Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lommeflaskor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Hej Bimmapimma och välkommen hit.
    Vad gäller faktiskt värde på flaskan så kanske Tradera är en bra måttstock.
    Kan väl bara säga att själv har jag betalat mellan 100:- och 200:- för en sådan i klarglas och lite mer för de i annan färg.
    Kanske någon annan här vet bättre.

    Comment


    • #62
      Lommeflaska i klarglas, Åfors???

      Den här väger 270 g, men jag glömde mäta längden och den är kvar på landet! Den är lite sned. Från Åfors ser inte om det står det under vapnet!?
      Söffe
      Bifogade filer

      Comment


      • #63
        Skepp ohoj,
        Fantastisk samling. Kul. Jag har några, bl a "skeppet" som är en kogg, ett medeltida handelsfartyg, jfr Hansatiden, som seglade på Östersjön. Kolla killen som styr. Kan ingenting om flaskan, vad vet du? Konstig kork med påklistrad
        etikett.
        Koggen är Östhammars vapen/logo.
        Bifogade filer

        Comment


        • #64
          Hallå alla pluntor och flaskhalsar, Jag vill veta mer om min lummeflaska med kogg. Vem vet att berätta?
          Som junior på detta forum tycker jag att dialogen ofta är prylfixerad och de kulturhistoriska aspekterna belyser man sällan. Det som egentligen är intressant, alltså. Vem kan lommeflaskans historia; När, var och hur? Ja, kärt barn har många namn: Jägarplunta/flaska, lommeflaska/fickplunta. Lumme på norska. Ja, jag tror t.o.m man kallade pluntan för rova. Vore kul om någon kunde göra en dokumentationstråd på ämnet i fråga. Mycket kunskaper finns det bland samlare, vem känner sig manad?
          So long...

          Det är bara två saker man kan bli rik på: kunskaper och vänner.

          Comment


          • #65
            Tripp,trapp,trull i storlek och färg.

            Hakar på Kim med mina "lommar".
            Bifogade filer

            Comment


            • #66
              Den gröna i mitten var en raring med sköna former!

              Comment


              • #67
                Ja. Den var tidigare okänd.

                Comment


                • #68
                  Hallå i lumman,
                  Varför har flaskan fått den här speciella formen? Kanske för att
                  manliga jägare skall kunna bära den i byxfickan. Ja, jag bara gissar.
                  Men så vill jag gärna veta lite mer om pluntan med skepp på magen.
                  Vem vet att berätta? So long..

                  Comment


                  • #69
                    Ja den gröna var ny för mig också. Kul att det finns varianter att leta efter. Kecke den har Du väl inte
                    DG

                    Comment


                    • #70
                      Neeeej Lasse, den har inte jag. Jag började dregla liiiiiite......

                      Kim von Platen.
                      Här är en fantastisk länk till lommeflaskor.

                      Comment


                      • #71
                        Igår hade jag (med Lars Kallins benägna hjälp) besök av en mycket trevlig man som ville titta på mina lommeflaskor.
                        Efter middagen då jag drack några glas vin (och han mineralvatten) så blev jag välvilligt inställd till att sälja några av mina pluntor.
                        Vet inte riktigt hur det gick till men plötsligt var jag av med 13 st av mina bästa lommeflaskor.
                        Så kan det gå.............
                        Skall jag fortsätta samlandet .........eller är jag för vek..........??????????

                        Comment


                        • #72
                          Du ska förstås fortsätta att samla, har man en gång börjat är det svårt att sluta. En gång drabbad av lomlärkans bett och man är smittad för evigt.

                          Comment


                          • #73
                            Klart du skall fortsätta samla. Du sade ju själv att det blev lite nytändning när du började plocka med pluntorna.
                            Den glade mannen från grannlandet har ju förövrigt lite problem att regga sig här det var något med "ärtsoppa" som han inte riktigt förstod

                            Comment


                            • #74
                              Ärtsoppa????????

                              Ja, det är nog så att jag fortsätter samlandet.....eller börjar på nytt kanske man skall säga.

                              Jag har i alla fall kvar min ÅFORS-plunta (Hurra, hurra ) och mängder av annat.

                              Comment


                              • #75
                                Vår gemensamma vän hade lite problem med registreringen på PES, det kommer en fråga vad man äter på torsdagar vid registrering. Han råkade på grund av etnicitet skriva Fisk sedan dess har det krånglat för honom:-)

                                Comment

                                Working...
                                X