Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Porter med knopp i botten - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Porter med knopp i botten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Porter med knopp i botten

    har ett svagt minne av att det för en längre tid sedan skrevs nåt om porterflaskor med en knopp i botten, om det handlade om riktlinjer för ev. ålder eller ursprung eller vad det än var minns jag ej. Finns det nån som kan säga nåt om denna, genom att utgå från den där knoppen i botten endast, eller ska den enbart tolkas som ett spår av ett (1) rökhål?

    (Den till vänster)
    Bifogade filer
    Last edited by Mikael; 2006-02-13, 21:46.

  • #2
    Det lutar starkt åt att flaskor som ser ut som din är blåsta i Johanstorps Glasbruk. Är det omärkt så är det, men de som går att belägga till nämnda bruk ser ut så.
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

    Comment


    • #3
      Håller med LS, JTP porter ser det ut att vara.

      Tänk bara på att det inte räcker med en rökpunkt i mitten Mikael, den ska
      ha formen och gärna färgen som din har för att man ska misstänka JTP.

      Comment


      • #4
        Helan i mitten med apotekettiketten, är den märkt?
        Och vad står det på ettiketten?

        Comment


        • #5
          Aha, tack för era svar! Jag har ganska dålig koll på glasbrukens driftår, så när var johanstorp i drift?

          Helan med etikett är från årnäs, ganska skrovlig text på den. Och vad det gäller etiketten så är den från Linköpings apotek. Om jag lyckats tyda hanstilen rätt på den så står de troligen Hyosciamin. Slog upp det och fick upp nåt liknande läkemedel. Har det nedskrivet men kan dessvärre inte se efter nu vad det verkade mot, de flesta flaskorna står ännu kvar hos mina föräldrar och bland dom även denna.

          Comment


          • #6
            Ang. den förmodade JTP-portern så är den ganska tung i förhållande till dess storlek, glasmassan är väldigt tjock, särskilt i botten.

            Comment


            • #7
              JTP startade år 1857 och såldes år 1887 då det flyttades.

              Vad jag läst mig till så gjorde man buteljer mellan år 1858 och 1868,
              sedan var man ett fönsterglasbruk.

              Vad gäller din Engelskmodell och dess tjocklek så tyder det på att den är gjord
              för porter, de som har tunnt glas är gjorda för öl.

              Comment


              • #8
                Ok, här haglar det av intressanta uppgifter Tack så mycket än en gång!

                Portern är blåst i tredelad form, och av det kanske man kan anta att den kanske är blåst under senare halvan av buteljperioden eller? För hur var det med den tredelade formen, var det Lijedahl som fick patentet på den först under 1850-talet och att det sen skulle dröja innan de andra bruken fick använda den?.....nåt gammalt som sitter långt bak i huvudet som jag vill minnas att L.S skrivit om. Eller är jag ute och cyklar helt nu?

                Comment


                • #9
                  1852 till 1857 hade Liljedahl patent på den tredeladeformen, så JTP har
                  ju kunnat använda den mestoden redan 1858 när JTP startade eftersom
                  patentet gått ut då.
                  Men om man gjorde det har jag ingen aning om.

                  Comment


                  • #10
                    Hyoscyamus niger, dvs vanlig bolmört, har varit leverantör till din medicin. Den har haft en mångfald användningsområden. Det mest spektakulära är toligen häxsalva, dvs den salva som tog häxorna till blåkulla. Som så många andra potatisväxter ger växten upphov till hallucinationer och salvan som var fårtalg med inblandning av nattskatta, bolmört och alruna, vilka alla tre var hallucinogena, smordes på tunn hud. Sedan var det bara att ta sitt kvastskaft, lägga sig under en gran och få uppenbarelser av att bli riden av djävulen...
                    Hyoscyamin användes medicinsk som kramplösare.

