Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lillemor Mannerheim

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dokumentation: Lillemor Mannerheim

    En tråd om en halvdoldis - Lillemor Mannerheim.

    Här är en skål ur serien Kulinar som formgavs 1957.
    Bifogade filer
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

  • #2
    Två favoritfat här hemma. Vet inte vad modellen heter men har sett den även i mattsvart (är det mangania det brukar kallas?).
    Bifogade filer
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

    Comment


    • #3
      En av mina favoriter Lillemor Mannerheim!
      Detta är vad jag samlat på mig av Mangania.
      Det fatet du visat, Ballonggreven, visste inte jag att det fanns i svart. Jag har det i blått, nånstans...
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Hittade på de blåa faten också!
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Färgen på mina fat är just limegröna (inte ljust grågröna som kameran tyckte).
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

          Comment


          • #6
            Hon har ju gjort en hel del, både konstgods som vaserna och faten, men även mycket olika servisdekorer som är rätt coola. Ta "Solros" t.ex. den är ju fin. Finns både i rött och gult!
            Bifogade filer
            http://www.porslinsbloggen.se/

            Comment


            • #7
              Så otroligt snyggt! Jag älskar de där kopparna!

              Här är "Dixie":
              Bifogade filer
              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
              Konfucius

              Comment


              • #8
                Hade aldrig sett assietterna till Solros förut, snyggt och de måste vara grymt ovanliga.

                Comment


                • #9
                  Ooohh vad jag vill HA Soroskopparna med assietterna!!! De är underbara!

                  Comment


                  • #10
                    Hittade denna kopp som heter "Tropik" på nätet.
                    (Fick tillstånd av ägaren till denna sida att lägga upp bilde här. Tack!)
                    Bifogade filer
                    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                    Konfucius

                    Comment


                    • #11
                      Här är fler delar till "Kulinar".
                      Bifogade filer
                      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                      Konfucius

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
                        Hade aldrig sett assietterna till Solros förut, snyggt och de måste vara grymt ovanliga.
                        Visst är dom fina! Jag vet inte om dom är jätteovanliga, jag har lyckats skrapa ihop ett gäng i alla fall...men jag har väl haft tur! Däremot den röda varianten av assietterna har jag bara sett på bild. Såna vill jag verkligen ha till kopparna... Om nån som har röda vill ha gula så byter jag gärna några

                        Jag har inte så många gula koppar, och dom jag har är lite dåliga i skicket...man vill helst inte använda dom till te...den enda fina jag hade bytte jag bort, dock fick jag massor av servisdelar i en servis jag samlar på så bytet var fair!

                        Det finns också ugnsfasta delar, skålar mm. Dessa har både gula och röda Solrosor på. T.ex. kan en smörask se ut så här:
                        Bifogade filer
                        http://www.porslinsbloggen.se/

                        Comment


                        • #13
                          Om nån skulle vilja använda bilder här i forumet från min porslinssida går det bra...jag är inte så hård med sånt, själva tanken är ju att sprida kunskapen

                          Här kommer en bild på en annan av Lillemors skapelser, en annan färgvariant på "Tropik". Tropik finns även som fruktservis och llite annat
                          Bifogade filer
                          http://www.porslinsbloggen.se/

                          Comment


                          • #14
                            Jag har aldrig gillat blommor som dekorer men den Solrosen går rakt in i hjärtat(d.v.s till habegäret) de där skulle jag kunna ha som vardagskoppar! En riktig femetta!!!
                            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                              Jag har aldrig gillat blommor som dekorer men den Solrosen går rakt in i hjärtat(d.v.s till habegäret) de där skulle jag kunna ha som vardagskoppar! En riktig femetta!!!
                              Där håller jag med dig helt! Ska det vara blommor ska dom vara lite stiliserade

                              Annars gillar jag Helmer Ringströms stiliserade geometriska dekorer bäst, för mig är det 50- och 60-talets formspråk i ett nötskal!
                              http://www.porslinsbloggen.se/

                              Comment

                              Working...
                              X