Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Irma Yourstone

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dokumentation: Irma Yourstone

    .. för visst är det väl Irma Yourstones signatur? Den är även daterad -31. Nu har jag ingen riktig koll på henne med födelseår osv. Jag hoppas någon här har lite mer kunskap.

    Jag har alltid ratat grejer av henne då jag tycker det mesta är TRÅK, men den här var sensationellt bra
    Bifogade filer

  • #2
    Säger bara "OJ!!!".
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

    Comment


    • #3
      Ja den var riktigt fin. Har haft en del keramik av henne, ngn enda har varit riktigt bra, annars som du skriver är det mesta tråk.
      Innan hon var på Ekeby och drev Lerlaxen med sin man var hon i Huddinge och drev egen verkstad, tror jag.Dekormålare på Rörstrand tidigare. Hon dog i år eller om det var förra året.
      Född tidigt 1900-tal. men vet inte exakt år. Född Claesson, syster till Ilse Claesson (roempke).
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #4
        Irma Yourstone 1911-1988.

        Comment


        • #5
          Tack Andres; jag blandar ihop hennes död med Börje Skogh.
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #6
            Vad ska man tro? 20 år gammal, kanske självporträtt + pojkvän? Kanske från någon skola? Många frågor här!!

            Comment


            • #7
              Men när gifte hon sig och tog namnet Yourstone? Inte som 20-åring väl?
              ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av brodertuck Visa inlägg
                Men när gifte hon sig och tog namnet Yourstone? Inte som 20-åring väl?
                Det känns onekligen tidigt. Jag har ingen aning

                Samtidigt känns signaturen precis som hennes och det kan väl inte vara något annat än årtal? Är det ett modellnummer tro?

                Såg att hon var på Rörstrand från 1928-39 det var tidigt.

                Comment


                • #9
                  hittade denna länk
                  Välkommen till Yourstone Keramik! Handgjorda keramikfigurer med känsla för stil och tradition. Tomtefamiljen från Storskogen, Luciatåget m.m.

                  klicka på länken "om oss" LITE historik

                  Enligt Vingedal signera hon sina alster "Claesson" i skrivstil mellan 1936-39
                  Hennes syster Ilse signerade sina alster "-JC-" 1926-36

                  Comment


                  • #10
                    Han har polotröja! Jag är tveksam till -31 som årtal, men tror också det är Irma Yourstone. Den där kannmodellen kommer väl inte till Sverige förrän charterturismen sätter igång på 50-talet? Snygg är den i vilket fall som helst. Och jag gillar hennes 60-tal också!

                    Comment


                    • #11
                      Efter lite mailväxling med sonen till Irma så tror han att detta inte är hennes verk. Hon gifte sig runt 1940 så om det nu är ett årtal så är det väl defenitivt inte hon. Någon som sett hennes saker med artikelnummer eller något i denna stil?

                      Annars får vi väl leta i någon annan riktning.

                      Comment


                      • #12
                        Jag tror som Peter S. att det trots allt är Irma Yourstone i egen verkstad, vad sonen än säger. Han var ju inte med vid tillverkningen.
                        Signeringen är ett mycket typiskt J.Y., och att siffrorna är produktnummer måste man kunna anta.
                        Säger också 50-60tal, med fortsatt emancipation hos kvinnan, med cigaretten som symbol. Irma kanske har sneglat lite på Helene Schjerfbecks många kvinnoporträtt?
                        Last edited by Gideon; 2007-12-21, 14:55.

                        Comment


                        • #13
                          Någon som sett något av henne med denna stil? Det jag förknippar med henne har ingen som helst likhet med detta alls. Hon kan ju i och för sig haft en bra dag. Fick en bra idé av en kollega på jobbet, "Det där måste vara Isac Grünewald, det står ju IG". Nja kanske inte sa jag.......

                          Har någon lite jämförelse objekt av Irmas arbete i egen verkstad, jag har garanterat inga.

                          Comment


                          • #14
                            Har hittat två föremål av Yourstone som jag lägger in under dagen.
                            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                            Konfucius

                            Comment


                            • #15
                              Här kommer bilderna på mina yourstone-fynd.
                              Bifogade filer
                              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                              Konfucius

                              Comment

                              Working...
                              X