Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frågesport för flasksjuka.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Frågesport för flasksjuka.

    Dessa mynningsringar, vilken flasktyp är de typiska för? Det påstås lokalt att dessa ringar är typiska för Sölje Glasbruk, men någon bevisföring har jag ännu ej fått till livs. De har bevisligen gjorts på ovan nämnda bruk, men vad säger att inte andra tillverkare också gjort dem? Hur som haver, bilderna blev lite suddiga, men ringarna är konkava till formen. Sitter de på flaskor avsedda för; öl, brännvin, vichyvatten, lut, ättika, punsch eller constantiavin???????
    Bifogade filer
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

  • #2
    Nej du LS det här var allt bra svårt, jag har funderat men kan inte se vad
    det är för något.
    Först var jag inne på att den vänstra var en Lindgrenspunsch och den högra
    en Svensköl, men regalinen på den vänstra verkar vara för stor och den
    högra halsen konar för kraftigt för att vara en svensköl.

    Jag får vänta på rätt svar istället.

    Comment


    • #3
      Som värmlänning får jag blanda mig i leken.

      Nog är det punschflarror. Åtminstonde den gröna.

      Attribueringen till Sölje vet jag ej hur stark den är. Troligen är den väl lika stark som andra attribueringar av omärkta flaskor. Man har funnit dylika flaskor kring glasbruket men det betyder inte att de måste vara gjorda där.

      Comment


      • #4
        Inte kolsyrade drycker nej, starkvaror icke, lut, hm, nej, det måste bli constantiavin (vad det nu är för vin) Magkänslan svarar detta.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #5
          Jo då, Kallin kan sin Värmlandshemläxa. Det är två punschflaskor, den bruna är sannolikt några år äldre jämfört med den i halvvitt glas. Varför man krånglade till det och DELVIS hade sådana här mynningsringar vete tusan?
          --I de blindas rike är den enögde kung.--

          Comment


          • #6
            vad är detta då?

            Måste ju pröva att lägga in bilder
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Engelskmodell och likör blir min gissning.

              Comment


              • #8
                Den grønne er vel en Vermouth (?)
                Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
                Min hemsida: www.antikflasker.dk

                Comment


                • #9
                  Jag vet inte själv så jag får väl publicera bilder på hela flaskorna. Den gröna är dock inte så gammal, det syns på utförandet. Hur gammal kan en engelsk modell vara?

                  Comment


                  • #10
                    Engelskmodell kan vara allt ifrån 1700-tals till 1900-tals beroende på land och
                    utförandet.

                    Om din är ungefär vad jag tror det är ( vi får se när du lägger in bild ) så
                    skulle den kunna komma norrutöver ifrån och vara 1830-tals till 1850-tals.

                    Comment


                    • #11
                      hela flaskorna i bild

                      fast den engeska modellen är ju inte hel. Ett dykfynd där allt var mer eller mindre krossat tyvärr.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Det är en Svensk Engelskmodell och skulle kunna vara gjord norröver,
                        synd att den var trasig men klart sparbar för det.

                        Comment


                        • #13
                          Og den grønne har indeholdt Vermouth (tror jeg). De to ringe om mundstykket er karakteristisk for Vermouth-flasker.
                          Wermouth er en hedvin (15-20% alkohol), som indeholder udtræk af urter (bl.a. malurt, som netop hedder wermut på tysk). Malurt er også brugt i den langt stærkere Absinth (destileret af Anis - med helt op til 85% alkohol), som bl.a. den verdenskendte Pernod.
                          Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
                          Min hemsida: www.antikflasker.dk

                          Comment


                          • #14
                            På dagens nye tråd, "FLASKA MED TEXT" ses den karakteristiske "dobbelt-regalin", som kendetegner Vermouth-flasker.
                            Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
                            Min hemsida: www.antikflasker.dk

                            Comment

                            Working...
                            X