Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gustavsberg Marina

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gustavsberg Marina

    Vem har designad Marina Gustavsberg.
    Inte Marin MARINA?????
    Tacksam för svar

  • #2
    Finner den inte i min litteratur, antar att det är en senare modell, 80-talet kanske? Kan du lägga in en bild så underlättar det för porslinsnödarna skulle jag tro.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      Kan ej lägga in bild här, men frågan är ställ på Antikprat under Gustavsberg och Har S. Lindberg designat Gustavsberg Marina porslin och där är en bild.
      Men diffusa svar där, ingen känner till detta. Hoppas någon här vet???

      Comment


      • #4
        Här är länken till diskussionen:


        Är det OK om jag kopierar din bild därifrån och lägger in den här?
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

        Comment


        • #5
          Gustavsberg Marina

          Nu lyckades jag med bild.???
          Har någon sett denna förut??? Och
          vet vem som designad den???
          Tack
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Den benämns med samma namn som denna skärbräda. Marina. Enl. uppgift 1940-tal.
            Maila till Gustavsbergsfabriken och fråga dem om ingen annan kan ge dig korrekta uppgifter. Varken färg el mänster är detsamma. Mönstret på din kanna påminner om vad Karin Björkqvist kunde åstadkomma.
            Bifogade filer
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #7
              Gustavsberg Marina

              Jag har mailat Gustavsberg, och Nationalmuseeum, men inget vet, det är FÖR mysko att inte Gustavsberg vet detta, kannan har samma stuk som S. Lindbergs Berså och dom andra kannorna han står för, men denna då????
              Ja tänk om någon visste????

              Comment


              • #8
                Modellen på kannan är Stig Lindbergs men jag är mycket tveksam till att han är upphovsman till dekoren. Karin B är även mitt tips.
                "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                Konfucius

                Comment


                • #9
                  Marin Gustavsberg

                  I tidningen Drömhem o Trädgård nr 2 2006 sitter Lisa Larsson o fikar ur en kopp som heter Marin som uppges vara av hennes design, mönstret liknar kannan på bilden.

                  Comment


                  • #10
                    Gustavsbergs Marina

                    Ursprungligen postat av engelsson Visa inlägg
                    I tidningen Drömhem o Trädgård nr 2 2006 sitter Lisa Larsson o fikar ur en kopp som heter Marin som uppges vara av hennes design, mönstret liknar kannan på bilden.
                    Ja det finns MARIN oxo, men denna MARINA, fattar inte att ingen vet, inte ens Gustavsberg vet, in Nationalmuseeum heller, VEM VET???? Hör av er

                    Comment


                    • #11
                      Gustavsbergs MARINA

                      Ja det finns MARIN oxo, men denna MARINA, fattar inte att ingen vet, inte ens Gustavsberg vet, in Nationalmuseeum heller, VEM VET???? Hör av er

                      Comment


                      • #12
                        Gustavsberg Marina

                        Marina är formgiven av Karin Björquist. Efter hennes son föddes ändrades namnet till 'Jonas'. Jag har matservis där en del har 'Marina' på baksidan och en del har 'Jonas'.

                        Comment

                        Working...
                        X