Peter S, kul att se dig igen........![]()
Just - minnet minnet... måste börja skriva upp saker och ting - kan ju inte gärna börja skylla på senilitet än![]()
FBQ, jo du har nog ratt med artal........
Lite svårare att hitta äldre Gustavsberg än Rörstrand. Har inte så mycket, men här dök det upp några kaffekoppar "landskap" tillverkade mellan 1897-1904.
Om vi skall göra en riktig Gustafsbergstråd så lägger jag in min S:t angelo här också(admin får väl ta bort den om det verkar onödigt)
Sedan har jag två kaffe/tefat med samma tryck men olika färg, och så en tallrik, tror den kallas flytande blått och börjar tillverkas 1852 - Peter får väl rätta mig om det är fel.
Allt med stämpeln 1839-1860. Vet inte om jag tycker Gustafsberg är så väldigt mycket svårare att hitta en rörstrand - kanske är det geografiskt betingat hur det ser ut?
Tack liljerik - du får också rätta mig. Mindes årtalet rätt i alla fall
![]()
Tycker som E.B, svarare att finna gammal Gustavsberg. CELESTIAL 1864-80
Jag lägger in bild på Gustafsbergs Japan (1852-1892) som kom samtidigt som Sobrown i den då för Gustavsberg nya tekniken flytande blått.
Även den äldre dekoren Ecclesial kunde man nu också få i flytande blått.
Bidrar med Göteborg som började tillverkas 1883 och ngt tiotal år på 1900-talet. Fräsch, tycker jag.
Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)