Sidan 20 av 30 FörstaFörsta ... 10 17 18 19 20 21 22 23 ... SistaSista
Resultat 191 till 200 av 292

Ämne: Lite gammalt Gustavsberg

Chrysanthemum.

Dekoren Chrysanthemum, med Japaniserande blomdekor, verkar inte finnas sedan tidigare på PES. Enl. Serviser från Gustavsberg av Inga Arnö-Berg: "1897-1901, opak, tryckt, kantonblå, Helmer Osslund". Denna tallrik är dock märkt -94.
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Fin, den har jag inte sett tidigare. Tallriken är nog gjord -94 och dekoren pålagd 3-4 år senare, inget ovanligt....det skulle inte hända idag, nu produceras endast det som är redan beställt, sen kan tyckas att tre år i lager var en lång tid redan då.....

Fiume, en stad mellan Italien och nuvarande Kroatien (även kallad Rijeka) var en erkänd mikrostat 1920 - 1924 och sedan mellan världskrigen tillhörande Italien.http://sv.wikipedia.org/wiki/Fristaten_Fiume.
    Man kan kanske förstå att Fiume var ett aktuellt namn och gav då upphov till ett namn på porslin långt upp i högan nord. På denna tallrik kan man läsa året 1922. (Själv måste jag ha missat lektioner i både historia och geografi........)

Mycket vacker dekor.
    Citat Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg
    DekorenChrysanthemum, med Japaniserande blomdekor, verkar inte finnas sedan tidigarepå PES. Enl. Serviser från Gustavsberg av Inga Arnö-Berg: "1897-1901,opak, tryckt, kantonblå, Helmer Osslund". Denna tallrik ärdock märkt -94.

Senast redigerat av Maria den 2013-11-05 klockan 19:07.

Chila 1868 - 1877

Det här är en dekor som jag uppfattar som tämligen sällsynt. Jag har i alla fall aldrig träffat på något exemplar till salu förrän nu. Jag hittade två stycken i bra skick på Tradera, dessutom till ett mycket modest pris! .
    Senast redigerat av Hossbach den 2013-09-19 klockan 09:57.

Gustavsberg Fogel 1868 - 1880

Även om det finns en särskild "Fogel-tråd" så bör väl denna trevliga dekor även finnas med i denna tråd?

Fruit 1864 - 1885

Äntligen har jag fått tag i en Fruit! Visserligen i den vanligaste färgställningen, men det är ju en bra början!

Det som gör mig lite fundersam är tallrikens storlek. Den är lite drygt 27 cm i diameter. Annars brukar ju 1800-tals tallrikar oftast ligga på 23 - 25 cm. Någon som har en idé om detta? Det finns visserligen helt runda serveringsfat, men de jag har sett ligger på 30 - 31 cm i diameter.

Vilket fruktfat! Grattis Hossbach!
    Jag får nöja mig vid en betydligt yngre Rosett av Stig Lindberg. Men ca 60 år är väl också gammalt?

Någon som vet något om denna kopp ?

Hittade denna fina kaffekopp från gustavsberg på loppis i helgen .
    Har sökt förgäves på nätet utan att hitta info om den.
    Finns det möjligtvis någon i detta forum som kan hjälpa mig med årtal, formgivare och kanske vad värdet ligger i den.

Hannibal från Gustavsberg och utan elefanter.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 2 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 2 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •