Sidan 27 av 30 FörstaFörsta ... 17 24 25 26 27 28 29 30 SistaSista
Resultat 261 till 270 av 292

Ämne: Lite gammalt Gustavsberg

Okänd gammal Gustafsbergstallrik ev för 1860?

Hej.
    (Detta är första gången jag är inne på detta forum, så jag ber om överseende, ifall jag inte nyttjar rätt vokabulär eller på annat sätt inte agerar som det är brukligt.)
    Jag har för en tid sedan köpt en gammal söt Gustavsbergstallrik, som jag gärna skulle vilja veta lite mer om.
    Jag har letat på nätet, men inte funnit någon liknande, varför jag hoppas att någon på detta forum kanske kan berätta lite mer om tallriken, t.ex. hur gammal den kan vara, ifall den tillverkades i en serie och namngavs?
    Tack så mycket på förhand, Helena

Namn:  Fabriksstämplar GustafsbergJPG.JPG
Visningar: 816
Storlek:  76,3 KBNamn:  Före 1860.jpg
Visningar: 466
Storlek:  57,9 KBNamn:  Ovansida.JPG
Visningar: 427
Storlek:  38,3 KBNamn:  Undersida.jpg
Visningar: 451
Storlek:  80,0 KB

Äldre serviser har i allmänhet över huvud taget inte några namn. De tryckta dekorerna har ofta fått inofficiella namn, men den här tallriken är ju handmålad. De här har troligen varit ganska vanliga, men man ser dem inte jätteofta då de troligen slagit sönder i stor mängd. Kan inte se på bilden om det är underglasyrmålning, det skulle kunna vara överglasyrmålning på odekorerat porslin, i så fall är det odekorerat porslin som köpts och sedan målats, men med tanke på hur välbevarad den är tror jag med på underglasyrdekor från fabriken.

Stämpeln används 1839-1860.

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Tror inte denna ingår i någon servis, ser ut som en 1700-tals pastisch
    av fajanserna från Rörstrand/Marieberg men denna är säkert tillverkad
    i flintporslin. Tiden skulle kunna vara 1840-tal.

Smile

Citat Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
    Äldre serviser har i allmänhet över huvud taget inte några namn. De tryckta dekorerna har ofta fått inofficiella namn, men den här tallriken är ju handmålad. De här har troligen varit ganska vanliga, men man ser dem inte jätteofta då de troligen slagit sönder i stor mängd. Kan inte se på bilden om det är underglasyrmålning, det skulle kunna vara överglasyrmålning på odekorerat porslin, i så fall är det odekorerat porslin som köpts och sedan målats, men med tanke på hur välbevarad den är tror jag med på underglasyrdekor från fabriken.

Stämpeln används 1839-1860.
    Jättesnällt - tack för vägledningen! Jag har nu både tittat och känt lite mer noga på tallriken, och enligt vad jag kan se så ligger målningen under glasyren. Din slutsats är troligen fullkomligt korrekt, att det är därför som dekoren är så pass bevarad som den är. Tack än en gång, Helena

Gammal Gustafsbergstallrik

Citat Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Tror inte denna ingår i någon servis, ser ut som en 1700-tals pastisch
    av fajanserna från Rörstrand/Marieberg men denna är säkert tillverkad
    i flintporslin. Tiden skulle kunna vara 1840-tal.
    Jättesnällt - tack för vägledningen! Ja med tanke på att den ser handmålad ut, ingår den säkert inte i någon servis eller ens tillverkades i någon större upplaga. Oavsett vad, jag tycker den är söt i sin enkelhet. Tack än en gång, Helena

Som sagt, jag tror att porslin av det här slaget varit vanligare än vad bevarade tallrikar antyder. Det är ganska vanligt i skärvor vid torpgrunder och liknande.

Det här är ju när flintgods i större omfattning börjar ersätta tenn- och trätallrikar.

Krasse tror jag inte finns på trådens trave med tallrikar. Här kommer en med en svårläst stämpel. Hästskoformad text och ett ankare.
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Jodå, Japan som är det jag brukar kalla den finns med av Liljerik och mig på andra sidan i tråden. Lite suddig är ju stämpeln men tycker nog mest det ser ut som 1871.

Muggen är jag ganska säker på inte varit med här, kaffekopparns tror jag alla fall inte varit med i den här tråden. Båda med bågstämpel 1839-1860 och tydliga exempel på hur engelskinfluerade Gustafsberg var på den tiden. Muggen blev visst rejält beskuren vid uppladdningen, men har för mig modellen varit med tidigare.Namn:  20181207_094011.jpg
Visningar: 336
Storlek:  42,8 KBNamn:  20181207_094257.jpg
Visningar: 314
Storlek:  53,4 KB

Citat Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    Krasse tror jag inte finns på trådens trave med tallrikar. Här kommer en med en svårläst stämpel. Hästskoformad text och ett ankare.
    Hallå Lars,
    Den där stämpeln känner jag igen (1839-1860). So long
    Kim
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •