Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Leif Ueland Tilgmans/Torngrens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dokumentation: Leif Ueland Tilgmans/Torngrens

    Jag har sokt fakta om Leif Ueland som arbetade 1952 hos Tilgmans i Goteborg och hos Torngrens i Falkenberg 1953 och en bit in pa -54. Han kom fran Figgio, atervande till Norge och Bergen och dog i en olycka i slutet av 50-talet. Jag har samlat mycket av hans keramik fran den tiden, har sokt hans historia och ode men inte funnit nagot. Jag har snackat med Figgio som kom ihag honom som "flink" men inte mycket mer... Hos Torngrens visste Bonni att han hade forolyckats. Han var tidig med "scaffitto" och introducerade eller battrade tekniken bade hos Tilgman och Torngren. Jag borjar med tva saker fran Torngrentiden, den beromda blonda flickan "Rita" som sakert fanns i Leifs liv. Iband finns det tre ansikten, en man (Leif kanske), "Rita" och en mork kvinna. Det finns ett fat hos Torngrens som heter just "Rita" med en blond kvinna darav slutsatsen. Om nagon vet mer sa "hoppa pa" traden. (More to come).
    Bifogade filer
    Last edited by Andres; 2008-07-30, 21:29.

  • #2
    For info, krukan ar 45 cm och tung!! Har ocksa en bild fran fatets baksida
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Jag har tyvärr inga fakta att tillföra, men visar i alla fall en bild på ett fat av Leif Ueland från hans Tilgmans-period.
      Detta fat har jag ju visat tidigare på ett annat forum, och då lämnade du, Andres, en del intressanta upplysningar om det.
      Kanske tål det att ses på ännu en gång.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Hei! Jeg har sett at du har ettelyst opplysninger tidligere. Jeg har gjort noen søk, men har ikke kommet opp med noe mer. Jeg søker videre. mvh

        Comment


        • #5
          Till Bengt, jag kommer tillbaka med Tilgmanperioden. Till Pepita, tack for du forsoker finna nagra fakta om Leif.
          Denna vas ar ocksa fran Torngrenperioden, lite annorlunda, 12 cm, hel och fin. Den finns i stor upplaga hos Torngrens i Falkenberg, trasig men sparad anda. Nu skall jag aka till Laholm och titta pa Jani keramik........Saludos....
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Lite fran Tilgmantiden som utlovat. Nagon vidare "corporate identity guide" fanns inte pa Tilgmans, det kan ni se pa de olika stamplar man anvande sig av, nastan aldrig densamme, kanske det skall ses som charmigt......
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Och lite fler. Till bengt, som du ser pa den overst sa har den samma Tilgmanstampel som du visade tidigare. Den understa heter "vas med palett" Leif Ueland 1953. Den ar ocksa signerad Z-NS. Stamplad H.TILGMAN
              For en tid sedan sag jag en tallrik gjord av M.Zawadsky stod det i texten. Aldrig tankte jag, typiskt Ueland motiv, vande pa tallriken, signerad av bada!!! Jag tror det var nagot Ueland inte fardigstallt innan flytt, darav badas signering?!
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                En annan intressant iaktagelse... ingen utom Edvin Larsson som var "gammal i garden" signerade sina verk hos Torngrens innan 1953. Allt signerades med Sven Torngrens marke. Ueland signerade allt fran Torngrens med egen signatur 1953 och da borjade Bonni Rehnqvist och Erik Jakobsson ocksa att signera dock med Svens marke fortfarande kvar, som till i denna dag....

                Comment


                • #9
                  då får jag väl visa mitt stora fat från Törngren 1953....
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Hej Jani, ditt fat har varit uppe tidigare i ett annat forum, kanonfint tycker jag!!

                    Comment


                    • #11
                      jajamensan på en tråd på AP men nu tycks keramiknördarena samlas på PES...
                      Jag har förresten, tillfälligt, ytterligare ett Uelandfat hos mig tillhörande en bortrest 'nörd'
                      Djupstämlat Leif Ueland o Tilgman och dessutom signerat i svart
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Hej och tack för en spännande tråd. Jag har nyligen fått detta vackra fat från Falkenberg och har letat information om konstnären.

                        Vänligen Hilding Kalmar
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Hej Hilding och valkommen hit. Jattefint fat du visar. Det ar gjort hos Torngrens i Falkenberg -53, av Leif Ueland. Du har sakert nagon markning pa baksidan. De informationer du finner om honom i denna trad vill jag pasta ar den info som finns tillgjanglig fornuvarande.......

                          Till Bruce, borde inte denna trad bli dokumentation pa Ueland?
                          Last edited by Andres; 2008-10-17, 15:50.

                          Comment


                          • #14
                            Livet har konstiga vagar...I forrgar far jag ett mail av Bengt Törngren angaende Leif Ueland. (vi har pratat manga ganger om honom och jag har ocksa besokt Bengt i Falkenberg nagra ganger.) Falkenbergs museum undrar om Bengt vet vem som finns pa ett fotografi som ar taget hos Törngrens nagon gang pa 50-talet. Bengt har aldrig traffat Leif Ueland men ar saker pa att det maste vara han. Det finns en dansk som hette Ole men han var drejare sa, nej. Naturligtvis blir jag glad och stolt att Bengt tankte pa mig och delade sin upptackt. Sa far jag den dar kanslan av att det kanske inte ar Ueland eftersom dekoren pa arbetet pa bilden inte ar Uelands stil. Detta formedlar jag till Bengt, (det kandes som att kasta grus i maskineriet.) Bengt haller med och sager ocksa att det ser ut som att foremalet redan ar glaserat sa nagon annan kan ha varit konstnaren. Bengt kanner igen bakgrunden fran sin egen verkstad och ar saker pa att fotot ar taget hos Törngrens. Bengt ber att fa aterkomma. I gar kl 23.30 kommer nasta mail fran Bengt. Jag tillater mig att kopiera det sista mailet fran Bengt med hans tillatelse..
                            "Hej Anders

                            Har ikväll besökt Erik Jakobssons änka Gunborg, som har träffat Leif U.
                            Jodå...det är Leif Ueland på bilden. Hon hade mer foto att visa mig.

                            Kan du tänka dig..... att när jag bläddrar i hennes fotoalbum ser jag min far
                            Torild Törngren, plocka ut en färdigbränd ugn. Vad får jag då se! Helt otroligt!

                            Där i ugnen står den vas som Leif har framför sig på bilden du fått. Hur kan det bara vara så?
                            Vasen är alltså tillverkad i vår verkstad.

                            Ibland tror jag att det finns en mening med allt. Helt otroligt!

                            //BengT "

                            Vad Gunborg ocksa visste var att Leif Ueland hade skjutits till dods i Norge nagon gang pa 50-talet. Ja, nu forsatter detektivarbetet men tack vare ett foto fran Falkenbergs museum och Bengt T. har vi tagit ett stort kliv framat med "vem var Leif Ueland."
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Rita?

                              Hej på Er alla igen och återigen tack för en mycket spännande tråd. Det är verkligen spännande att följa detta undersökande arbete.

                              Speciellt tack till Bengt Törngren som svarade på mitt mail och berättade att fatets kreatör var Leif Ueland vilket gjorde att jag fann detta utmärkta forum.

                              Jag bifogar en bild på fatets signatur. Tror ni att kvinnan på fatet är den tidigare omtalade Rita?

                              Vänligen Hilding i Kalmar
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X