Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lite gammalt Gustavsberg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Lite gammalt Gustavsberg

    Hittar inte denna modell någonstans?
    Bifogade filer

  • #2
    Har sett frågan på AP också och det är som ?Philly? säger, stämpeln användes 1940-1960. Har bläddrat ganska mycket i olika böcker o tidningar men hittar inte din dekor.
    De flesta dekorer på den här tiden kom från England, så det går kanske att hitta något motsvarande engelskt. Har sett bild på en kopp med dekor ?Tyrol? som har stora likheter med din, exakt lika allra längst ut på brämet men lite längre in en annan typ av nyrokokobård. Tyrol är från 1840-talet. Tittar man på namnet så finns det 1850 en dekor ?Royal Scenery??.
    Skulle vara kul att få se bild i perspektiv på koppen. Den här Tyrolkoppen är lite åttakantig, är din det också?

    Comment


    • #3
      Nej koppen är rund och stämplad G1.
      Troligen från 1840-talet med den stämplen.

      Comment


      • #4
        Det är nog 1800-tal det är fråga om här...

        Comment


        • #5
          Klart att jag menade 1840-1860 Skäms att jag inte sett skrivfelet, hade inte sett Apps inlägg heller

          Comment


          • #6
            Jag hittade två koppar och två fat igår.
            Det är inte samma öra på mina koppar.

            Comment


            • #7
              Lite gammalt Gustavsberg

              Den ovre ar en S:t Angelo 1840-tal. Den undre med den svarta dekoren har djupstampeln fran 1895-1900 allt enligt "vingen". Vad ar namnet pa den dekoren??
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Har inget namn på den, men jag har också en sådan fat medl lite annat cetralmotiv, skall se om jag lagt upp bild på den förut eller om jag kan göra det igen.
                Fast du måste väl mena stämpeln 1839-1860 som min har eller den tidigaste rakstämpeln? Har svårt att tro att den gjordes senare

                Comment


                • #9
                  Nix pix, den var inte med så här kommer den...
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Den svarta dekoren heter Ecclesial. Mittdekoren kan skifta mellan olika delar, men gotiska kyrkor brukar finnas med.

                    Comment


                    • #11
                      Peter S, kul att se dig igen........

                      Comment


                      • #12
                        Just - minnet minnet... måste börja skriva upp saker och ting - kan ju inte gärna börja skylla på senilitet än

                        Comment


                        • #13
                          FBQ, jo du har nog ratt med artal........

                          Comment


                          • #14
                            Lite svårare att hitta äldre Gustavsberg än Rörstrand. Har inte så mycket, men här dök det upp några kaffekoppar "landskap" tillverkade mellan 1897-1904.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Om vi skall göra en riktig Gustafsbergstråd så lägger jag in min S:t angelo här också (admin får väl ta bort den om det verkar onödigt)

                              Sedan har jag två kaffe/tefat med samma tryck men olika färg, och så en tallrik, tror den kallas flytande blått och börjar tillverkas 1852 - Peter får väl rätta mig om det är fel.
                              Allt med stämpeln 1839-1860. Vet inte om jag tycker Gustafsberg är så väldigt mycket svårare att hitta en rörstrand - kanske är det geografiskt betingat hur det ser ut?
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X