Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lillemor Mannerheim

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Här kommer lite av mina pryttlar i kategorin. En M27a i udda färg och ett jättefat som jag tror är Gefle och donnan i fråga.
    Bifogade filer

    Comment


    • #17
      Lite OT i en porslinstråd kanske.

      Har fått tillstånd att visa denna bild på ett par stolar formgivna av Lillemor Manerheim-Klingspor (jo så hette hon som gift). Dessa och ett par andra modeller formgavs åt Nässjö Stolfabrik under 1960-talet.
      Bilden är från en utställning på Hellekis Säteri.
      Hellekis Säteri är vackert beläget på Kinnekulle vid Vänern. I vår fina park hittar du många ovanliga lövträd som valnöt, äkta kastanj och det ståtliga Ginkgoträdet. Här finns också en omfattande perennrabatt som anlades redan år 1934. Duktiga trädgårdsmästare håller
      Bifogade filer
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

      Comment


      • #18
        Jag tänkte bjuda på lite ny information...hehehe...

        Jag kom över en liten pamflett från UE-företagen, daterad hösten 1956. Kulinar är då helt ny på marknaden...

        Denna lilla godbit till skrift är nästan som en priskurrant, men innehåller nyheter och grejer man vill marknadsföra! 20 sidor intressant läsning från UE - Ekebybruk, Gefle-porslin och Karlskrona porslilnsfabrik!
        Bifogade filer
        http://www.porslinsbloggen.se/

        Comment


        • #19
          Ursprungligen postat av zeza Visa inlägg
          Hittade på de blåa faten också!
          Faten finns också i vitt. Hittade ett som tyvärr var kraftigt krackelerat.
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

          Comment


          • #20
            Har nu assietter, tallrikar, det smalaste avlånga fatet, samt grädd/såssnipan. Återstår nu djuptallrikar, runt, samt större avlångt fat OCH kaffe/te-koppar, det vore ngt det!!!! Det ´finns möjligtvis ingen som har??
            Jag pratar Kulinar alltså.
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #21
              Fick veta att mitt senaste köp var en Lillemor Mannerheim, så lägger in den i den här tråden.

              Någon som vet vad det "mönster" som finns på vasen heter? Vilka färger som det gjordes i m m?! Har sett min vas i svart också, men i lägre höjd...
              Bifogade filer
              -------------------------------------
              http://upsalaekeby.blogspot.com/

              Comment


              • #22
                Här är några fler Tropik
                Bifogade filer
                Man spelar inte med dom kort man vill ha, utan med dom kort man får.

                Comment


                • #23
                  En rackarn´s snygg serie!!! Lite avis!
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • #24
                    Vi får väl lägga in nåt 'tyngre' också
                    Den här har Lillemor gjort på Rörstrand, en riktig bamse....
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #25
                      Den var lite oväntad.
                      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                      Konfucius

                      Comment


                      • #26
                        På begäran så slänger jag in en fisktallrik, "Västkust" av Lillemor, dom gillar jag skarpt

                        Senare ska jag lägga in lite teservis-delar i andra serier !
                        Bifogade filer
                        http://www.porslinsbloggen.se/

                        Comment


                        • #27
                          Så kommer kannorna i modell MA, en rubinröd som matchar min "Röd solros" teservis och en i glasyren "Mangania". Gräddsnipan är i samma modell, medan sockerskålen som kompletterar är i modellen TF.
                          Bifogade filer
                          http://www.porslinsbloggen.se/

                          Comment


                          • #28
                            Ursprungligen postat av tallen Visa inlägg
                            På begäran så slänger jag in en fisktallrik, "Västkust" av Lillemor, dom gillar jag skarpt

                            Senare ska jag lägga in lite teservis-delar i andra serier !
                            De där fisktallrikarna var fina, har aldrig sett dem förr och trevlig modell på tallriken var det KB den hette!
                            Antar att fiskmodellen gjordes i en mindre upplaga, överhuvudtaget har jag, mig veterligen, sett väldigt få i den här modellen, som är väldigt enkel och utan brätte. Enbart enfärgade ;kanske man inte lägger ögonen på dem genast.
                            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                            Comment


                            • #29
                              Ursprungligen postat av tallen Visa inlägg
                              Så kommer kannorna i modell MA, en rubinröd som matchar min "Röd solros" teservis och en i glasyren "Mangania". Gräddsnipan är i samma modell, medan sockerskålen som kompletterar är i modellen TF.
                              Det finns MA sockerskål också. Lite svajig kant.

                              Comment


                              • #30
                                De rödmarkerade objekten saknar jag nu. Mellanstort uppläggningsfat, djuptallrikar samt te/keffeset. Måste passa på att efterlysa; de är svåra att fina men har fått hjälp här tidigare. Ser nu att assietterna inte finns med på bilden?? de har jag en stacke av.
                                Bifogade filer
                                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                                Comment

                                Working...
                                X