Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Väggklocka Haydt Karoly Budapest - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Väggklocka Haydt Karoly Budapest

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Väggklocka Haydt Karoly Budapest

    Hej!
    Jag har letat förgäves efter information om detta trevliga väggur. Det står Haydt Karoly Budapest på urtavlan, men den informationen kommer jag ingen vart med på nätet. Vet någon något vore jag otroligt tacksam för mer info.
    Vintriga vårhälsningar
    Bifogade filer

  • #2
    Hej Anitaluna

    Det är en mycket vacker klocka.

    Det jag hittar är att det fanns en Károly Haydt
    som hade utgifter för deputeradekammaren i
    januari 1887, för ett år..... vård. 18 forinter och/eller 50 kr.
    ...i Budapest. Vårdade vägguren(undrar Staffan)?

    ...och Károly Haydt , urmakare. Budapest IV, Szervita-tér 1. länk:


    Hittade jag i ett "lägenhetsrigister"(1878 - 1890?)...

    Jag letar vidare
    Hälsar
    Staffan
    Last edited by Staffan Kvist; 2018-03-11, 21:10.

    Comment


    • #3
      Many people say that the Dachluhren is the simplest and most elegant of the Vienna Regulators. If this is true, than clock 234 has to be one of the most elegant even amongst Dachl’s. This three-month duration clock, at 40 inches long, will dominate whatever room it is in – it is that striking, and that impossibly rare. I can remember when I restored this mechanism – in those days, and now too for that matter, I didn’t count gear teeth or work out exactly how long a clock would run. I had never worked on a long duration wall clock that was not either a month runner or a years runner. And, with its 3.2 pound weight, it looked like a month runner. Imagine my surprise when I looked up one day from my desk and noticed that it was still running, over two months after I had cleaned the mechanism. I suppose I should be more careful when buying clocks to confirm their duration, but then I wouldn’t get surprises like this! Claterbos tells us that Carl Haydt was apprenticed to Franz Schieszl until 1835, when he was freed of his apprenticeship. He achieved master status in 1843, and died in 1848. Note that the name on the dial of this clock is Hayd – not Haydt – or, Heidt (apparently another spelling that has been found for this maker). Calligraphers in the 1800’s were often illiterate and equally often came up with rather imaginative spellings – as found on clock dials like this one. With all of its original bits, and in fantastic condition, this piece is one of my personal favorite, right up there with some of the extremely unusual mechanisms in my collection. In terms of visual appeal, this clock truly is one of the most fantastic Vienna Regulators that I have ever seen. I look forward to going through this mechanism again before allowing it to go to a new home. And, at that time I will get a chance to properly photo-document this fantastic mechanism. As one would expect of a clock of this caliber, the pendulum rod is made of metal, the bob has a brass back, and the pendulum has a knife-edge suspension.

      Det fanns en Carl Haydt, urmakare
      i Wien
      Nej, det är inget loppspel.

      Comment


      • #4
        Stort, stort tack för ert engagemang! Det här börjar bli så spännande och intressant. Jag är så tacksam för att ni tar er tid att hjälpa mig med detta. Undrar varför det inte verkar finnas några klockor med samma märkning som denna när man söker på nätet...
        Än en gång, tack för er hjälp

        Comment


        • #5
          Gustav Becker Medaille d'or

          Hej igen!
          När jag lyfte ur själva urverket (det blev ju en ordvits, vetja!) så hittade jag dessa stämplar. Gustav Becker och sedan en annan stämpel Medaille d'or. Kanske det kan vara en ledtråd?
          Mvh
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Hur mycket är klockan...?

            Ursprungligen postat av Anitaluna Visa inlägg
            Hej igen!
            När jag lyfte ur själva urverket (det blev ju en ordvits, vetja!) så hittade jag dessa stämplar. Gustav Becker och sedan en annan stämpel Medaille d'or. Kanske det kan vara en ledtråd?
            Mvh
            Hallå Anitaluna,
            Hur mycket är klockan? Har försökt finna svaret men har gått bet. Svårigheten ligger i att det är många
            inblandande i tillverkningen av en klocka, ett ur. Någon gör själva uret, där dina stämplar leder framåt, en annan
            gör tavlan (Budapest). En tredje gör fodralet. Inte sällan plundrade man gamla ur och lät tillverka modernare
            fodral. Ditt är ganska tidigt 1900-tal, tavlan och verket sannolikt mycket äldre.
            Roligt att spekulera i sena timmen och ser fram mot att bli motsagd ty tid är inte mitt ämne...
            So long...

