Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tillverkare ???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tillverkare ???

    Hej !

    Jag har en fråga angående ett av mina fickur.
    Tavla märkt Archimedes. Verket har en stämpel jag ej tidigare sett.
    Enl. tidigare ägare skulle det kunna vara K.Junod & Criblez. Då jag söker
    på detta namn finns nästan ingen information att få.
    Skickar med ett par bilder på klocka och stämpel i hopp om att någon av
    er andra kanske har någon information att delge mig.
    Bifogade filer

  • #2
    Ditt fickur är tillverkat av Favre Frères som registrerades 1.11-1880 i Cormoret och La Neuveville, Schweiz.

    Företaget tillverkade även andra klockmärken där de också använde den här loggan FF i deras urverk

    Click image for larger version

Name:	bildmarke_favre.jpg
Views:	1
Size:	2,0 KB
ID:	577323

    Junod & Criblez har ingen inblandning med det här fickuret.

    Comment


    • #3
      Skulle boetten dvs. fodralet kunna vara gjord av Junod & Criblez?

      Comment


      • #4
        Vem som har tillverkat boetten till det här fickuret är omöjligt att veta eftersom trådskaparen paran inte har infogat några bilder på insidan av ytterlocken. Troligen är det en silverboett som är gjord runt sekelskiftet 1800/1900, men mycket mer kan man inte veta för tillfället. En bild på insidan av boetten (även om den är omärkt utan tillverkarnamn) har den alltid ett serienummer och den kan underlätta för att få veta vem som har gjort den och för en mer exakt tidsangivelse.

        Att jag avfärdade urmakaren Junod & Cribles som tillverkare av (urverket) fickuret, trots att de också har tillverkat klockor med märket Archemedes, är att de betydligt senare registrerade 16.7-1963 i Biel/Bienne, Schweiz, för att börja tillverka klockor med detta namn, vilket är långt senare än när just detta fickur gjordes.

        Det som har underlättat att skilja på tillverkaren av det här urverket är den specifika FF-loggan för det företag jag redan skrivit om och som fanns verksam under den tidsperioden.
        Last edited by Platinum; 2023-04-16, 15:17.

        Comment

        Working...
        X