Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fransk äldre madame?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fransk äldre madame?

    Vet inte vad jag ska tro om denna? Först när jag såg den så trodde jag att det var ett fotografi som kolorerats, sedan tittade jag närmre och trodde inte det ( man brukar ju se det rätt klart), nu vet jag inte vad jag ska tro. Det är om det är målat verkligt skickligt utfört. Hoppas ni kan hjälpa mig på traven trots att det är svårt via foton. Baksidan är lite intressant då det står lite historia. Man har fått den som gåva av en Fru Nilsson på Älgö 1942, sedan har den ett inventarienummer 18 från ???? 1953 ( se foto med svårtydd blyertstext och inverterade färger). Många bilder blir det.
    Bifogade filer

  • #2
    Dora Tjus? Femme d'Hillion? Sen tar det stopp.

    Comment


    • #3
      Fått av fru Nilson på Älg? 1942
      I’m a real mean bitch!

      Comment


      • #4
        Älgö.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #5
          Hillion är en ort i Bretagne och nog ser väl tanten ut som en bretonsk tant.
          Nej, det är inget loppspel.

          Comment


          • #6
            Den ser nästan lite för bra ut för att vara ett original. Har du kollat efter raster med lupp? Kolla även om du kan sudda ut nån millimeter av signaturen, så att det verkligen är blyerts. Jag tycker det står Binet som signatur, men hittar tyvärr ingen via Findartinfo som stämmer riktigt. Är det ett original så har du säkert gjort ett litet fynd, bara vi kan lista ut vem som gjort den

            Comment


            • #7
              "Femme d'Hillion" är franska och betyder "kvinna från Hillion". Men det har väl redan framgått...
              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
              Konfucius

              Comment


              • #8
                Hittar inga spår av raster alls. Den vita hättan syns väldigt tydligt att den är målad med täckvitt. Har också kollat på Binet utan framgång. Jag tycker att det står "Binet á Briere", men är ju långtifrån säker.

                Comment


                • #9
                  Välgjort är det om det är original. Min teori är dock att det finns ett foto i botten. Fotografen skulle i så fall kunna vara Raphael Binet. Utan glas bör det gå att se om det är gjort på fotopapper från den tiden.

                  Comment


                  • #10
                    Spännande teori! Nu när man är inne på den banan kan man inte undgå att se att "Binet" ursprungligen har skrivits i grått (med tillhörande linjer) som vid koloreringen fått extra svart färg. Jag tror också att 1923 hör till Binets bild, men att 1931 hör till Brières (?) kolorering...

                    Comment


                    • #11
                      Hur känner man igen fotopapper från den tiden? Kollade lite på Raphael Binet, det ser helt klart ut som det är hans foto som ligger som grund.

                      Comment


                      • #12
                        Den tavlan kommer från min pappas moster som hette Dora Tjus och som jobbade hiss Nilssons.
                        En fråga hur kom du över den?

                        Comment

                        Working...
                        X