Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp mig att datera mina fynd!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp mig att datera mina fynd!

    Idag var jag ute och rotade i min första avskrädeshög, och även om det inte blev så mycket intakta flaskor som jag hade hoppats på, så var det väldigt intressant för det kom upp en massa blandade skärv.

    Av vad jag kan se i materialet så är den första daterade flaskan en Liljedahl 2/3 liter från 1904 och den senaste en anonym flaska märkt 1915. Dock finns det några flaskor/skärvor som verkar både äldre och nyare än de årtalen.

    Och nu behöver jag er hjälp, för jag kan för lite för att närmare datera resten!

    Vi börjar med lite översiktsbilder på skärvorna. Utav det som är helt kommer jag att lägga upp enskilda bilder. Komplettera med den information ni kan är ni snälla!

    Det jag främst är intresserad av att veta är vilket tidsspann sakerna spänner över, så att man kan gissa sig till under hur lång tid avskrädesplatsen har använts.

    Bild:

    1. Klar, gröntonad massa i flaska av punsch-typ, handlagd regalin. Vad kallas den här typen av förslutning, är det bunden kork som har använts?

    2. Flaskbotten med vasst puntelmärke, ganska flack kulle. När slutade man med knack på vinbuteljer?

    3. Botten från en 2/3 liter Årnäs, går det att säga något om åldern "på känn" för er flaskexperter?

    4. Brun flaskbotten i typiskt ölflaske-glas, men med en annan bottentyp, har det varit en vinflaska kanske?

    5. Okänt föremål, någon som har en susning om vad det kan ha varit till?

    Mer bilder kommer i nästa inlägg.
    Bifogade filer

  • #2
    6. Flaskbotten som verkar ha varit blåst i form och stått på sand vid avsvalning. Osäker på vad för sorts flaska, bottnen är lagom stor för en 2/3 liter, men svenskölsflaskorna var väl ungefär lika breda?

    7. Omärkt, men speciell flaskform, går det att säga varifrån eller när den kan vara gjord?

    8. Flaskhals med någon form av beklädning, har det suttit vanlig kork i denna månntro?

    9. Flaskbotten från en 1/3 liter märkt 1915 och 6, går det att utifrån 6:an säga varifrån?

    10. Skärva av en 1/3 LI.. från Sunds glasbruk, troligen tredelad form (kan vara en slira också). Läste på i LS bok, men hittade inget om det här med två, respektive tredelad form, men jag är ganska säker på att han har skrivit på AP om det tidigare. Tredelad form är väl generellt sett äldre om jag inte minns fel?
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      11. Gröntonad flaskskärva, känner inte igen flaskformen, är det en vinbutelj? Tog med den för att den känns ålderdomlig.

      12. En mycket korroderad gammal sked, lövtunn. Denna tog jag inte med för dateringens skull, men jag tänkte fråga om ni tror att det har varit nysilver eller mässing från början? Har aldrig sett en så korroderad sked förut och det vore roligt att veta om det är mässing eller nysilver som beter sig på det här viset och flagar.

      13. Vitglaserade lergodsskärvor, troligtvis från en spillkum eller djupare fat. Sent 1800-tal - början på 1900-talet?

      14. Skärva som förefaller vara botten av en märkligt formad flaska, någon som vet hur den kan ha sett ut?

      15. Skärva av en tallrik, vilken modell?
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        16. Svart glasknapp, förefaller har legat på sand vid avsvalningen. Hur gjordes dem här?

        17. Mässingsknapp, någon som vet något om företaget?

        18-19. Slipad glasgrunka, men vad är det?

        21. (Glömde visst 20 när jag märkte bilderna) Svartglaserad lergodsskärva. Ytterfoder?

        22. Gammal slipsten antar jag? Har svagt yxlik form, men har svårt att tänka mig att det skulle vara en yxa som blivit så deformerad, även om man har hittat stenåldersyxor här förut.

        23. Ett par gamla patronhylsor och en tung stav som jag är osäker på om det är i bly eller järn, sänke antar jag? Går det att säga något om patronernas ålder?

        24. Gammalt bältesspänner i mässing. Svårbedömt i ålder.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          25. Flaskbotten från en 2/3 liter Liljedahl, märkt 1904. Äldsta märkningen bland skärvorna.

          26. En nyare 1/3 Liljedahl, som är så pass stel i bokstäverna att jag undrar om den inte är ganska sen?
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Så, slut på skärven! Nu börjar det roliga!

            Först ut är en liten medicinflaska för inslipad propp, gammal men anonym.

            Därefter kommer en kvadratisk flaska märkt "PROPERTS" och "3" i botten. Vad har den varit till för?

