Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Miniballongflaskor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Miniballongflaskor

    Har för tillfället 2 st av dessa men en till är på ingång,min fråga är hur vanliga är dessa?gjorde alla glasbruk den här sortens glas?går det att bedöma hur gamla dom är.
    Bifogade filer

  • #2
    Misstänker att rätt många glasbruk gjorde dessa små ballonger, sannolikt avsedda som medicinflaskor. Idag finns naturligtvis inte många kvar, men de dyker upp då och då. Jag tror att dina är från mitten eller första halvan av 1800-talet. Även dessa, liksom vinglas, finns det nytillverkningar av, men jag kan inte tänka mig att dina är nygjorda utan att de är från tiden.
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

    Comment


    • #3
      Just i detta faller är det charmerande med den tjockgodsiga bottnen på flaskorna, gjorda med finess. Kanon!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      Kul med prylar som man inte behöver tvivla på, har de fördelar som gör att antikt är vad det är.

      Comment


      • #4
        Väldigt vad många fina glassaker du har T.N

        Comment


        • #5
          A.F jag har nyligen börjat samla glas,men jag kommer att fylla på lagren i mån att jag hittar ngt.intressant och om plånboken tillåter.När jag ser ngt.riktigt fint och som är dyrt så tänker jag på dessa dalahästar som kan kosta 15-20 tusen och då tycker jag inte glasen är så dyra.....ett litet knep

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av T.N
            A.F jag har nyligen börjat samla glas,men jag kommer att fylla på lagren i mån att jag hittar ngt.intressant och om plånboken tillåter.När jag ser ngt.riktigt fint och som är dyrt så tänker jag på dessa dalahästar som kan kosta 15-20 tusen och då tycker jag inte glasen är så dyra.....ett litet knep
            Hehe, härlig filosofi!
            Fina flarror också!

            Comment


            • #7
              Folk bruka kunna köpa en massa tvivelaktigt men det har T.N. inte visat upp ännu. Man blir djupt rörd över att det finns någon som har förstånd på...
              (Mer än AF) Ho Ho!

              Comment


              • #8
                Får väl blåsa liv i denna gamla tråd med lite kvällsbilder av min ca 9,5 cm höga flaska
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Ja det var en gammal tråd som behövde liv,
                  och fint och äkta liv var det i den,
                  vill ha flaska som är svår att kopiera
                  även om flera gör tappra försök
                  Hirvi
                  SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                  Comment


                  • #10
                    Den satt där den skulle...härlig!
                    Last edited by Surmasen; 2010-04-15, 23:40.

                    Comment


                    • #11
                      Mycket vacker, den skulle inte sitta fel. Ett extra+ för bilderna!

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                        Mycket vacker, den skulle inte sitta fel. Ett extra+ för bilderna!
                        Merci, det hjälper när man har en snygg modell

                        Comment

                        Working...
                        X