Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

antik sylåda?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: antik sylåda?

    hej
    undrar om nån vet nått om denna möbel. jag tror det är en sylåda?
    står inget år eller nå namn!
    Bifogade filer

  • #2
    Undar om det inte är en sockerhack som blivit uppgraderad med benställning och lite allmogeinspirerad färgsättning. Att det kan vara så är att det finns en låda längst ned. Det var där det hackade sockret drogs fram. Gärna några bilder på insidan så kanske mitt undrar kan ändras till är.

    Comment


    • #3
      insidan har en lös låda högst upp som man kan ta bort,den har en fast botten, understa lådan som är stor o bred kan man dra ut! den är målad inuti så man ser inte om den e "fixad på nått sett"

      Comment


      • #4
        Tror som Ulferic, att det är en sockerlåda som uppgraderats till syskrin, ser ut att blivit gjort på 30-40-talet.

        Comment


        • #5
          vad är en sockerlåda? va det vanlig förr o ha?
          vad kan den vara värd? nån sida som finns på internet som man kan gå in på o läsa om sockerlåda?

          jag blir imponerad av era kunskaper! tack!!!

          Comment


          • #6
            Ringa värde, när en målarklud har varit där
            Värdet var inte så högt förut
            Socker lådor var vanligt förekommande på den tiden sockertoppen fans
            Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

            Comment


            • #7
              Vet inte om målningen påverkar priset så mycket här. Hade förståss berott på hur målningen såg ut från början och hur gammal sockerhacken är. Det görs ju sockerhackar fortfarande på 20-talet, och då hade den ju inte varit så mycket äldre än syskrinet. Tror dock att den här hacken är lite äldre från början - min hack är dock ganska ung med sin lackade yta, tidigt 1900-tal.
              Har ingen sockertopp, men har för mig att Ulferic har en som han visat här förrut?
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Sockertopp finnes. Även låda med hack. Står i källaren någonstans. Man var rädd om sockret. Inget försvann vid hackning utan allt hamnade i lådan. Som komplement var en sockertång bra att ha.

                Comment


                • #9
                  min låda ser ju ut som en socertopp. e faktiskt första gånen jag ser en annan på bild, visste inte ens att sådana fanns! tack allihopa vet jag vad jag har o lärde mig nå nytt!!
                  tack

                  Comment


                  • #10
                    Sockerlåda ser den ut som :-) Sockertopp är den form som sockret köptes - kan ordna med bild när mitt batteri är laddat igen - eller förresten, jag googlar rätt på en bild istället.
                    Här:
                    http://http://rotthusmedvitaknutar.b...frn-en-vn.html

                    enligt sidan slutade sockertoppar att tillverkas så sent som 1941. Man använder sockerlådan för att hacka upp toppen till bitsocker

                    Comment


                    • #11
                      Fick inte upp sidan FBQ länkade till. Slänger in en bild på min sockertopp eller toppsocker.
                      Bifogade filer

                      Comment

                      Working...
                      X