            Nummer tre är också en liten medicinare tror jag, märkt "30" i botten.

            Helt rena blev de små eländena inte som ni ser, hur får man ut gammal goja genom de små hålen?
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Häftig hög att gräva i. Nr.2-botten ser mysig ut. Kanske från en friblåst svensk butelj från tidigt 1800-tal. Den skulle ha varit kul att se hel.

              Comment


              • #8
                Och till sist så kommer de två flaskor som jag gillar bäst, även om de i sig inte är spektakulära.

                Dels en stor vinbutelj, tjockt, tungt glas med hög kulle och sandpuntel i botten. Mycket nött, men intakt så när som på en liten nagg på regalinen. När bör denna vara gjord? Sista kvarten av 1800-talet?

                Den andra är en liten, liten en, men vilken trevlig form! Minst av alla flaskorna, men trevligast tycker jag!

                Blåst i form, driven regalin. Bläckflaska kanske?

                Utöver allt detta så fanns det en massa mer skärv, gamla lieblad, hästskor och annat som dock inte hjälper oss med åldern. För övrigt så verkar de ha haft kalvmiddag vid något tillfälle i alla fall, för jag hittade ett käkben från en kalv!

                Annars var det förvånansvärt lite som gick att urskilja som matrester, ytterst få ben o. dy. Brukade man slänga matrester på gödselstacken istället för på avskrädeshögen?
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Säger bara, keep diggi´n.
                  Men passa dig för att samla på dig skärvor och småbitar. De kan äta dig ur huset till slut!
                  Gud gjorde några perfekta huvuden,
                  resten satte han hår på.

                  Comment


                  • #10
                    Ojdå, missade visst en av de roligare grejorna!

                    En pressglasburk, som verkar hyfsat tidig, med gjutna gängor för skruvlock! När började man med detta?

                    Glasmassan är något otroligt blåsig och verkar ha varit av väldigt dålig kvalitet, med mycket kisel, då den varit så trög att den veckat sig i botten vid utblåsningen! Med tanke på färgen och den dåliga kvaliteten så funderar jag på om det kan vara ett tidigt exempel på återvunnet glas? Tyvärr är den trasig, men då jag hittade de största bitarna så tog jag till vara på den i alla fall.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
                      Häftig hög att gräva i. Nr.2-botten ser mysig ut. Kanske från en friblåst svensk butelj från tidigt 1800-tal. Den skulle ha varit kul att se hel.
                      Så pass tidigt tror du? Då är det nog en gammal pava som gått i kras, för nästa allt annat i högen tycks vara från sekelskiftet 1800/1900. Möjligen med undantag för den hela buteljen, som känns äldre. Vad tror du om den?

                      Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
                      Säger bara, keep diggi´n.
                      Men passa dig för att samla på dig skärvor och småbitar. De kan äta dig ur huset till slut!
                      Hehe, yeah, I believe you! Bara de här skärvorna tar plats! De åker nog ned i marken igen så småningom, eller till returen, tog bara med mig dessa för att ha material att snoka runt på. Förhoppningsvis så räcker det för att avgöra om det är den enda avskrädeshögen gården lär ha haft, eller om det kan finnas fler till den.

                      Comment


                      • #12
                        Ajdå, känns som om jag har lagt den här tråden lite fel, det är väl inte riktigt en allmän tråd. Skulle någon av våra kära administratörer kunna flytta den till "Övrigt" istället kanske?

                        En allmän fråga dock: Hur gör ni för att datera era skräphögar (om ni nu gör det)?

                        Idag har jag tittat på vad jag har hittat och stämmer av det mot åldern på gården den ligger vid. Finns det något annat man kan titta på/undersöka för att datera? Ja förutom kol-14-prover då förstås... det känns lite overkill!

                        Comment


                        • #13
                          Så min bäste herre har blivit arkeolog på gamla dar. Trevlig J-K Jag själv har inte direkt grävt ut någon hög men hoppas väl än att hitta någon.
                          DG

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                            Så min bäste herre har blivit arkeolog på gamla dar. Trevlig J-K Jag själv har inte direkt grävt ut någon hög men hoppas väl än att hitta någon.
                            DG
                            Den som söker, han finner! Lärde jag mig idag! Så ut i tassemarkerna så blir du snart lika smutsig som jag var när jag kom hem!

                            Comment


                            • #15
                              Den hela buteljen är av Champagnemodell. Har inte riktigt koll på denna typ av flaska, men tror att den sett ut så ett tag, även en bit in på 1900-talet. Tror att din är lite äldre då det finns spår av punteln om jag nu ser rätt på bilden.

                              Comment

                              Working...
                              X