Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga mig om Gränna Glas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tema: Fråga mig om Gränna Glas

    Om ni har frågor om Gränna Glas är ni välkomna att kontakta mig. Jag är son till Germano Padoan och har vuxit upp på bruket och i Gränna. Jag har valt en annan karriär i livet men är fortfarande intresserad av glas. Några hundra timmar har jag också spenderat i hyttan och sliperiet, men någon djupare kunskap om hantverket har jag inte. Germano är både i livet och aktiv, så passa på att ställa frågor.

    Med vänlig hälsning.
    Paul Padoan

  • #2
    Ännu en resurs på PES, och som dessutom kommer med ett fantastiskt erbjudande. Bra initiativ, O!

    Passa på nu alla PESare att bombardera ObdevilX mer Era Gränna-frågor.
    knappast meningslöst.

    Comment


    • #3
      Hej Paul!

      Jag var på besök och pratade med din far under glastillverkningen och det var mycket intressant och roligt. Fotograferade en bild som jag sänder med här.

      "Mästaren i Action" Germano Padoan
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Hej. Vad roligt att du fick tillfälle att se farsan. Pressade du honom om bröderna Marcolin också? Han brukar ha en del roligt att berätta om de första åren i Sverige.

        /PP

        Comment


        • #5
          ObdevilX! Kanske du vet vem som gjort den här pippin, som är etikettmärkt Gränna?
          söffe
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Hej Paul och alla andra!

            Spännande att få växa upp på ett glasbruk och se glaset formas till konst.
            Har på FM tråden haft en liten diskussion om några hundar.
            Dessa hundar har vissa gemensamma drag men också en del skillnader.
            Ett par av hundarna har troligen sin härkomst i Murano.
            Hunden jag visar är jag nästan säker på att jag ett lika exemplar,
            dock med annan färgsättning, med en Gränna-etikett.



            Undrar om någon kan bekräfta eller dementera om denna hund tillverkats vid Gränna?

            Mvh Simco
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Kan bara vara två som gjort anden, Lazlo Toth eller Germano Padoan. 80 tal, och min gissning är Lazlo, på stjärten som är lite kortare än vad pappa drar den.

              Paul

              Comment


              • #8
                Hunden är svår, modellen är en klassiker som gick i många år från 50 talet och fram in på 70 talet. Muranomodell i grunden, men då med många färger. Pappa skulle behöva se på den, det kan vara Gränna, men den är lite knubbigare än vad Germano brukar göra sina föremål. Det blå glaset var typiskt för gränna på 60-70 tal och det talar för Gränna.

                Comment


                • #9
                  Hej Glasvänner!

                  Här kommer min hund som har Gränna etikett och en Bärnstensfärg som är mycket fin i solen strålar.
                  Höjd 18 cm och den står bara på svart sockel vid fotografering.

                  Mvh Pjotr
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av ObdevilX Visa inlägg
                    Hunden är svår, modellen är en klassiker som gick i många år från 50 talet och fram in på 70 talet. Muranomodell i grunden, men då med många färger. Pappa skulle behöva se på den, det kan vara Gränna, men den är lite knubbigare än vad Germano brukar göra sina föremål. Det blå glaset var typiskt för gränna på 60-70 tal och det talar för Gränna.
                    Tusen tack för svar!

                    Den andra hunden jag syftade till, med samma modell och grön/ambra färgad glasmassa, hade den droppformade Gränna-etiketten.
                    Kul att få veta att min hund också skulle kunna vara därifrån.

                    Mvh Simco

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
                      Hej Glasvänner!

                      Här kommer min hund som har Gränna etikett och en Bärnstensfärg som är mycket fin i solen strålar.
                      Höjd 18 cm och den står bara på svart sockel vid fotografering.

                      Mvh Pjotr
                      Trevligt att se en annan ras från Gränna-kenneln.

                      Comment


                      • #12
                        Ytterligare en hund från Grännakenneln! Vem kan vara "pappa" till den?
                        Söffe
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Men nu vart det ju väldigt intressant...

                          Jag har ju en blå hund som s.a.s. saknar id-märkning, men som jag dock fått förmodan om att vara ospecificerad Murano. Höjd knappt 21 cm, från framtass till svans ca 9,5 cm. Saknar märkning, helt blankslipad på undersidan.

                          Tittar man på den bärnstensfärgade pudeln som huserar hos Pjotr, som är etikettmärkt med Gränna så har den knappögon, precis som min hund. Simcos vovve som är snarlik min har däremot försänkta ögon. Höjden på Pjotr's vovve är också någotsånär densamma som min, 18 resp knappt 20 cm.

                          Kan det möjligen vara Murano ā la Gränna, rentav i min blå jycke? Frågan är ju i så fall vem på Gränna glasbruk som kan vara upphovsman till min vovve?

                          Mvh Cina PB
                          Bifogade filer
                          Last edited by Cina PB; 2010-09-13, 23:02.

                          Comment


                          • #14
                            Fågel

                            Jag har en fågel som ser ut som bifogad e bilder.Tyvärr hände en olycka då ett glasskåp rasade samman och flera av mina finaste glaspjäser gick i kras, däribland denna fågel. Efter mycket googlande hittade jag en bild bland Din fars alster som liknar denna. Då undrar jag dels, kan denna vara tillverkad av Din far och i så fall kan man köpa en ny? Vad skulle den i så fall kosta. Vill gärna ha den i samma färger.

                            Lena

                            Ledsen men jag fattar inte hur jag skall få med bilderna.
                            Last edited by Niis; 2012-02-09, 11:51.

                            Comment


                            • #15
                              Hej och välkommen till forumet

                              Självklart måste vi försöka hjälpa dig att bifoga bilder!

                              När du valt "ny tråd" eller "svara" så går du en bit ned på sidan och klickar på

                              "Hantera bifogade bilder"

                              när du laddar upp bilderna kan du välja att bläddra i din egen dator om du har bilderna sparade där.
                              klicka på
                              "Lägg till filer"/ "Välj filer" ( bläddra i din dator, där du har dina bilder sparade och markera vilka bilder du vill ladda upp)

                              klicka på
                              "Öppna"

                              klicka sedan på
                              "Ladda upp" och "Infoga inline"

                              då ska bilderna ses som ATTACH-filer i din text

                              klicka på "Förhandsgranska inlägg"

                              om bilderna hamnat tokigt kan du klippa ut ATTACH-filerna och klistra in den där du vill att de ska vara. Förhandsgranska igen och klicka sedan på "Skicka svar"

                              Lycka till! Skriv igen om det inte fungerar.

                              Comment

                              Working...
                              X