Sidan 2 av 14 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 12 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 138

Ämne: Mannen bakom det Obekanta -Gunnar Ander

Hittade denna intressanta artikel med koppling till Gunnar Ander:
    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1473&a=596777
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Citat ur artikeln:
    Följden blev att Erik Hovhammar rekryterade arkitekten Gunnar Ander som formgivare och förnyare. Helt nya kollektioner skapades under sträng kostnadskontroll ...
    Slut citat.

Billigast blev väl att kopiera/sno andras idéer.
    knappast meningslöst.

Helt nya kollektioner skapades under sträng kostnadskontroll ...
    Slut citat.
    Det uttrycks ju klart att de var nya. Plagiering och modifiering av tidigare produktioner är vanligt. De flesta formgivare tar ju intryck av varandra. Det låter alltför enkelt att klassa Anders produktion´som kopiering/stöld. Under en diskussion kring hans produktion tidigare här på forumet dök denna tanke upp.
    Det finns ju en uppsjö av formgivare av glas bl. a från skandinavien som tagit intryck av varandra intill förvandling och förväxling. Ingen nämnd och ingen glömd.;-)
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Köpte en låda på auktion där denna stora glaspjäs tronade. Den var präktig, lite vag i designen men kändes bekant på något vis.
    När jag kom hem och lyfte upp den ur lådan uppdagades sanningen via en etikett vid basen; Lindshammar/Gunnar Ander.
    Ständigt denne Gunnar Ander!

(Kul vetande: När man googlar på "gunnar ander" så ligger denna tråd högst upp!)
    Bifogade bilder Bifogade bilder  
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Lägger in lite allmän fakta om Gunnar Ander samt en stilig bild(länkad) som hämtats från Lindshammar hemsida:
    http://www.lindshammarglasbruk.se/vara_formgivare.htm
    "Gunnar Ander 1908 - 1976
    Arkitekt Gunnar Ander som arbetade för Lindshammar 1949-1976, blev pionjären som inte bara tog del i formgivningen av glas utan även i planeringen av det nya samhället. Gunnar Ander skapade en rik kollektion av färgat glas och tillsammans med brukschef Erik Hovhammar formulerades tidigt devisen "Lindshammar - Glasbruket med färg". "
    Konfucius

Lägger också in en bild på min favoritpjäs av Ander.
    Konfucius

Visst ser han nästan ut som: nu har jag lurat dig, eller det är kanske bara vad tror eller vad jag tror, men jag röjer mig inte med en min.
    Äsch, jag gillar ju en hel del av G. Ander´s produktion, men det var roligt att se denna blå vas som jag faktiskt inte sett tidigare, det är så himla käckt när etiketten finns kvar. Givetvis finns det drag av bl.a PO ström i denna, men...ändå inte.
    Hoppsan, hann inte med sista bilden. Den påminner om både den ena och den andra men visst är den snygg. Är denna oxå etikettmärkt eller har du hittat info nån annanstans?
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Citat Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
    Givetvis finns det drag av bl.a PO ström i denna, men...ändå inte.
    Citat Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
    Den påminner om både den ena och den andra
    Vad jag tycker om karlns verk är möjligen redan känt, och jag kan inte annat än notera att det statistiskt sett är lite märkligt att i man ovanligt ofta stöter på uttryck som de Äjth använder ovan när hans formgivning diskuteras...

Nog har väl det här lite drag av Gullaskruv eller har jag fel
    Annons sen 1960
    DG

Visst har den det, Lasse, och Ballos ovan är inte så lite lik Tropico, och ett flertal på förra sidan liknar Höglund etc. etc... Jag har absolut inte belägg för att Ander aldrig var först ut med nån viss form/produkt/design, men känslan man får efter att ha sett en hel del av hans verk är att han ju inte haft skygglappar på när han satte sig vid ritbordet precis...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •