Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tvätta ryamattor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Tvätta ryamattor

    Kan man ens tvätta ryamattor? Och i sådana fall, hur?
    Jag har fått en massa olika förslag på hur man kan göra (i maskin, för hand med schampo, för hand med diskmedel, lämna in på kemtvätt) men känner mig osäker och vill inte förstöra mina fina mattor. Kan någon hjälpa mig?

  • #2
    När det gäller handknutna ryamattor med tvättäkta ullgarn (d.v.s garnet fäller inte) kan dessa med fördel tvättas i maskin på ullprogrammet. De torkas bäst på ett klinkergolv med golvvärme. är vädret varmt och soligt, torka ute eller i torkskåp, torkrum. Centrifugera inte, tumla inte.
    Använd tvättmedel kulört, inte för mkt, var lite sparsam.
    Om mattan aldrig tvättats tidigare och man är osäker på garnets kvalité, fråga ngn som vet!
    Maskinknutna mattor har jag aldrig ägt än mindre tvättat ngn och ger inga som helst råd därvid lag.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      alltid plantorka annars blir dom vinda.
      vad är det för material?
      ålder på dom?
      livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Fireflites Visa inlägg
        alltid plantorka annars blir dom vinda.
        vad är det för material?
        ålder på dom?
        Nej då, handknutna ryamattor har en mjuk botten och blir inte vinda, men kan man plantorka så är det bäst.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #5
          Om de är handgjorda så skall de bli bäst att tvätta av dem med milt diskmedel och sedan får den ligga plant och torka.
          Har föresten själv en s.k Alviksrya från 50 eller 60-tal som tyvärr jag måste sälja då jag inte har plats och den är helt handgjord. Stor matta. Måste försöka finna ut vad jag kan begära för en sådan.

          Comment

          Working...
          X