Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stora tråden om Emalox, Catrineholm och emalj

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dokumentation: Stora tråden om Emalox, Catrineholm och emalj

    Vet inte om det är någon annan här som gillar Emalox, men jag undrar över vilka etiketter som använts när.

    Jag har sett åtminstone fyra olika varianter. Den vanligaste är rombformad med något slags atommönster på. Samma etikett finns med enbart texten MADE IN NORWAY. Atommönstret återfinns också på en etikett som är ett parallellogram. Sen finns det en rektangulär etikett som det där det bara står EMALOX of Norway (ej bild).

    Jag gissar att parallellogrammet är äldst (har bara sett det en gång) och den rektangulära yngst, men jag skulle gärna vilja veta vilka år de använts.

    Någon som vet?
    Bifogade filer
    [I]It's nice to be green[/I]

  • #2
    Detta är ju ngt att fråga norrmännen om. Har själv en del Emalox men har faktiskt aldrig tänkt på etiketterna. Jag har utgått ifrån att de är från 50-70-talet.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      Emalox vart starta på 50-talet (det er ein artikkel i Bonytt nr.2 1957 der Emalox vert presentert som nytt. Den siste gongen Emalox vart nemd i Bonytt er i ein artikkel frå nr. 1 1970. http://nabo.nb.no/trip?_h=kunstbib&_...E5r=&_bool=and) .

      Eg har aldri sett noko informasjon om desse etikettane, men eg har eit fat med påskrifta «1972 Olympic Trial Eleminations 2nd Skipper» her og det har etiketten som er på det fyrste av bileta til Gunilla. Det tyder jo på at den etiketten vart brukt fyrst på 70-talet. Men elles er det vanskeleg.

      Comment


      • #4
        Jag har bara sett den översta etiketten. Förvånande att Dessa produkter hade en så kort tid, runt 20 år, av popularitet. Det finns däremot en mängd produkter liknande norska Emalox, taiwan bl.a.tyska och helt omärkta. Jag tror att det oxå gjordes en hel del hemma-tillverkning, i skolslöjden bl.a på 60-70-talet.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #5
          Skulle inte vilja hålla med om att populariteten bara varade i ca 20 år även om produktionen gjorde det. Jag började köpa Emalox för några år sedan, och sedan dess har priserna gått upp väldeliga. I och för sig verkar de ha gått ner igen, jag har köpt en del billigt på Tradera senaste halvåret. Men visst finns det mycket som liknar Emalox, kanske framför allt andra norska firmor som Elox, Olden m fl. Ofta säljs sånt som Emalox, men det är som med allt annat, har man sett en del lär man sig vad som är vad!

          Tack för svar, förresten, Jorunn! Du råkar inte ha läst Jan-Lauritz Opstads Norsk emalje? Den är slut på förlag och verkar svår att hitta på antikvariat, men jag får väl fjärrlåna den på biblioteket (det finns bara två exemplar i Sverige).

          Lite utanför ämnet, men jag såg precis att Grete Prytz-Kittelsen har gjort nya fat för Chang & Biörck. Hon blev tydligen så inspirerad av ett besök på en kinesisk emaljfabrik för två år sedan att hon satte igång att designa igen, 86 år gammal! Kul va? http://www.changbiorck.com/enamel.htm
          [I]It's nice to be green[/I]

          Comment


          • #6
            Skall genast gå ner i gömmorna och kolla vilka etiketter jag har i min trave. Kul att någon fler gillar dessa fina saker - de börjar bli svåra att hitta nu tyvärr. Återkommer!

            Comment


            • #7
              Vad är Emalox? Grytor eller vad?
              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
              Konfucius

              Comment


              • #8
                Inga grytor! Skålar, fat, ljusstakar, servettringar mm i härlig blank emalj, eller anodiserat aluminium om man ska vara petig. Formgivare är Björn Engö. Skålar finns på alla antik- och samlarmässor, men det finns många andra saker som är betydligt svårare att hitta. Skulle gärna visa min egen samling, men jag har ju ingen digitalkamera. Det brukar alltid finnas ganska mycket på eBay, mest i USA, men just nu fanns det bara en skål ute. Typiskt! Du kan ju kolla på de här så länge: http://www.hiandlomodern.com/IMAGES/...xblueitems.jpg


                OBS! Fatet i bakgrunden är inte Emalox utan Olden!