            Comment


            • #7
              Ja det verkar ju ganska sannolikt, att man har "plundrat" ett äldre ur och gjort en ny klocka. Det kan ju förklara blandningen av Budapest och Becker. Undrar just hur gammalt själva urverket kan vara... Tack för hjälp på traven

              Comment


              • #8
                Hej Anitaluna

                Det ser ut som om Gustav Becker var verksam:
                -" Gustav Becker lärde sig klocktillverkningen i
                Schlesien och utökade sin kunskap om resor till
                urmakare i Tyskland, Österrike [1] och Schweiz.
                Resorna gjorde det möjligt för honom att förfina
                sin hantverk och bli en enastående urmakare.
                Under sin tid i Wien , 1800-1850, växte i honom
                önskan att upprätta en klockfabrik"



                Så om nu Carl / Karl / Karoly Haydt var urmakare
                i både Wien och Budapest så har han säkert använt
                ett äldre urverk och tillverkat ett för Budapest mer
                passande fodral.
                Vi kan notera att Haydt hade sin bostad eller verkstad
                omkring 4 kvarter från den plats en, svensk, annan Karl, ca
                180 år tidigare hade övernattat med sina officerare, år
                1714. Det finns en minnestavla vid Váci Ut,
                se länk


                (Som kuriosa: Magdi är just nu där på Váci Ut och passerat
                torget, Szervita tér 1, på väg l tunnelbanan. 16 grader och solsken).

                Gustav Beckers serienummer:


                Skulle urverket vara tillverkat mellan 1877 - 1899 och kanske
                vid fabriken i Braunau i Böhmen efter vad jag hastigt kan förstå?

                Hälsar
                Staffan
                Last edited by Staffan Kvist; 2018-03-12, 12:32.

                Comment


                • #9
                  Nja - jag är nog mest inne på den linje som Kimmen snuddar vid här ovan - fast i en liten modifierad version.

                  Alltså:
                  Gustav Becker är vid tiden efter ca 1850 en industri som fram till ca 1880 tillverkar kompletta väggklockor i egen regi. Efter ca 1880 kommer Gustav Becker att tillhandahålla urverk för export och inbyggnad i respektive urfabrikörers egna fodral.

                  Detta handlar således inte om någon plirande Djos-Mats-kopia (jmf A Zorn) som filar fram ett och annat urverk per månad. Det är en centraleuropeisk jätteindstri som tillverkar 100 000-tals billiga urverk för avsalu på västvärldens jättemarknad. Det är ett sådant urverk vi ser på bilden ovan.

                  Mannen i Budaopest - Haydt - (kanske med filial i Wien - vi befinner oss ännu i "dubbelmonarkin" - 1867-1918) - åter till Haydt - han köper ett parti urverk av firma Gustav Becker, låter montera små skyltar med sitt eget namn och adress på urtavlan med järngängade spårskruvar. Därefter monterar hans fabrik in urverken i fodral i barockSTIL som Haydt har tillverkat i sin snickerifabrik i Budapest.

                  Man får inte bortse ifrån att fodralet är en industriellt tillverkad version senbarockSTIL - en modestil som fanns i centraleuropa och världen från 1800-talets slut och ända fram mot slutet av 1920-talet.

                  Jag tror detta är ett helt autentiskt och orört väggur i senbarockSTIL som nu befinner sig exakt i det utförande som det var då uret lämnade fabriken i Budapest under 1800-talets sista år.

                  Comment


                  • #10
                    Hej HgF och Anitaluna

                    Ja, det låter ju mer troligt att han köpte urverken
                    och då från Braunau i Böhmen/Österrike. Bra tanke
                    HgF.

                    Jag förstår inte riktigt sidan om serienumren, får jag
                    säja.

                    Hälsar
                    Staffan
                    Last edited by Staffan Kvist; 2018-03-12, 12:29.

                    Comment


                    • #11
                      Hej och tack än en gång för ert engagemang och kloka resonemang. Förstår jag saken rätt om urverket är billigt och inte så högkvalitativt i så fall?
                      Nåja, det är i alla fall väldigt vackert, och någonstans har vi en nyckel som jag ska försöka att dra upp uret med.

                      Comment


                      • #12
                        Serienumret på uret är 24378. Det tolkar jag som 1865 enligt


                        Kan det stämma?
                        Mvh

                        Comment


                        • #13
                          Enligt mina källor började inte Becker tillverka inbyggnadsverk förrän 1880 - vilket också stämmer bättre med fodralets stil.

                          Comment


                          • #14
                            Så... det är inte serienumret på baksidan då?
                            Mvh

                            Comment


                            • #15
                              Hej Anitaluna och HgF

                              En skillnad på 15 år mellan eventuella alternativa
                              förslag. Kanske använde Karoly Haydt ett äldre
                              urverk från 1865 och fodralet tillverkades 1880,
                              då vi vet att han är verksam i Budapest.
                              ...eller...
                              Kanske köpte han urverket ca. 1880 och då tillverkades
                              fodralet också ca. 1880.

                              Jag tror siffrorna är numrering.


                              Urverket är märkt Braunau också. Vad jag inte hittar
                              i länkarna är om det fanns en fabrik eller endast en
                              verkstad i Braunau, men där de också stämplade uren.

                              I en länk nämns en viss(kanske obefogad) osäkerhet
                              som gäller numreringen av uren i Braunau. Men jag
                              tänker att skillnaden på 15 år kan vara mindre beroende
                              på hur de har bestämt vilka talserier som skulle gälla
                              i Freiburg eller i Braunau. Kanske tilldelades Braunau
                              en talserie i förväg...för något, några år...?

                              Detta är bara mina funderingar och jag vet så lite om
                              ur och deras tillverkning.

                              Hälsar
                              Staffan
                              Last edited by Staffan Kvist; 2018-03-15, 14:57.

                              Comment

                              Working...
                              X