Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bärenflasche aus Ukraina

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Bärenflasche aus Ukraina

    Vad tycker ni om denna flaska i form av en björn??

    Enligt boken Glassamlung des Bayerischen national museums München
    Skall den vara från Ukraina.

    Enligt mig spelar det absolut ingen roll var den kommer ifrån. Den är helt underbar.
    Bifogade filer

  • #2
    Jag hade gissat på Italien. Inte hade jag trott att det var en björn heller.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

    Comment


    • #3
      Nej, Björnen ser jag inte heller, däremot ett yppigt kvinnoben "på baksidan" och en muskulös varelse på "framsidan". Läcker förvisso.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #4
        Jag fick mig några bilder tillsänt från en samlare på ytterligare Björnflaskor.
        Känner mig nästan tvingad att visa denna.
        Russian Glass 18th century by E.V. Dolgich, Moskva
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Den undre ser ut som björn men övre är nog en myrslok.

          Comment


          • #6
            Den sista björnen har nog käkat mycket blåbär ihop med mors lilla Olle, han har blivit helt blåaktig.

            De kunde allt i Ryssland också, skickliga glasblåsare har tydligen funnits i de flesta länder. Idag ligger kineserna bra till i konsten att hantera glas, i alla fall om man ska tro vår vän 766.
            --I de blindas rike är den enögde kung.--

            Comment


            • #7
              Med risk för att bli modererad:
              Den lila björnen ser ut att spela på nåt blåsinstrument. Den första ser däremot ut att göra nåt med skinnflöjten.
              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
              Konfucius

              Comment


              • #8
                härligt med ett skratt som fyller hela kroppen, Tack för din notering Ballo..!!
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                Comment


                • #9
                  Det fanns skinnflöjtar också

                  I den tyska boken fanns det även exempel på sådana skapelser.

                  Jag vet inte, men nog ser det väl ut som en "kissflaska".
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    En samlarbekant har en liknande apparat. I samlingen alltså, utav glas.

                    Den fick han tag på när ett näraliggande litet museum fick en ny chef, denne man hade antagit en troende livsstil och såg glasblåsarsaken som en styggelse. Varpå bekantingen fick överta "saken", det enda på muséet som hade både industrihistoriskt och konstnärligt värde skänkte han bort. Tala om tunnelseende med tillika påtagna skygglappar.
                    Dock är samlaren både glad och stolt av sitt i samlingen ingående objekt vilket han är rätt ensam om, högst ovanliga saker detta i samlarkretsar, i alla fall om de visar tecken på ålder. Nygjorda finns på var och varannan antikmässa.
                    --I de blindas rike är den enögde kung.--

                    Comment


                    • #11
                      Sambandet mellan Damers samlande på lite nyare glas har nu kommit upp till ytan, dom vill helt enkelt inte ha så gamla saker.

                      Comment

                      Working...
                      X