                (Den lila skålen är Olden)
                Last edited by Gunilla; 2005-09-17, 12:24.
                [I]It's nice to be green[/I]

                Comment


                • #9
                  OK. Nu känner jag igen dem. Hittade ytterligare en etikettvariant på Tradera.
                  "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                  Konfucius

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Ballonggreven
                    OK. Nu känner jag igen dem. Hittade ytterligare en etikettvariant på Tradera.
                    Det var den jag menade med en rektangulär med bara text, men det var ju bra att vi fick en bild på den också. Och om någon visste något om etiketterna vore det ännu bättre! Jag lever på hoppet!
                    [I]It's nice to be green[/I]

                    Comment


                    • #11
                      Denna diskussion har resuterat i att jag inhandlat min allra första Emalox (tror att det är Emalox i alla fall). Detta rutiga fat har "Norsk Hydro" graverat på undersidan.
                      Snyggt va?
                      Bifogade filer
                      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                      Konfucius

                      Comment


                      • #12
                        Jag höll på att säga "tyvärr, det är inte Emalox", men det finns inget att beklaga. Jag är i själva verket mycket avundsjuk! Ditt fat är designat av Grete Prytz-Kittelsen för Cathrineholm på 50-talet. Hon fick guldmedaljen på Milano-triennalen 1957 för en annan serie, men jag tror att ditt fat är tidigare. Man ser inte hennes grejer så ofta, och de är betydligt dyrare än Emalox (och mycket vackrare). Får man fråga vad du gav för det?
                        [I]It's nice to be green[/I]

                        Comment


                        • #13
                          Hoppsan, jag hade fyra stucken dylika tallrikar i olika kulörer med ett kryss i varje fat. Ska se om jag kan finna bilder. De var märkta Cathrineholm.
                          Här kommer de.
                          Bifogade filer
                          Last edited by Äjth; 2005-09-25, 10:09.
                          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Gunilla
                            Jag höll på att säga "tyvärr, det är inte Emalox", men det finns inget att beklaga. Jag är i själva verket mycket avundsjuk! Ditt fat är designat av Grete Prytz-Kittelsen för Cathrineholm på 50-talet. Hon fick guldmedaljen på Milano-triennalen 1957 för en annan serie, men jag tror att ditt fat är tidigare. Man ser inte hennes grejer så ofta, och de är betydligt dyrare än Emalox (och mycket vackrare). Får man fråga vad du gav för det?
                            Ojojoj! Va kul! Aldrig hört talas om vare sig Grete Prytz-Kittelsen eller Cathrineholm. Vill plötsligt veta mer.
                            Jag gav en 100-lapp på Malmö Antikmässa.
                            Denna lilla skönhet får stanna hemma tills vidare.
                            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                            Konfucius

                            Comment


                            • #15
                              Grete Prytz Kittelsen var dotter till guldsmeden Jakob Prytz och började liksom sin far som guldsmed. Efter utbildningen började hon på Tostrup 1945 där hon gjorde jättevackra emaljsmycken i silver och även korpusarbeten i silver och emalj. Sedan kom hon till Cathrineholm (från början ett gammalt järnbruk) där hon bytte silvret mot rostfritt stål. Emaljen är dock densamma som man använder på smycken. På norska heter det speilemalje, och jag tror mej minnas ha hört begreppet glasemalj på svenska, men jag är inte säker. Emaljen skiljer sej ganska mycket från den anodiserade som Emalox använder, och ännu mer från den matta emalj som Kockums, Arabia och Lotusserien från Cathrineholm är i. Hon var gift med arkitekten Arne Korsmo, och samarbetade mycket med honom. Ursprungligen står han också som formgivare för åtminstone den serie som fick guldmedaljen vid Milanotrienalen, men han verkar ha försvunnit i historien. (Annars brukar det ju vara kvinnorna som försvinner, titta bara på Folke & Elsa Jernberg.) I dag är hon 88 år gammal, men kom nyligen med en ny kollektion! Se tidigare inlägg.

                              De randiga fat som Äjth har är de som hon fick guldmedalj för (fast då utan kryss). Det finns en uppsjö av delar, bland annat ett salladsbestick som jag gääääärna skulle vilja ha http://www.blomqvist.no/auksjoner/vi...58824%2D13.tif. Jag vet inte hur det är med kryssen på dina tallrikar dock. Jag har sett det tidigare, men de brukar inte se ut så. Vi får forska i den saken.

                              Jan Lauritz Opstad, chef för Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i Tronsheim, har skrivit en bok (eller kanske snarare häfte) om henne. Har dock bara hittat mycket dyra ex i USA.
                              [I]It's nice to be green[/I]

                              Comment

                              Working...
                              X