det ser ut att vara för stort avstånd mellan H och l för att vara Holm, men vet inte annars vad som skulle passa...

                Comment


                • #9
                  Min svigermors pigenavn var Hansen. Og det passer fint med H. Jeg troede måske at det var hans initialer, men hvis navnet er længere så...?
                  Jeg tog en del papirer og fotos da vi ryddede op - men hvor er de nu?

                  Comment


                  • #10
                    Ett par sidor med bilder på ritbestick från 1800-tal och tidigt 1900-tal, om det kan intressera Hose eller någon annan:
                    A private collection of drawing instruments, slide rules and mechanical calculators, as well as a few microscopes and miscellaneous items.

                    A private collection of drawing instruments, slide rules and mechanical calculators, as well as a few microscopes and miscellaneous items.

                    Comment


                    • #11
                      1900-talets passare har ju ett räfflat cylindriskt handtag som man snurrar mellan fingrarna. Det verkar ha introducerats i slutet av 1800-talet, med de två system för precisionspassare som utvecklades i Tyskland då. Den ena sorten, av C. Riefler, kallades Rundsystem och hade skänklar med runt tvärsnitt. Den andra var av E. O. Richter och kallades Flachsystem, den kännetecknades av att skänklarna var tillplattat runda.

                      Richter (1841-1905) patenterade sitt system år 1892. Han var utbildad klockmakare och verkade i Chemnitz i Sachsen, E.O. Richter & Co hade grundats 1875. 1907 upphörde Richters patent och då anammade andra tillverkare raskt samma passarkonstruktion. En ytterligare produktutveckling, passaren med självcentrerande handtag (med en liten svans som går ner mellan skänklarna), patenterade han 1903.

                      Click image for larger version

Name:	bild1.jpg
Views:	1
Size:	65,6 KB
ID:	573237

                      Click image for larger version

Name:	bild2.jpg
Views:	1
Size:	68,7 KB
ID:	573238

                      Mitt etui är märkt med importörens/försäljarens namn - Bertel Preisler, Sødergatan 19, Malmø (sic!). Presiler var född i Viborg i Danmark 1876, och bosatt i Malmö ännu 1910 enligt folkräkningen.

                      Bertel Preisler började sälja "optiska artiklar" på Södergatan 19 år 1902, och figurerade i tidningen eftersom han blev anmäld för olaga handel. I december var det rättsliga avklarat; böterna betalda och vederbörligt tillstånd erhållet.

                      Click image for larger version

Name:	Preisler_19021015_SD3.jpg
Views:	1
Size:	35,8 KB
ID:	573239
                      Sydsvenska Dagbladet 1902-10-15

                      Jag ser inte att han annonserar ritbestick i dagspressen, däremot glasögon.

                      Click image for larger version

Name:	Preisler_19021215_SD2.jpg
Views:	1
Size:	16,9 KB
ID:	573240
                      Sydsvenska Dagbladet 1902-12-15

                      Eftersom mitt etui har Preislers Malmö-adress borde det alltså vara tillverkat ca 1902 eller senare. Men när jag sökte på nätet efter jämförelsematerial hittar jag inget som är märkt "Fach" som mitt. "Schola" och "Präcision" är däremot vanliga.

                      Jag hittade dock en bra sida med information om Richters olika patent, med en länk till Richters katalog från 1897.

                      När jag började läsa katalogen blev jag fundersam. Det finns nämligen inget ritbestick som överensstämmer med mitt till innehållet, och systemet för artikelnumren är ett helt annat. Dessutom anges såväl kompletta ritbestick som styckvis sålda instrument vara av nysilver (jag ser bara enstaka specialinstrument som är av mässing; allmänt övergick man ju med tiden från mässing till nysilver som material i ritbestick).

                      Äldre material och avvikande numrering tyder på att mitt ritbestick tillverkades före 1897 års katalog. Sen tittade jag närmare på de individuella instrumenten, och såg att min nollpassare (den kortaste, som kan rita cirklar med diameter ner till "noll") är av en annan konstruktion än i katalogen. Richter hade ursprungligen patenterat den 1874, men patenterade en förbättrad version 1895. Min är en variant av den äldre modellen. Det placerar dateringen någonstans mellan 1892 (patentet på Flachsystem) och 1895 (patent på förbättrad nollpassare).

                      Bertel Preisler sålde alltså ritbestick som redan var 7-10 år gamla. Det låter konstigt att fabriken skulle ha kvar gamla produkter så länge, men han kan eventuellt ha kommit över dem via en släkting - det fanns nämligen en Frederik Preisler i Köpenhamn, som också sålde Richter-bestick omkring den tiden (ritbesticket på den länken är lite nyare än mitt - det är i nysilver, och har de självcentrerande handtagen med "svansar" som kom 1903). Fredrik Preisler omnämns som instrumentmakare 1906.
                      Last edited by Anna-Carin; 2020-06-14, 20:35.

                      Comment


                      • #12
                        Ritbesticken verkar ha varit färdigutvecklade omkring 1900.
                        Här ett Original Lotter från 1957, etuiet galonklätt med dragkedja, annars inga större förändringar i instrumentens utformning. En ritare från 1900 skulle utan tvekan känt igen redskapen …

                        Click image for larger version

Name:	ritbestick.jpg
Views:	1
Size:	149,7 KB
ID:	573241

                        Comment


                        • #13
                          Instämmer - sen hände inget förrän CAD kom!

                          När jag tittar närmare på FBQ:s bild ser det ut att stå Richter på passarna. Mässing och 1910-tal, trots att Richter övergått till nysilver redan tidigare? Jo, jag tror det stämmer, just på grund av det enkla utförandet. Några föremål i Richters katalog fanns i både mässing och nysilver, och det framgår att de i mässing var billigare. Så det ritbesticket är ett budgetutförande, med minimalt innehåll och billigare material.

                          Comment


                          • #14
                            Det stämmer nog att den var billig, hans far var pappersbruksarbetare vid den tiden, börjar studera till pastor vid örebromissionens skola då men borde inte ha ha fått mer pengar då. Karl vet jag hade tillfälliga jobb som dräng och köpte en lastbil och arbetade som lastbilschafför, torde väl ha haft begränsade ekonomiska möjligheter. Det var för studier vid Brunnviks folkhögskola han köpte passarna. Jag tror nog att de var nya och inte begagnade.

                            Comment


                            • #15
                              Jeg havde helt glemt tråden. Nu jeg genser den, kan jeg tilføje et par ting.
                              Dekorationen er klart jugend inspireret - sent 1800tallet.
                              Jeg kan se at alle de sæt som er lagt ind har den der riflede top som ligger godt i hånden. Og som min passer ffra 1960erne også havde.
                              Det fine messing sæt er en helt anden udførelse. Jeg har set maritime antikviter med samme top. Ejeren var tømmermester og han har givetvis brugt det under skoleophold. Og i dagligdagen.

                              Men det er klart et 1800 tals sæt.

                              Comment

                              Working...
                              X