Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kaffekoppar "Vildblomma"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Kaffekoppar "Vildblomma"

    Här kommer en Gustavsbergsfavorit, dekor "Vildblomma". Kameran eller maskinisten är inte av toppklass så bilderna ger inte dekoren riktigt rättvisa, blir ofta avundsjuk på era fina bilder.
    Dekoren påminner väldigt mycket om matservisen "Haga" och den kan man läsa om att den är gjord med kromotryck i färger, kan någon beskriva hur det går till? Koppartryck tror jag att jag vet hur det görs....

    Det här är en sådan dekor som jag blir glad av att ta fram och titta på i bland...får en så'n sommarkänsla
    Skulle vara kul om någon annan visade upp sin favorit.
    Last edited by Liljerik; 2008-04-27, 03:57.

  • #2
    Det var kul att få ett namn på den. Jag har sett mängder med ostämplade delar med denna dekor, men aldrig en namnstämpel. Tack!
    Jag tycker också den är snygg, men är lite trött på Lindberghysterin just nu.

    Comment


    • #3
      Kan hålla med om SL-hysteri eller vilken designerhysteri som helst
      Jag gillar olika dekorer oavsett vem som designat...men ändå vill man ju helst ändå veta vem som designat...konstigt...
      Men Peter, du vet väl vad kromotryck är för teknik, eller? Berätta.

      Comment


      • #4
        Nej, jag kan inte detaljerna med kromotryck och vill inte gissa.

        Comment


        • #5
          Kromotryckt dekor: litografiskt tryck i flera färger överfört från papper på godset.

          ur "Serviser från Gustavsberg" av Inga Arnö-Berg
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

          Comment


          • #6
            Samma som gamla hederliga dekalkomani, med andra ord?

            Slänger in en beskrivning från Nordisk Familjebok:
            "Dekalkomanl (af fr. décalquer, öfverföra en kalkering, och manie, vurm), tekn., öfverföring af tryckta mönster från papper till glasytor, metallföremål o. d. Mönstren mångfaldigas, vanligen medelst stentryck, i lämpliga färger på olimmadt papper. Vid användning fernissas den yta, som skall prydas af mönstret, ett exemplar af mönstertrycket pressas med den tryckta sidan fast mot fernissan, som får torka, hvarefter papperet af tvättas. Mönstret stannar då öfverfördt. Enligt denna metod förses allmänt maskindelar och järnmanufaktur med fabriksmärken, skyltplåtar med vapen o. s. v."
            Last edited by Peter S; 2006-05-02, 12:45.

            Comment


            • #7
              Ok, låter som koppartryck...som använts sedan tidigt 1800-tal på svenskt porslin, man förde över motivet från plåt till papper, pappret på skjörbränt gods, brändes igen och sedan glasyr och bränning....ungefär...ur minnet...ja, alltså minnet av vad jag läst

              Comment

              Working...
              X