Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Upsala Ekeby Signaturer, stämplar, etiketter och numreringar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Upsala Ekeby Signaturer, stämplar, etiketter och numreringar

    Nu behöver jag verkligen en massa hjälp! Jag ska göra två tidslinjer som ska fungera som hjälp till att datera UE-keramik, den ena med konstnärer och den andra med stämplar, etiketter och de olika sorters numrering som förekommit. Dessa kommer att finnas tillgängliga för alla på min hemsida när de är klara. Jag använder mig av tre källor: Grödinge, Art in Uppsala och en gammal Vingedal (1965).

    För det första så vill jag höra med er ifall ni tycker det är fräckt av mig att låna foton lite här och där. Signaturena görs om så att de ska bli så tydliga som möjligt och passa med den nya designen på min hemsida. Jag har just hittat min gamla signatursamling och har ingen aning om var jag hittat dem - det var ju inget jag skulle visa för allmänheten... Se exempel på bilden.

    Det finns signaturer jag inte hittat. Jag kan ha fått tag på inte riktigt korrekta tidsangivelser. Vissa uppgifter kan jag ha missat helt och hållet. Jag vill att tidslinjerna ska bli så korrekta som möjligt för att ingen ska bli lurad. (Efter att ha gjort en skiss kan jag säga att tidslinjerna ger ett helt annat perspektiv än textmassa, men det är inte tänkt att de ska ersätta text.)

    Den största hjälpen jag behöver gäller etiketterna. Jag behöver tydliga foton på felfria etiketter. Antingen det eller så får jag hänvisa till Grödinge... Själv har jag inga felfria etiketter eftersom mina prylar använts och diskats utan hänsyn till etiketterna. Den blå-gula etiketten har jag inte ens sett i verkligheten.

    Slutligen vill jag ha hjälp med att avgöra läsbarhet på olika skärmar - helst innan jag hunnit göra allt klart...
    Bifogade filer
    Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

  • #2
    Jag kommer snart till Einar Forseth, signatur har jag (från en bild med Gabrielfajans-märkning) men jag har inte hittat någon hyfsad tidsangivelse. 1921-1922 tror jag mig veta, men var han kvar efter Gabriel?
    Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

    Comment


    • #3
      Ett par etiketter med bra kvalitet hade jag.
      Jag kan maila dem i fullformat om det inte räcker med de här.
      Bifogade filer
      ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av brodertuck Visa inlägg
        Ett par etiketter med bra kvalitet hade jag.
        Jag kan maila dem i fullformat om det inte räcker med de här.
        Superbra! Tack så mycket! Och några lämpliga superlativ till, bara att välja...
        Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

        Comment


        • #5
          Vilket år?

          För Allan Ebeling och Einar Luterkort har jag olika uppgifter om när de var på UE.

          Allan Ebeling: 1929-1930 enl Vingedal, 1928-1930 enl Grödinge.

          Einar Luterkort: 1931-1932 enl Vingedal, 1931-1932 enl Grödinge.

          Jag tenderar att tro mer på Grödinge än min uråldriga Vingedal men för säkerhets skull vill jag höra mig för. Någon kanske har en nyare Vingedal?
          Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

          Comment


          • #6
            Har suttit och letat efter en signatur av Einar Luterkort utan tur. Är det någon som har den?

            Nu ska både datorn och jag få lite vila medan jag tittar på "Medium"... Sedan gör jag en fortsättning på tidslinjen vare sig jag har Luterkorts signatur eller inte, det går ju alltid att lägga till senare om så vore.
            Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

            Comment


            • #7
              Den här signaturen har jag tagit ur UE-boken.
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                Den här signaturen har jag tagit ur UE-boken.
                Härligt! Tack, den är ju nästan färdig också!
                Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

                Comment


                • #9
                  Bizan, du vet väl att UE-boken finns på nätet?
                  http://www.upsala-ekeby.com/empty_15.html
                  ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

                  Comment


                  • #10
                    Jodå, det är den jag menar när jag talar om Grödinge. Det är bara det att de inte är färdiga med att lägga ut allt än. Om du t ex går in på "Konstnärer" får du upp en bild och lite text, men ingen väg vidare. Någon på det här forumet postade en bakdörr in till konstnärerna - och allt-i-ett-samlare som jag är sparade jag den... Informationen om vissa konstnärer är underbart detaljerad medan andra inte har någon info alls. Jag postar bakdörren igen:



                    Knock yourself out!
                    Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

                    Comment


                    • #11
                      Tänkte väl det att du inte missat detta, men man kan inte veta helt säkert. Visst funkar det att gå in från "min" länk också. UE boken - Konstnärer - Konstnärsbeskrivningar, sen är man inne på samma ställe som i din länk, bara att bläddra med pilarna i underkant. Tyvärr finns det ju ingen sökfunktion eller lista att klicka direkt ifrån, utan man måste bläddra igenom, men det kanske kommer.
                      ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

                      Comment


                      • #12
                        [QUOTE=brodertuck;64186]UE boken - Konstnärer - Konstnärsbeskrivningar, sen är man inne på samma ställe som i din länkQUOTE]

                        Se där - hade ingen aning! Min skärm är för liten för att jag ska se "Konstnärsbeskrivningar" (men jag har undrat över varför den vågräta listen blivit så lång när jag gått in på "Konstnärer"). Jag har blivit lovad en 17", men vet inte när jag får den. Och ärligt talat, jag skulle inte kunna ta emot den just nu på grund av all keramik (och alla ugglor) som samlats runt datorn den senaste tiden...
                        Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

                        Comment


                        • #13
                          Nu glömde jag nästan bilden...

                          Det kommer mer på 30-talet imorgon.
                          Bifogade filer
                          Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

                          Comment


                          • #14
                            När, vad, hur?

                            Hör Percy hemma på min tidslinje? I min Vingedal står att han var konstnärlig ledare 1936-1942. Han designade för Gefle, men gjorde han något för Ekeby?

                            Anna-Lisa Thomson och Greta Runeborg ska båda ha följt med vid övertagandet av S:t Eriks. Men då stämmer inte mina tidsangivelser eftersom A-L.T. ska ha kommit till Ekeby 1933 men Greta R. ska ha kommit 1938. S:t Eriks nämns inte i Vingedal, men jag har för mig att jag sett 1938 som året för uppköpet. Vilken uppgift är det då som inte stämmer för A-L.T.?

                            Gertrud Lönegren och Maggi Wibom var båda vid S:t Eriks men slutade innan Ekeby tog över. Däremot fortsatte deras föremål att säljas, en del även i Ekebys namn. Därför vill jag naturligtvis ha med båda damerna - men hur länge?

                            Det är vad jag undrar på för ögonblicket, mer kommer...
                            Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

                            Comment


                            • #15
                              Är det verkligen ingen som råkar veta något om ifall Percy designade några föremål specifikt för Ekeby? (Har börjat tänka bara Ekeby för att skilja från koncernen...) Jag misstänker att Percy "bara" designade för Gefle, och då har han inget i min tidslinje att göra.
                              Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

                              Comment

                              Working...
                              X