Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lommeflaskor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Jag kollar med PES-rådet.

    Comment


    • #77
      Hehe, flere av mine landsmenn som sliter med det spørsmålet, ja. Jeg måtte google "Vad äter man på torsdag" for å finne svaret

      Man må da bare fortsette å samle selv om man har ryddet litt i samlingen? En gang samler, alltid samler!



      Banden

      Comment


      • #78

        Så rätt så rätt.

        Comment


        • #79
          Lommeflaskor

          Är det ett svenskt och norskt fenomen, att dessa bara gjordes där. Eller finns dom i danmark, finland etc?

          Comment


          • #80
            Det är nog så att dessa tillverkats mest i Sverige och Norge. Härom helgen var jag hos en vän och fotograferade ganska många dylika.Click image for larger version

Name:	lomme.jpg
Views:	1
Size:	61,2 KB
ID:	556377
            Han samlar på dessa och ämnar forska om vad det finns för liknande.

            Comment


            • #81
              Oj..

              Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
              Det är nog så att dessa tillverkats mest i Sverige och Norge. Härom helgen var jag hos en vän och fotograferade ganska många dylika.[ATTACH]145992[/ATTACH]
              Han samlar på dessa och ämnar forska om vad det finns för liknande.
              Vad häftigt..det var många. Kul att det blir forskat, för jag hittar inte så mycket info på nätet i varjefall.

              Comment


              • #82
                Lommeflaska

                Med ett J i botten, som jag upplever det..isåfall vilket bruk kan det vara då?
                Bifogade filer

                Comment


                • #83
                  Jag ser bara ett rått puntelmärke i botten där spiken suttit, dom blir ju olika varianter på varje gång och kan ju bilda något typ mönster som kanske liknar en bokstav, jag vet inget om den lomman, det var dåligt mönster på sidorna.
                  Hirvi
                  SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                  Comment


                  • #84
                    Hirvi

                    Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                    Jag ser bara ett rått puntelmärke i botten där spiken suttit, dom blir ju olika varianter på varje gång och kan ju bilda något typ mönster som kanske liknar en bokstav, jag vet inget om den lomman, det var dåligt mönster på sidorna.
                    Hirvi
                    Ja kanske ögonen spelar ett spratt, det är nog som du säger, att det har bara blivit ett sånt mönster.

                    Comment


                    • #85
                      Jag tror nog att det är slumpens skördar som får strukturer i "märket" att likna en bokstav. Jag kollade på mina tre olika - på en kan man lätt se ett gement "e" mitt i märket, på de övriga intet.

                      Jag har en - sannolikt - likadan lomflaska som ovan fast i blå glasmassa. En jägare skjuter efter en hare samtidigt som hans hund tar ett språng efter haren. På andra sidan kastar sig hunden mot ett träd i vars topp en stor fågel sitter, en annan fågel närmar sig eller flyr bort i luften. Över allt lyser solen.

                      Comment


                      • #86
                        Ellipsoid eller möjligen en slags bocksbeutel kan man kanske kalla denna lommeflaska som varken kan stå eller gå. Den har många blåsor och är lite repad men har kanske haft fodral. 14 x 8 x 3 cm.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #87
                          Har en sådan någonstans. Har för länge sedan hör att typen skulle kallas rallarpluntor men det kan ju ha varit en högst personlig benämning.

                          Comment


                          • #88
                            Jernbaneflaska kallades de i slutet av 1800-talet.

                            Last edited by prylsnubben; 2017-07-22, 23:00.

                            Comment


                            • #89
                              Tack FBQ och prylsnubben!
                              Om jag bara vetat kunde ju min flaska från början hamnat på rätt spår

                              Comment

                              Working...
                              X