Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Stiegel USA eller Tyskland - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stiegel USA eller Tyskland

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Stiegel USA eller Tyskland

    Jag är lite förtjust i emaljmålade saker.
    Som ni säkert vet finns denna typ av glas väl representerat i Tyskland. Glastypen tillverkades också i USA i staden Manheim, där Tyskättlingen Stiegel startade glashytta 1764. Driften i hyttan fortgick till 1780-talet.

    Många många år senare snappade Hugo gehlin upp idén med denna typ av flaskor. Jag vet inte men jag tycker nog det tidiga originalet är lite bättre än den senare kopian. Men jag gillar ju det äldre glaset

    Tänk om man finge tag i en flaska i opalin eller i blått glas. Ja ja man kan ju drömma.
    Bifogade filer

  • #2
    Ja vad farao ska man säga om det fotografiet? Möjligen att nu har du snart gått i mål vad gäller mummasaker i glas. Det fotot är väl, för en glasfrälst, det närmaste man kan komma mental onani?
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

    Comment


    • #3
      Du har sannerligen ett speciellt sätt att uttrycka dig på. Självklart förstår jag precis vad du menar.

      De två tingen kommer att skapa en vacker stilleben i ett vitrinskåp.

      Comment


      • #4
        Alltid roligt att beskåda dina inköp Lars, nog passar dom ihop som handen i
        handsken alltid.

        Garttis till ett mycket bra köp!

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Lars Kallin
          Du har sannerligen ett speciellt sätt att uttrycka dig på. Självklart förstår jag precis vad du menar.

          De två tingen kommer att skapa en vacker stilleben i ett vitrinskåp.
          Jo, jag kar en tendens att uttrycka mig lite väl kraftigt emellanåt. Det hänger säkert ihop med att, enligt min åsikt, slätstrukenhet inte för något framåt. Det utmynnar väldigt lätt i sällskapet för inbördes beundran och då dör all utveckling. Därför gillar jag det här forumet, man kan vara lite spetsfundig utan att bli påhoppad bakifrån av bakåtsträvande individer som inte tål att någon annan kan mer än de själva. Och det bästa av allt med forumet är att det finns gränser, det behövs tyvärr annars vet man hur det slutar. Dessa gäller det nu i början att försöka testa var de ligger vilket min lilla formulering i går var ett exempel på. Föregående rad var faktiskt menad som någon typ av halvhumor, det sunda förnuftet säger inom vilka stängsel man kan beta.
          --I de blindas rike är den enögde kung.--

          Comment

          Working...
          X