Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mannen bakom det Obekanta -Gunnar Ander

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Lägger också in en bild på min favoritpjäs av Ander.
    Bifogade filer
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

    Comment


    • #17
      Visst ser han nästan ut som: nu har jag lurat dig, eller det är kanske bara vad tror eller vad jag tror, men jag röjer mig inte med en min.
      Äsch, jag gillar ju en hel del av G. Ander´s produktion, men det var roligt att se denna blå vas som jag faktiskt inte sett tidigare, det är så himla käckt när etiketten finns kvar. Givetvis finns det drag av bl.a PO ström i denna, men...ändå inte.
      Hoppsan, hann inte med sista bilden. Den påminner om både den ena och den andra men visst är den snygg. Är denna oxå etikettmärkt eller har du hittat info nån annanstans?
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #18
        Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
        Givetvis finns det drag av bl.a PO ström i denna, men...ändå inte.
        Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
        Den påminner om både den ena och den andra
        Vad jag tycker om karlns verk är möjligen redan känt, och jag kan inte annat än notera att det statistiskt sett är lite märkligt att i man ovanligt ofta stöter på uttryck som de Äjth använder ovan när hans formgivning diskuteras...

        Comment


        • #19
          Nog har väl det här lite drag av Gullaskruv eller har jag fel
          Annons sen 1960
          DG
          Bifogade filer

          Comment


          • #20
            Visst har den det, Lasse, och Ballos ovan är inte så lite lik Tropico, och ett flertal på förra sidan liknar Höglund etc. etc... Jag har absolut inte belägg för att Ander aldrig var först ut med nån viss form/produkt/design, men känslan man får efter att ha sett en hel del av hans verk är att han ju inte haft skygglappar på när han satte sig vid ritbordet precis...

            Comment


            • #21
              Jag vet nu inte hur det förehåller sig med dokumenterad tillverkning vad gäller G.A`s produktion, det enda jag med säkerhet kan säga är: mkt av hans produktion liknar mkt annat i Sverige som producerades vid samma tid. Om nu detta är förankrat så att man vet att det var G. A som kopierade eller tvärtom?
              Har haft kontakt med G.A´s dotterdotter som försöker samla hans kollektion och hon i sin tur vidtalade sin mor för att få svar. Om man är en copy-cat, som man nu gärna vill kalla G. Ander så måste man nog ha ganska varmt om fötterna för att besvisa att så är fallet. Ballo´´s ista bild på den grön-blå-bruna vasen är lika grann som både Sarpanevas, Wärffs eller vem som helst. Ibland skapar designnamnet en bild av kvalité som nödvändigtvis inte motsvarar kärnan i konstverket när man på nära håll kan granska objekt som intill förvandling är identiskt med en annan formgivare. Hm, livet är konst(igt)
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

              Comment


              • #22
                Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
                Vad jag tycker om karlns verk är möjligen redan känt, och jag kan inte annat än notera att det statistiskt sett är lite märkligt att i man ovanligt ofta stöter på uttryck som de Äjth använder ovan när hans formgivning diskuteras...
                Om jag ska vara riktigt normal, opartiskt och förefalla icke kunnig i formgivning så skulle jag uttrycka mig såsom du citerar mig cjf,....
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                Comment


                • #23
                  Vem som kopierade vem vet jag inte, men jag tror nog att det sneglades på vad grannen på andra sidan skogen gjorde. Går man tillbaka till 40-50-talet så var det en del stridigheter om kopiering. Jag läste i Form om en process. Kan inte referera den just nu.
                  DG

                  Comment


                  • #24
                    Jag tror vi haft uppe denna diskussion ett par ggr förrut här på PES och givetvis på en massa andra ställen. Vem är designern som finner formen helt exclusivt , utan påverkan av andra människor, musik eller natur?! Allt går igen. Lindberg som arketyp för svensk porslinformgivning hade starka impulser från japan liksom fler av hans samtida formgivare.
                    Jag ser aftonen en sensommarkväll ute på Hallands Väderö som ett ex. Har jag verktygen i hand och är en människa med lust o talang till formgivning ger jag uttryck för detta, så klart. Föser man ihop en samling med kreativa människor mellan 1950-1970, som levt i en depression med världskriget som keps och fickan som en tom brunn, de ser nog gärna över axeln genom krutröken och fäller blicken långt bortom horisonten. Skönhet o framtid är ett par epitet, visst har vi aofta sökt inspiration från Östern, inte bara gällande formgivning....
                    Bla bla bla, jag bara spånar.
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                    Comment


                    • #25
                      Även Gunnar Ander hade sina ljusa stunder! Denna ljusstake har fått en fast plats här hemma.
                      Bifogade filer
                      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                      Konfucius

                      Comment


                      • #26
                        Ursäkta den kackiga bildkvalitén. Har hittat massor med reklamannonser nu så här ska det fotograferas!
                        Bifogade filer
                        Så är det.

                        Comment


                        • #27
                          Snyggt stulet av Orup.
                          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                          Konfucius

                          Comment


                          • #28
                            eller tvärtom???
                            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                            Comment


                            • #29
                              Det borde ju inte vara så klurigt att ta reda på. Annna, vilket nummer av Form är denna annons ifrån? Eftersom de anges vara "nyheter", så kan man ju datera Anders alster hyggligt, och sedan är det ju bara att jämföra med Orups...

                              Comment


                              • #30
                                Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
                                Annna, vilket nummer av Form är denna annons ifrån?
                                1955.
                                Så är det.

                                Comment

                                Working...
                                X