                    Comment


                    • #11
                      Om det finns en ring kring knoppen i botten, vad säger det?
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Äjth
                        Om det finns en ring kring knoppen i botten, vad säger det?
                        Beror på vad det är för flaska, men det jag kommer att tänka på är en
                        Dansk vichyvattenflaska.

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av LS Visa inlägg
                          Det lutar starkt åt att flaskor som ser ut som din är blåsta i Johanstorps Glasbruk. Är det omärkt så är det, men de som går att belägga till nämnda bruk ser ut så.
                          Ursprungligen postat av A.F Visa inlägg
                          1852 till 1857 hade Liljedahl patent på den tredelade formen, så JTP har ju kunnat använda den metoden redan 1858 när JTP startade eftersom patentet gått ut då. Men om man gjorde det har jag ingen aning om.
                          Jag har ett avsnitt, som kan passa in här, om blåsning av buteljer vid Johanstorps glasbruk i min far Knut Bergqvists minnesanteckningar från Kosta på 1880- och 1890-talen. Som bakgrund kan nämnas att Johanstorp anlades 1858 som en filialhytta till Kosta; enligt studiecirkeln "Hemma på Kosta". Den studiecirkeln anger också: "År 1869 flyttades fönsterglastillverkningen över till Johanstorps glasbruk. Tidigare hade även buteljtillverkningen flyttats dit." Enligt Länsstyrelsens i Kronobergs län inventering av glasbruken, så tillverkades det buteljer vid Johanstorp från 1858. Knut Bergqvist skriver:

                          "Klas Söderbom talade en gång om hur buteljer gjordes på 1850- till 1860-talen. När han började på Johanstorp 1858, så gick han och ett par kamrater till honom fram och tillbaka lördags- och söndagskvällar. När de gick tillbaka till Johanstorp om söndagarna, köpte de ett stop eller en kanna brännvin på gästgivaregården i Kulla." (Redogörs för hur detta konsumerades pö om pö och totalt fram till Jhtp!)

                          "Så på morgonen klockan 5 var det till att börja göra buteljer. De blåstes i en öppen lerform. För att få dem lika stora, och riktiga i bottnarna, fick han värma in dem ett slag och blåsa i formen om igen.

                          Klas Söderbom beställde då en täckt form och började blåsa flaskorna i denna, vilket gick så mycket fortare att han förtjänade dubbelt mot förut. Om han hade fått uppslaget från något annat håll eller hittade på det själv, det nämnde han ej. Han talade också om att flaskorna gick med hästskjuts direkt till Kalmar.

                          Antagligen användes samma metod överallt vid den tiden. Att järnformar också varit i bruk på Johanstorp är troligt, ty jag hittade på den tiden jag var i Orrefors (1914 - 29; min anm.), i ett skjul vid Sjöabro en hel butelj av vanligt brunt buteljglas som i botten var märkt med joh t-p. Den tillvaratogs av Disponent Strömberg för vidare befordran till Nordiska Museet."


                          Ett par noteringar:
                          Markeringarna med fetstil har gjorts av mig.
                          Den täckta formen - var den också en lerform - eller träform - knappast en järnform väl, eftersom KB sist noterar att samma metod troligen användes överallt men att också järnformar hade använts på Johanstorp? Svårt att tolka syftningen av "också".
                          Präglingen "joh t-p" på den upphittade buteljen var tydligen sådan att den buteljen måste ha kommit från en järnform.
                          Last edited by Rebello; 2009-06-30, 18:58.

                          Comment


                          • #14
                            Tilbage til "knoppen i botten". Det är vel så, att skal botten (om det är tr¨. järn eller ler) väre cirkulär - da får man använde en passer eller annat at drage cirklen ut ifrån? En passer - eller ett spik - som centrerings-punkt, vil lämna ett hål. - Derav "punktet" - eller "knoppen". Dette är blot en teori.
                            Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
                            Min hemsida: www.antikflasker.dk

                            Comment

                            Working...
                            X